The aim of this study is the determination of the
self-efficacy beliefs of the students who study at the Faculty of Sports
Sciences of Akdeniz University. 61 women (41.8%) and 85 men (58.2%), total 146
student voluntarily participated in the study.
In the research, information about socio-demographic
variables were collected by the Personal Information Form created by the
researcher. To reach the purpose of the research; Turkish version Çapa,
Çakıroğlu and Sarıkaya (2005) of The Teacher Self-Efficacy Scale developed by
Tschannen-Moran and Woolfolk (1998) was used. The scale is a 9-point Likert-type
scale consisting of 24 items.
The consistency of responses to the
Teacher Self-Efficacy Scale used in the study was examined by Cronbach alpha
(α= .94). The distribution of the obtained data was examined and has normal
distribution (Tabachnick and Fidell, 2014). Descriptive statistics, frequency
(f), percentage (%) and ANOVA tests were used in the analysis of the data, and
SPSS 25.0 statistical program was used in the analysis of the data and
statistical significance level was accepted as p <0.05 for all evaluations.
According to the result of the study, when the
findings obtained from the related field literature are compared; There was a
significant difference in single sub-dimension in terms of department. There
was no significant difference between the self-efficacy levels in the other two
sub-dimensions.
Self-efficacy preservice physical education teachers Faculty of Sport Science
Çalışmanın amacı; Akdeniz
Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin öz
yeterlilik inançlarının saptanmasıdır. Çalışmaya; Akdeniz Üniversitesi Spor
Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 61
kadın (%41,8), 85 erkek (58,2) olmak üzere toplam 146 kişi katılmıştır.
Çalışmanın
amacına uygun olarak Öğretmen Özyeterlilik Ölçeği ve araştırmacı tarafından
araştırma tasarımına uygun olarak hazırlanmış olan Kişisel Bilgi Formu
kullanılmıştır. Tschannen-Moran ve Woolfolk (1998) tarafından geliştirilen
Öğretmen Özyeterlilik Ölçeği Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından
Türkçe uyarlaması yapılmıştır. Ölçek 24 madde ve 9’lu likertten oluşmaktadır.
Çalışmada kullanılan Öğretmen Özyeterlilik Ölçeğine verilen yanıtların
tutarlılığı Cronbach alpha (α) ile incelenmiştir (α=.94). Elde edilen verilerin
dağılımı incelenmiş ve normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir (Tabachnick
and Fidell, 2014). Verilerin analizinde betimsel istatistikler, frekans (f),
yüzde (%) ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25.0
istatistik programı kullanılmış, yapılan tüm değerlendirmelerin hepsinde
istatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir.
Bu araştırmanın
sonucunda, ilgili alan yazın ile elde edilen bulgular karşılaştırıldığında;
bölüm değişkeni açısından tek alt boyutta anlamlı farklılık bulunmuştur. Diğer
iki alt boyuttaki öz yeterlik düzeylerinin arasında anlamlı bir farklılık
bulunmamıştır.
Öz Yeterlilik Beden Eğitimi Öğretmen adayı spor bilimleri fakültesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .