Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Self-Efficacy Beliefs of Students at Faculty of Sports Sciences of Akdeniz University

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 67 - 73, 25.12.2018

Öz



The aim of this study is the determination of the
self-efficacy beliefs of the students who study at the Faculty of Sports
Sciences of Akdeniz University. 61 women (41.8%) and 85 men (58.2%), total 146
student voluntarily participated in the study.



In the research, information about socio-demographic
variables were collected by the Personal Information Form created by the
researcher. To reach the purpose of the research; Turkish version Çapa,
Çakıroğlu and Sarıkaya (2005) of The Teacher Self-Efficacy Scale developed by
Tschannen-Moran and Woolfolk (1998) was used. The scale is a 9-point Likert-type
scale consisting of 24 items.

The consistency of responses to the
Teacher Self-Efficacy Scale used in the study was examined by Cronbach alpha
(α= .94). The distribution of the obtained data was examined and has normal
distribution (Tabachnick and Fidell, 2014). Descriptive statistics, frequency
(f), percentage (%) and ANOVA tests were used in the analysis of the data, and
SPSS 25.0 statistical program was used in the analysis of the data and
statistical significance level was accepted as p <0.05 for all evaluations.



According to the result of the study, when the
findings obtained from the related field literature are compared; There was a
significant difference in single sub-dimension in terms of department. There
was no significant difference between the self-efficacy levels in the other two
sub-dimensions.

Kaynakça

  • Akbaş A, Çelikkaleli Ö, (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), s.98-110
  • Altunçekiç A, Yaman S, Koray Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (kastamonu ili örneği), Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), s.93-102
  • Azar A., (2010), Orta öğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), p.235-252
  • Bandura A, Barbaranelli C, Caprara Gv, Pastorelli, C. Multifaceted Impact of Self-Efficacy Beliefs on Academic Functioning. Child Development 1996; 67: (3): 1206-1222.
  • Bayköse, N. (2014). Sporcularda kendinle konuşma ve imgeleme düzeyinin optimal performans duygu durumunu belirlemedeki rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Berkant HG ve Ekici G, (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretiminde öğretmen öz-yeterlik inanç düzeyleri ile zeka türleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16(1), s.113-132
  • Çakıroğlu, J., Çakıroğlu, E., & Bone, W. J. (2005). Pre-service teacher self-efficacy beliefs regarding science teaching: A comparison of pre-service teachers in Turkey and the USA, Science Educator, 14(1), 31-40.
  • Çimen N.P., Kılıç T., (2018) Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Karşı Tutumlarının İncelenmesi, Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-14
  • Doğan, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin Öz Yeterlilik Algısı ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumların İncelenmesi (Ağrı İli Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler enstitüsü, Erzincan.
  • Engür, M. (2011). Performans Başarısızlığı Değerlendirme Envanteri ve Kendinle Konuşma Anketinin Türk Sporcu Popülasyonu’na Uyarlanması ve Uygulanması. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Sporda psikososyal alanlar anabilim dalı. Doktora Tezi, İzmir.
  • Hardy, L., Jones, G.,ve Gould, D. (2007) Understanding Psychological Preparation For Sport, John Wiley ve Sons Ltd., Chichester, England,42.
  • Korkmaz İ. (2004). Sosyal Öğrenme Kuramı. (6) Ed. Yeşilyaprak B, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Pegem A Yayıncılık, Ankara. S.197-220.
  • Krane, V., & Williams, J. M. (2006). Psychological Characteristics of Peak Performance. In J. M. Williams (Ed.), Applied Sport Psychology: Personal Growth to Peak Performance (pp. 207-227). New York: McGraw-Hill.
  • Kurtuluş N, Çavdar O. (2010). Öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik öz yeterlilikleri, e-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), s. 1302-1315
  • Morgil İ, Şeçken N, ve Yücel AS. (2004). Kimya öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü dergisi, 6(1), s.62-72
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Spring (54), 277-306.
  • Pajares, F. (1996) Self-Efficacy Beliefs in Academic Settings. Review of Educational Research; 66: (4): 543-578.
  • Şeker PT, Çavuş ZS. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik özyeterlik algıları, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 5(2), s.19-208
  • Tabachnick B, and Fidell LS. (2014). Using Multivariate Statistics, (Sixth Ed.), Pearson Education Limited, England.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A. & Hoy, W. K. (1998) “Teacher Efficacy: Its Meaning and Measure”, Review of Educational Research, 68, 202-248.
  • Turcan, H.G. (2011). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Öz Yeterlik Algıları İle İş Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya
  • Vealey, S. R. (2007). Mental Skills Training in Sport. In G. Tenenbaum, R. Eklund, & R. Singer (Eds.), Handbook of Sport Psychology. New Jersey: Wiley. p.287-309

Akdeniz Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Öz Yeterlilik İnançlarının Saptanması

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 67 - 73, 25.12.2018

Öz



Çalışmanın amacı; Akdeniz
Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin öz
yeterlilik inançlarının saptanmasıdır. Çalışmaya; Akdeniz Üniversitesi Spor
Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 61
kadın (%41,8), 85 erkek (58,2) olmak üzere toplam 146 kişi katılmıştır.



Çalışmanın
amacına uygun olarak Öğretmen Özyeterlilik Ölçeği ve araştırmacı tarafından
araştırma tasarımına uygun olarak hazırlanmış olan Kişisel Bilgi Formu
kullanılmıştır. Tschannen-Moran ve Woolfolk (1998) tarafından geliştirilen
Öğretmen Özyeterlilik Ölçeği Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından
Türkçe uyarlaması yapılmıştır. Ölçek 24 madde ve 9’lu likertten oluşmaktadır.
Çalışmada kullanılan Öğretmen Özyeterlilik Ölçeğine verilen yanıtların
tutarlılığı Cronbach alpha (α) ile incelenmiştir (α=.94). Elde edilen verilerin
dağılımı incelenmiş ve normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir (Tabachnick
and Fidell, 2014). Verilerin analizinde betimsel istatistikler, frekans (f),
yüzde (%) ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25.0
istatistik programı kullanılmış, yapılan tüm değerlendirmelerin hepsinde
istatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir.



Bu araştırmanın
sonucunda, ilgili alan yazın ile elde edilen bulgular karşılaştırıldığında;
bölüm değişkeni açısından tek alt boyutta anlamlı farklılık bulunmuştur. Diğer
iki alt boyuttaki öz yeterlik düzeylerinin arasında anlamlı bir farklılık
bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Akbaş A, Çelikkaleli Ö, (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), s.98-110
  • Altunçekiç A, Yaman S, Koray Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (kastamonu ili örneği), Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), s.93-102
  • Azar A., (2010), Orta öğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), p.235-252
  • Bandura A, Barbaranelli C, Caprara Gv, Pastorelli, C. Multifaceted Impact of Self-Efficacy Beliefs on Academic Functioning. Child Development 1996; 67: (3): 1206-1222.
  • Bayköse, N. (2014). Sporcularda kendinle konuşma ve imgeleme düzeyinin optimal performans duygu durumunu belirlemedeki rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Berkant HG ve Ekici G, (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretiminde öğretmen öz-yeterlik inanç düzeyleri ile zeka türleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16(1), s.113-132
  • Çakıroğlu, J., Çakıroğlu, E., & Bone, W. J. (2005). Pre-service teacher self-efficacy beliefs regarding science teaching: A comparison of pre-service teachers in Turkey and the USA, Science Educator, 14(1), 31-40.
  • Çimen N.P., Kılıç T., (2018) Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Karşı Tutumlarının İncelenmesi, Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-14
  • Doğan, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin Öz Yeterlilik Algısı ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumların İncelenmesi (Ağrı İli Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler enstitüsü, Erzincan.
  • Engür, M. (2011). Performans Başarısızlığı Değerlendirme Envanteri ve Kendinle Konuşma Anketinin Türk Sporcu Popülasyonu’na Uyarlanması ve Uygulanması. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Sporda psikososyal alanlar anabilim dalı. Doktora Tezi, İzmir.
  • Hardy, L., Jones, G.,ve Gould, D. (2007) Understanding Psychological Preparation For Sport, John Wiley ve Sons Ltd., Chichester, England,42.
  • Korkmaz İ. (2004). Sosyal Öğrenme Kuramı. (6) Ed. Yeşilyaprak B, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Pegem A Yayıncılık, Ankara. S.197-220.
  • Krane, V., & Williams, J. M. (2006). Psychological Characteristics of Peak Performance. In J. M. Williams (Ed.), Applied Sport Psychology: Personal Growth to Peak Performance (pp. 207-227). New York: McGraw-Hill.
  • Kurtuluş N, Çavdar O. (2010). Öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik öz yeterlilikleri, e-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), s. 1302-1315
  • Morgil İ, Şeçken N, ve Yücel AS. (2004). Kimya öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü dergisi, 6(1), s.62-72
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Spring (54), 277-306.
  • Pajares, F. (1996) Self-Efficacy Beliefs in Academic Settings. Review of Educational Research; 66: (4): 543-578.
  • Şeker PT, Çavuş ZS. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik özyeterlik algıları, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 5(2), s.19-208
  • Tabachnick B, and Fidell LS. (2014). Using Multivariate Statistics, (Sixth Ed.), Pearson Education Limited, England.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A. & Hoy, W. K. (1998) “Teacher Efficacy: Its Meaning and Measure”, Review of Educational Research, 68, 202-248.
  • Turcan, H.G. (2011). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Öz Yeterlik Algıları İle İş Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya
  • Vealey, S. R. (2007). Mental Skills Training in Sport. In G. Tenenbaum, R. Eklund, & R. Singer (Eds.), Handbook of Sport Psychology. New Jersey: Wiley. p.287-309
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Hasan Şahan Bu kişi benim

Alkan Uğurlu 0000-0002-4828-6285

Batıkan Yunus Can Gülşen

İsmail Varol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2019
Kabul Tarihi 13 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahan, H., Uğurlu, A., Gülşen, B. Y. C., Varol, İ. (2018). Akdeniz Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Öz Yeterlilik İnançlarının Saptanması. Mediterranean Journal of Sport Science, 1(2), 67-73.

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366