Bu araştırmada, spor bilimleri fakülteleri ile beden eğitimi spor yüksekokullarında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin bazı demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, öğrenim gördüğü bölüm, aktif sporculuğu, internete bağlanma yeri, internet erişimi araçları, internet kullanım amaçları) ile sosyal medya bağımlılıklarını tarama yöntemi ile incelemeyi amaçlayan bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 144 kadın, 196 erkek toplam 340 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmamızda veri toplamak için Tutgun Ünal ve Deniz tarafından 2015’de geliştirilen ‘’Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Çalışmamızda katılımcıların demografik özelliklerinin betimsel analizlerinde yüzde, frekans ve ortalama değerler kullanılmıştır. İkili grupların analizinde bağımsız örneklemler için ‘’T-Testi’’, üç ve daha fazla grubun karşılaştırmalı analizinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testlerinden ve farklılıkların hangi gruplardan kaynaklandığını tespit edebilmek için Post-Hoc testlerinden yararlanılmıştır.
Yapılan testler sonucunda spor bilimleri öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık seviyelerinin ‘’az bağımlı’’ (94,41) düzeyde oldukları görülmüştür. Spor bilimleri öğrencileri meşguliyet alt boyutunda orta bağımlı, diğer alt boyutlarda ise (duygu durum düzeltme, tekrarlama, çatışma) az bağımlı oldukları görülmüştür. Katılımcı öğrencilerin cinsiyetlerine göre spor bilimleri öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Spor bilimleri öğrencilerinin aktif spor yapma değişkenine göre, aktif spor yapan öğrencilerin aktif olarak spor yapmayan öğrencilere göre sosyal medya bağımlılık düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür. Yapılan çalışmanın bulguları doğrultusunda spor bilimleri ve beden eğitimi spor yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık seviyelerinin düşük olduğu ayrıca spor bilimleri ve beden eğitimi spor yüksekokulu öğrencilerinin spor yapma düzeyleri arttıkça sosyal medya bağımlılık düzeylerinin de arttığı söylenebilir.
Sosyal medya Sosyal medya bağımlılığı Spor bilimleri öğrencileri
bu çalışma 11-13 Mayıs 2022 tarihinde Uluslararası Egzersiz ve Spor Psikolojisi Kongresinde sözel bildiri olarak sunulmuştur.
In this research, it is a study that aims to examine by screening method some demographic characteristics (gender, age, department of education, active sportsmanship, internet connection place, internet access tools, internet usage purposes) and social media addictions of university students studying at faculties of sports sciences and physical education and sports colleges. The sample of the study consists of a total of 340 students, 144 women and 196 men. The "Social Media Addiction Scale" developed by Tutgun Ünal and Deniz in 2015 was used to collect data in our research. In the analysis of the data, SPSS 22 package program was used. Percentage, frequency and mean values were used in the descriptive analyzes of the demographic characteristics of the participants in our study. In the analysis of paired groups, "T-Test" was used for independent samples, one-way analysis of variance (ANOVA) tests were used in the comparative analysis of three or more groups, and Post-Hoc tests were used to determine which groups the differences originated from.
As a result of the tests, it was seen that the social media addiction levels of sports science students were at the ‘’less addicted’’ (94,41) level. Sports science students were found to be moderately dependent in the occupation sub-dimension and less dependent in other sub-dimensions (mood correction, repetition, conflict). It was determined that there was no statistically significant difference between the social media addiction levels of sports science students according to the gender of the participating students. According to the active sports variable of the sports science students, social media addiction levels of the students who actively do sports are statistically significantly higher than the students who do not actively do sports. In line with the findings of the study, it can be said that social media addiction levels of sports science students are low, and that as sports science students' levels of doing sports increase, their social media addiction levels also increase.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 4 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .