Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Eğitimi Alan ve Almayan Öğretmen Adaylarının Bireysel Değerlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 456 - 463, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1206631

Öz

Bu araştırmanın amacı, spor eğitimi alan ve almayan öğretmen adaylarının bazı değişkenlere göre bireysel değerlerini incelemektir.
Araştırmada, nicel araştırma desenlerinden tarama (survey) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2021-2022 öğretim yılında Trabzon Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi ile Eğitim Fakültesinde öğrenim gören toplam 200 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında, kişisel bilgi formu ve Roy (2003) tarafın¬dan geliştirilen; Asan, Ekşi, Doğan ve Ekşi, (2008) tarafından Türkçeye uyarlanması yapılan “Bireysel değer ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 24.00 paket programından yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde değişkenler arasındaki farkı tespit etmek için ikili değişkenlerde T testi, ikiden fazla olan değişkenler için One-Way Anova testi uygulanmıştır. İstatistiksel anlamlılık derecesi Alpha p<0,05 olarak alınmıştır.
Sonuç olarak: Bireysel Değerler Envanteri’nin alt boyutlarına ilişkin istatistiki sonuçlara bakıldığında en yüksek ortalamanın ve farklılaşmanın disiplin ve sorumluluk alt boyutunda, en düşük ortalama ve farklılaşmanın da paylaşım ve saygı alt boyutunda olduğu anlaşılmıştır. Cinsiyet değişkeni açısından erkek ve kadın öğretmen adaylarının aritmetik ortalamaları arasındaki fark, “güven ve bağışlama”, “dürüstlük ve paylaşım” ve “saygı ve doğruluk” alt boyutlarında erkeklerin kadın öğretmen adaylara nazaran bu değerlere daha fazla sahip oldukları görülmüştür. Spor eğitimi alan ve almayan öğretmen adaylarının bireysel değerlerinde belirgin bir farklılığın olmadığı anlaşılmıştır

Kaynakça

  • Altunay, E., ve Yalçınkaya, M. (2011). Öğretmen adaylarının bilgi toplumunda değerlere ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(1), 5-28.
  • Aktay, A. (2008). Yönetici ve öğretmenlerin değer tercihleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Astıll, B., Norman F., ve Keeves, J. (2002). A multilevel analysis of the effects of parents, teachers and schools on studentvValues. Social Psychology Education, 5(4), 345-363.
  • Asan, H., T., Ekşi, F., Doğan, A., ve Ekşi, H. (2008). Bireysel değerler envanteri’nin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik calışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27, 15-38.
  • Aydın, E. (2016). Beden eğitimi öğretmenlerinin bireysel değerleri ile mesleki motivasyon ve mesleki yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Baş, A. & Dilmaç, B. (2019). Ergenlerin sahip oldukları değerler, öznel iyi oluşları ve sosyal kaygıları arasındaki yordayıcı ilişki. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4), 3685-3697.
  • Bektaş, T. Ö. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlik düzeylerinin algıladıkları bireysel değerler üzerindeki yordayıcı ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Chong, S., ve Low, E. (2009). Why I want to teach and how I feel about teaching formation of teacher identity from pre-service to the beginning teacher phase. Educational Research for Policy and Practice, 8(1), 59-72. doi:10.1007/s10671-008-9056-z
  • Collinson, V. (2012). Sources of teachers’ values and attitudes. Teacher Development, 16(3), 321-344. doi:10.1080/13664530.2012.688675
  • Çavdar, M. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin bireysel değerlerinin çok boyutlu incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., ve Deniz, M. E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96.
  • Erdem, A. R. (2003). Üniversite kültüründe önemli bir unsur: Değerler. Değerler eğitimi dergisi, 1(4), 55-72.
  • Fisher, Y. (2013). Exploration of values: Israeli teachers’ professional ethics. Social Psychology of Education, 16(2), 297-315. doi:10.1007/s11218-013-9211-0
  • Karasar, N. (2017). Scientific research method: concepts, principles, techniques. Ankara: 3A Ara.
  • Kızılçelik, S., ve Erjem, Y. (1994). Açıklamalı sosyoloji terimler sözlüğü. Ankara: Atilla Kitabevi.
  • Koyuncu, S, N. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda farklı bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin değer yönelimleri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Kuşdil, M. E., ve Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-76.
  • Kuter, F. Ö., ve Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, (6), 75-94.
  • Obuz, Ü. (2009). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ilişkin görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Roy, A. (2003). Factor Analysis and Initial Validation of The Personal Values Inventory (Unpublished Doctorate Dissertation). Tennessee State University, USA.
  • Tekneci, E. (2010). Zihin engelliler oğretmenliği 1. ve 4. sınıf oğrencilerinin oğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı duzeylerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor psikolojisi. Ankara: Eylül Kitapevi.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2009). The attitudes of prospective teachers towards the profession of teaching. The case of İnönü University, Faculty of Education. Education and Science, 34(151), 140-155.
  • Yılmaz, E. (2009). Öğretmenlerin değer tercihlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 109-128.

Investigation of Individual Values ​​of Pre-service Teachers Who Have and Have Not Taken Sports Training

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 456 - 463, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1206631

Öz

The purpose of this research is to examine the individual values ​​of pre-service teachers who receive and do not receive sports education according to some variables.
Survey model, one of the quantitative research designs, was used in the research. The sample of the research consists of 200 teacher candidates studying at Trabzon University Faculty of Sport Sciences and Faculty of Education in the 2021-2022 academic year. In the collection of research data, personal information form and developed by Roy (2003); The "Individual Value Scale" adapted into Turkish by Asan, Ekşi, Doğan and Ekşi, (2008) was used. SPSS 24.00 package program was used in the analysis of the data. In order to determine the difference between the variables in the analysis of the data obtained, the T test was used for binary variables and the One-Way Anova test for variables with more than two. Statistical significance was taken as Alpha p<0.05.
As a result: When the statistical results regarding the sub-dimensions of the Individual Values ​​Inventory are examined, it is understood that the highest average and differentiation are in the discipline and responsibility sub-dimension, the lowest average and differentiation are in the sharing and respect sub-dimension. The difference between the arithmetic averages of male and female teacher candidates in terms of gender variable, "trust and forgiveness", "honesty and sharing" and "respect and honesty" sub-dimensions, it was seen that males have these values ​​more than female teacher candidates. It was understood that there was no significant difference in the individual values ​​of the pre-service teachers who received and did not receive sports training.

Kaynakça

  • Altunay, E., ve Yalçınkaya, M. (2011). Öğretmen adaylarının bilgi toplumunda değerlere ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(1), 5-28.
  • Aktay, A. (2008). Yönetici ve öğretmenlerin değer tercihleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Astıll, B., Norman F., ve Keeves, J. (2002). A multilevel analysis of the effects of parents, teachers and schools on studentvValues. Social Psychology Education, 5(4), 345-363.
  • Asan, H., T., Ekşi, F., Doğan, A., ve Ekşi, H. (2008). Bireysel değerler envanteri’nin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik calışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27, 15-38.
  • Aydın, E. (2016). Beden eğitimi öğretmenlerinin bireysel değerleri ile mesleki motivasyon ve mesleki yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Baş, A. & Dilmaç, B. (2019). Ergenlerin sahip oldukları değerler, öznel iyi oluşları ve sosyal kaygıları arasındaki yordayıcı ilişki. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4), 3685-3697.
  • Bektaş, T. Ö. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlik düzeylerinin algıladıkları bireysel değerler üzerindeki yordayıcı ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Chong, S., ve Low, E. (2009). Why I want to teach and how I feel about teaching formation of teacher identity from pre-service to the beginning teacher phase. Educational Research for Policy and Practice, 8(1), 59-72. doi:10.1007/s10671-008-9056-z
  • Collinson, V. (2012). Sources of teachers’ values and attitudes. Teacher Development, 16(3), 321-344. doi:10.1080/13664530.2012.688675
  • Çavdar, M. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin bireysel değerlerinin çok boyutlu incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., ve Deniz, M. E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96.
  • Erdem, A. R. (2003). Üniversite kültüründe önemli bir unsur: Değerler. Değerler eğitimi dergisi, 1(4), 55-72.
  • Fisher, Y. (2013). Exploration of values: Israeli teachers’ professional ethics. Social Psychology of Education, 16(2), 297-315. doi:10.1007/s11218-013-9211-0
  • Karasar, N. (2017). Scientific research method: concepts, principles, techniques. Ankara: 3A Ara.
  • Kızılçelik, S., ve Erjem, Y. (1994). Açıklamalı sosyoloji terimler sözlüğü. Ankara: Atilla Kitabevi.
  • Koyuncu, S, N. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda farklı bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin değer yönelimleri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Kuşdil, M. E., ve Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-76.
  • Kuter, F. Ö., ve Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, (6), 75-94.
  • Obuz, Ü. (2009). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ilişkin görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Roy, A. (2003). Factor Analysis and Initial Validation of The Personal Values Inventory (Unpublished Doctorate Dissertation). Tennessee State University, USA.
  • Tekneci, E. (2010). Zihin engelliler oğretmenliği 1. ve 4. sınıf oğrencilerinin oğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı duzeylerinin karşılaştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor psikolojisi. Ankara: Eylül Kitapevi.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2009). The attitudes of prospective teachers towards the profession of teaching. The case of İnönü University, Faculty of Education. Education and Science, 34(151), 140-155.
  • Yılmaz, E. (2009). Öğretmenlerin değer tercihlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 109-128.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Mustafa Baş 0000-0001-8254-0905

Kübra Özsandıkçı 0000-0002-0350-2036

Metehan Çolak 0000-0003-4854-0172

Bilal Çolak 0000-0002-6087-0126

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2022
Kabul Tarihi 16 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Baş, M., Özsandıkçı, K., Çolak, M., Çolak, B. (2022). Spor Eğitimi Alan ve Almayan Öğretmen Adaylarının Bireysel Değerlerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 1), 456-463. https://doi.org/10.38021/asbid.1206631

  Flag Counter     


27208
Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


26245 26366