Kısa Bildiri
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kariyer Değerlerinin İncelenmesi

Yıl 2020, , 317 - 330, 28.12.2020
https://doi.org/10.38021/asbid.833906

Öz

Giriş ve Amaç: Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin Kariyer değerlerinin demografik değişkenlere göre nasıl şekillendiğini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın örneklemini Çukurova Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi bünyesinde bulunan Antrenörlük, Beden eğitimi öğretmenliği ve Spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören 222 öğrenci oluşturmaktadır.
Yöntem: Araştırmada veri toplama aracı olarak Schein’in (1996) kariyer değerleri kuramını oluşturan ve Halis (2016) tarafından Türkçeye uyarlanan Kariyer Değerleri Ölçeğinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, akademik bölüm, bölümü seçme durumu, lisanslı sporculuk durumu değişkenleri demografik faktörler olarak incelenmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilere ait demografik bilgiler yüzdelik ve frekans yardımı ile hesaplanmıştır. Araştırma verileri normal dağılım gösterdiği için parametrik testlerden bağımsız örneklem t- testi ve tek yönlü varyans analizi istatistiki tekniklerden yararlanılmıştır. Anova tekniğinde anlamlı farklılık bulunduğunda bu farklılığın hangi gruplar arasında oluştuğunu görebilmek için Scheffe testi yapılmıştır
Bulgular: Yapılan analizlerin sonucunda kariyer değerlerinde kendini gerçekleştirme, bir değer yaratma ve güç kazanma kariyer değerleri, öğrenciler tarafından önemli bulunmuştur. Saygınlık kazanma değeri ise öğrenciler tarafından en az önemli bulunan kariyer değeridir. Öğrencilerin cinsiyet değişkenleri ile kariyer değerleri boyutlarında anlamlı farklılığa rastlanmamıştır (p>05). Bir spor lisansına sahip olma, okudukları akademik bölümleri ve sınıf değişkenleri ile kariyer değerleri boyutları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<.05). Aynı zamanda yaş değişkeni ile Kendini Gerçekleştirme, Otonomi ve kariyer değerleri ölçek toplamında anlamlı farklılık bulunmuştur.
Sonuç: Bu sonuçlara dayanarak spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin kariyer değerlerinin, kendini gerçekleştirme, bir değer yaratma ve güç kazanma boyutlarında şekillendiği bulunmuştur. Aynı zamanda bazı demografik özelliklerine göre kariyer değerlerinin farklılık gösterdiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Aktaş, H., Çetin, C, (2005), Hava Harp Okulu Endüstri Mühendisliği İle Marmara Üniversitesi İ,İ,B,F, Öğrencilerinin Kariyer Değerlerinin Karşılaştırılması, M, Üniversitesi (Dü,), XII,Ulusal Yönetim Ve Organizasyon Kongresi (s, 191-194), İstanbul.
  • Anılan, H., Çemrek, F. ve Anagün, Ş.S. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Meslek Seçimi Ve Üniversite Tercihlerine Ilişkin Görüşleri (Eskişehir örneği). e-Journal of New World Sciences Academy, 3(2); 238- 249.
  • Başol, O., Bilge, E. ve Kuzgun, Ş. (2012) Öğrencilerin Kariyer Değerlerini Etkileyen Unsurların Tespitine Yönelik Bir Araştırma: Bireysel Değerler, Electronic Journal of Vocational Colleges, Aralık, 57-68.
  • Batur, Z. H., Adıgüzel, O. (2014), Schein’in Kariyer Değerleri Perspektifinde Öğrencilerin Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma: Isparta İli Fen Lisesi Öğrencileri Örneği, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, s. 327-348.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. Ve Köklü, N. (2017). Sosyal bilimler için istatistik (19.baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Can, H., (1997), Yönetim ve Organizasyon, 4.B., Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Çiftçi, G.E., Hırlak B. (2019). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kariyer Çapalarının Bazı Sosyo - Demografik Faktörler Açısından İncelenmesi, BMIJ, 7(5): 2385-2407 doi: http://dx.doi.org/10.15295/bmij.v7i5.1266
  • Erdoğmuş, N. (2003), Kariyer Geliştirme, Kuram ve Uygulama, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Erdoğmuş, N. (2004). “Career Orientations of Salaried Professionals: The Case of Turkey”, Career Development International, 9(2): 153-175.
  • Genç, G., Kaya, A. ve Genç, M. (2007) İnönü Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(4), 49-63.
  • Halis, M., Cumaliyeva, D. (2016) The Effects Of Spırıtual Values On Career Values In Career Choıce: A Research On Students. Route Educational and Social Science Journal Volume 3(2).
  • Karakaya, Y.E., Karataş, Ö., Özdenk, Ç. ve Karataş, F. (2013). Üniversiteli Sporcu Öğrencilerin Kariyer Değerleri Algısı, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 86-94.
  • Koca, A.İ. (2009). Üniversite öğrencilerinin değerleri ve bireysel özellikleri ile kariyer tercihleri arasındaki ilişki: Çukurova Üniversitesi’nde bir araştırma, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Murphy, S.A. (2001). Study of career values by generation and gender. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences
  • Schein E. H., (1980). Organizational Psychology, Prentice-Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
  • Schein, E.H. (1990). Career Anchors And Job/Role Planning: The Links Between Career Pathing and Career Development, MIT Sloan School of Management, 1-21.
  • Soysal, A., Söylemez, C. (2014), İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Bireysel Kariyer Planlamalarına Etki Eden Faktörler: Kilis 7 Aralık Üniversitesi Örneği, International Journal of Economic and Administrative Studies, 6(2), s. 23-38.
  • Şentürk, E.E., Buran, K. (2015) Önlisans Öğrencilerinin Kariyer Değerlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges- Kasım 2015 14.Bürokon Özel Sayısı.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Yeliz Eratlı Şirin 0000-0002-6143-1133

Özge Aydın 0000-0002-1817-3343

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2020
Kabul Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Eratlı Şirin, Y., & Aydın, Ö. (2020). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kariyer Değerlerinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 3(2), 317-330. https://doi.org/10.38021/asbid.833906

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366