Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Anaerobik Dayanıklılık ve Zihinsel Dayanıklılık Düzeyleri Arasında İlişki Var mıdır?

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 259 - 264, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1200076

Öz

Sporcularda performansı belirleyen fiziksel, fizyolojik, psikolojik ya da çevresel birçok faktör vardır. Günümüzde bu faktörlerin tek başına değil birbiriyle etkileşim halinde ve birbirini tamamlayarak kişinin performansını etkilediği bilinmektedir. Bu faktörlerden, aerobik-anaerobik dayanıklılık ve zihinsel dayanıklılık becerileri de kimi araştırmacılara göre birbiriyle ilişkili, kimilerine göre ise ilişkili değildir. Bu bağlamda çalışmamızın amacı, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin anaerobik dayanıklılık ile zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasında ilişki olup olmadığının tespit edilmesidir. Araştırmamıza Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinden 18-29 yaş arası 68 erkek, 52 kadın olmak üzere 120 sporcu öğrenci katılmıştır. Demografik bilgi formunda cinsiyet ve spor yaşına ilişkin sorulara yer verilmiştir Sheard, Golby & Van Wersch (2009) tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlaması Altıntaş & Koruç Bayar (2016) tarafından gerçekleştirilen Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri (SZDE) kullanılmıştır. Bisiklet ergometresinde 30 saniye süre ile vücut ağırlığına göre yüke karşı (%7,5) maksimum hızda pedal çevirmeye dayanan Wingate Anaerobik Güç testi uygulanmıştır. Veriler Spss 25 kullanılarak 0,05 düzeyinde anlamlılıkta analiz edilmiştir. Verilerin Shapiro-Wilk testi ile normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Cinsiyete göre ve cinsiyet göz ardı edildiğinde tüm katılımcılarda zihinsel dayanıklılık ve anaerobik dayanıklılık verileri arasında farklılık görülmemiştir (p>.05). Zihinsel dayanıklılık ve anaerobik dayanıklılık verileri arasında ilişki tespit edilmemiştir (p>.05). Sporcularda zihinsel dayanıklılık ve fiziksel dayanıklılığı doğrudan ilişkili olduğunu ya da ilişkisiz olduğunu belirtmek çok mümkün değildir. Deneysel yöntemlerle yürütülen çalışmalarda ilişki tespit edilirken, betimsel yöntemlerle yürütülen çalışmalarda genelde ilişki tespit edilememektedir. Sonuçta betimsel tarama yöntemiyle yapılan çalışmamızda da ilişki olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Altıntaş, A., ve Bayar Koruç, P. (2016). Sporda zihinsel dayanıklılık envanteri’nin psikometrik özelliklerinin incelenmesi (SZDE). Spor Bilimleri Dergisi, 27(4), 163-171. https://doi.org/10.17644/sbd.311985
  • Crust, L., & Clough, P. J. (2005). Relationship between mental toughness and physical endurance. Perceptual and motor skills, 100(1), 192-194. https://doi.org/10.2466/pms.100.1.192-194
  • Güleroğlu, F., ve Eroğlu, H. (2019). Anaerobik egzersiz sonrası oluşan yorgunluğun sporcuların zihinsel dayanıklılık düzeylerine akut etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 23-33. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunibesyo/issue/48912/556665
  • Jones, M. I. (2020). Does mental toughness predict physical endurance? A replication and extension of Crust and Clough (2005). Sport, Exercise, and Performance Psychology, 9(3), 461. https://doi.org/10.1037/spy0000177
  • Jurić, I., Labor, S., Plavec, D., & Labor, M. (2019). Inspiratory muscle strength affects anaerobic endurance in professional athletes. Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 70(1), 42-48. https://doi.org/10.2478/aiht-2019-70-3182
  • Latif, R. A., Ghazali, M. S., Rahman, Z. A., Mohamed, A. M. D., & Fauzee, M. S. O. (2022). Relationship between Cardiovascular Endurance and Mental Toughness among Academy Mokhtar Dahari (AMD) Football Players. Asian Journal of University Education, 18(1), 166-178. https://doi.org/10.24191/ajue.v18i1.17183
  • Lin, Y., Mutz, J., Clough, P. J., & Papageorgiou, K. A. (2017). Mental toughness and individual differences in learning, educational and work performance, psychological well-being, and personality: A systematic review. Frontiers in psychology, 8, 1345. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01345
  • Öktem, Ö. (2013). Davranışsal nörofizyolojiye giriş. (1.Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi, ISBN: 9789754209693.
  • Sarı, İ., Sağ, S., ve Demir, A.P. (2016). Sporda Zihinsel Dayanıklılık: Taekwondo Sporcularında Bir İnceleme. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 131-147. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunibesyo/issue/59137/820265
  • Slimani, M., Miarka, B., Briki, W., & Cheour, F. (2016). Comparison of mental toughness and power test performances in high-level kickboxers by competitive success. Asian journal of sports medicine, 7(2), e30840. doi: 10.5812/asjsm.30840.
  • Stupnicki, R., & Sienkiewicz-Dianzenza, E. (2004). ‘‘Anaerobic endurance” and its assessment. J. Hum. Kinetics, 12, 109-116.
  • Ünver, D. (2021). Profesyonel futbolcularda aerobik dayanıklılık ve zihinsel dayanıklılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Doktora Tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi. Aydın.

Is There a Relationship Between Anaerobic Endurance and Mental Toughness Levels of Faculty of Sport Sciences Students?

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 259 - 264, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1200076

Öz

There are many physical, physiological, psychological or environmental factors that determine performance in athletes. Today, it is known that these factors affect the performance of the person by interacting and complementing each other, not alone. Among these factors, aerobic-anaerobic endurance and mental toughness skills are also related to each other according to some researchers, but not according to others. In this context, the aim of our study is to determine whether there is a relationship between anaerobic endurance and mental toughness levels of the students of the faculty of sports sciences. 120 athletes, 68 male and 52 female, aged between 18-29, from Gazi University Faculty of Sport Sciences participated. The demographic information form included questions about gender and sports age. The Mental Toughness Inventory in Sports (MTIS) developed by Sheard, Golby & Van Wersch (2009) and adapted in Turkish by Altıntaş & Koruç Bayar (2016) was used. The Wingate Anaerobic Power test, which is based on pedaling at maximum speed against a load (7.5%) according to body weight for 30 seconds, was applied on the bicycle ergometer. The data were analyzed using Spss 25 with a significance level of 0.05. It was determined that the data showed normal distribution with the Shapiro-Wilk test. Pearson correlation analysis was used to determine the relationship between variables. There was no difference between mental toughness and anaerobic endurance data for all participants by gender and ignoring gender (p>.05). No correlation was found between mental toughness and anaerobic endurance (p>.05). It is not possible to state that mental endurance and physical endurance are directly related or unrelated in athletes. While the relationship is detected in studies conducted with experimental methods, the relationship cannot be determined in studies conducted with descriptive methods. As a result, it was seen that there was no relationship in our study conducted with the descriptive survey method.

Kaynakça

  • Altıntaş, A., ve Bayar Koruç, P. (2016). Sporda zihinsel dayanıklılık envanteri’nin psikometrik özelliklerinin incelenmesi (SZDE). Spor Bilimleri Dergisi, 27(4), 163-171. https://doi.org/10.17644/sbd.311985
  • Crust, L., & Clough, P. J. (2005). Relationship between mental toughness and physical endurance. Perceptual and motor skills, 100(1), 192-194. https://doi.org/10.2466/pms.100.1.192-194
  • Güleroğlu, F., ve Eroğlu, H. (2019). Anaerobik egzersiz sonrası oluşan yorgunluğun sporcuların zihinsel dayanıklılık düzeylerine akut etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 23-33. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunibesyo/issue/48912/556665
  • Jones, M. I. (2020). Does mental toughness predict physical endurance? A replication and extension of Crust and Clough (2005). Sport, Exercise, and Performance Psychology, 9(3), 461. https://doi.org/10.1037/spy0000177
  • Jurić, I., Labor, S., Plavec, D., & Labor, M. (2019). Inspiratory muscle strength affects anaerobic endurance in professional athletes. Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 70(1), 42-48. https://doi.org/10.2478/aiht-2019-70-3182
  • Latif, R. A., Ghazali, M. S., Rahman, Z. A., Mohamed, A. M. D., & Fauzee, M. S. O. (2022). Relationship between Cardiovascular Endurance and Mental Toughness among Academy Mokhtar Dahari (AMD) Football Players. Asian Journal of University Education, 18(1), 166-178. https://doi.org/10.24191/ajue.v18i1.17183
  • Lin, Y., Mutz, J., Clough, P. J., & Papageorgiou, K. A. (2017). Mental toughness and individual differences in learning, educational and work performance, psychological well-being, and personality: A systematic review. Frontiers in psychology, 8, 1345. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01345
  • Öktem, Ö. (2013). Davranışsal nörofizyolojiye giriş. (1.Baskı). İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi, ISBN: 9789754209693.
  • Sarı, İ., Sağ, S., ve Demir, A.P. (2016). Sporda Zihinsel Dayanıklılık: Taekwondo Sporcularında Bir İnceleme. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 131-147. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunibesyo/issue/59137/820265
  • Slimani, M., Miarka, B., Briki, W., & Cheour, F. (2016). Comparison of mental toughness and power test performances in high-level kickboxers by competitive success. Asian journal of sports medicine, 7(2), e30840. doi: 10.5812/asjsm.30840.
  • Stupnicki, R., & Sienkiewicz-Dianzenza, E. (2004). ‘‘Anaerobic endurance” and its assessment. J. Hum. Kinetics, 12, 109-116.
  • Ünver, D. (2021). Profesyonel futbolcularda aerobik dayanıklılık ve zihinsel dayanıklılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Doktora Tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi. Aydın.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Antrenman
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Fatma Tokat 0000-0002-6976-1567

Emre Can Iğdır Bu kişi benim 0000-0002-6701-7048

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2022
Kabul Tarihi 9 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Tokat, F., & Iğdır, E. C. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Anaerobik Dayanıklılık ve Zihinsel Dayanıklılık Düzeyleri Arasında İlişki Var mıdır?. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(Özel Sayı 1), 259-264. https://doi.org/10.38021/asbid.1200076

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366