Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 4, 1095 - 1108, 28.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1184968

Öz

Bu araştırmada, spor bilimleri fakülteleri ile beden eğitimi spor yüksekokullarında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin bazı demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, öğrenim gördüğü bölüm, aktif sporculuğu, internete bağlanma yeri, internet erişimi araçları, internet kullanım amaçları) ile sosyal medya bağımlılıklarını tarama yöntemi ile incelemeyi amaçlayan bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 144 kadın, 196 erkek toplam 340 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmamızda veri toplamak için Tutgun Ünal ve Deniz tarafından 2015’de geliştirilen ‘’Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Çalışmamızda katılımcıların demografik özelliklerinin betimsel analizlerinde yüzde, frekans ve ortalama değerler kullanılmıştır. İkili grupların analizinde bağımsız örneklemler için ‘’T-Testi’’, üç ve daha fazla grubun karşılaştırmalı analizinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testlerinden ve farklılıkların hangi gruplardan kaynaklandığını tespit edebilmek için Post-Hoc testlerinden yararlanılmıştır.
Yapılan testler sonucunda spor bilimleri öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık seviyelerinin ‘’az bağımlı’’ (94,41) düzeyde oldukları görülmüştür. Spor bilimleri öğrencileri meşguliyet alt boyutunda orta bağımlı, diğer alt boyutlarda ise (duygu durum düzeltme, tekrarlama, çatışma) az bağımlı oldukları görülmüştür. Katılımcı öğrencilerin cinsiyetlerine göre spor bilimleri öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Spor bilimleri öğrencilerinin aktif spor yapma değişkenine göre, aktif spor yapan öğrencilerin aktif olarak spor yapmayan öğrencilere göre sosyal medya bağımlılık düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür. Yapılan çalışmanın bulguları doğrultusunda spor bilimleri ve beden eğitimi spor yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık seviyelerinin düşük olduğu ayrıca spor bilimleri ve beden eğitimi spor yüksekokulu öğrencilerinin spor yapma düzeyleri arttıkça sosyal medya bağımlılık düzeylerinin de arttığı söylenebilir.

Teşekkür

bu çalışma 11-13 Mayıs 2022 tarihinde Uluslararası Egzersiz ve Spor Psikolojisi Kongresinde sözel bildiri olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Al-Menayes J. (2015). Psychometric properties and validation of the arabic social media addiction scale. Journal of addiction, 2015.
  • Alsabaani A, Alshahrani AA, Abukaftah AS, Abdullah SF. (2018). Association between over-use of social media and depression among medical students, king khalid university, kingdom of Saudi Arabia. The Egyptian Journal of Hospital Medicine, 70(8), 1305-1311.
  • Aslan S, Aylaz R. (2014). Akademisyenlerin internet bağımlılık düzeyleri ve buna bağlı oluşabilecek sağlık sorunların değerlendirilmesi.
  • Auxier B, Anderson M. (2021). Social media use in 2021. Pew Research Center, 1, 1-4.
  • Aydın İE. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 373-386.
  • Bayer JB, Triệu P, Ellison NB. (2020). Social media elements, ecologies, and effects. Annual review of psychology, 71, 471-497.
  • Bedir A. (2016). Sosyal medya kullanımının üniversite öğrencilerinin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bernard KJ, Dzandza, PE. (2018). Effect of social media on academic performance of students in Ghanaian Universities: A case study of University of Ghana, Legon.
  • Büyüköztürk Ş, Çakmak EK, Akgün ÖE, Karadeniz Ş, Demirel F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can HC, Tozoğlu E. (2019). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 3(3), 102-118.
  • Colbert, A, Yee N, George G. (2016). The digital workforce and the workplace of the future. Academy of management journal, 59(3), 731-739.
  • Çömlekçi MF, Başol O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188.
  • Durar E. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının depresyon ve sosyal fobi ile ilişkisi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Hadebe Z, Owolabi Y, Mlambo E. (2017). Use of social networking sites by undergraduate students in two African Universities. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 5(3), 743-749.
  • Hussain I. (2012). A study to evaluate the social media trends among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 64, 639-645.
  • Kır İ, Sulak Ş. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 13(51), 150-167.
  • Koçer M. (2012). Erciyes Üniversitesi öğrencilerinin internet ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (18), 70-85.
  • Kuss DJ, Griffiths MD. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International journal of environmental research and public health, 14(3), 311.
  • Küçükali A. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İİ BF Dergisi, 7(13), 531-546.
  • Oğuz B, Zayim N, Özel D, Saka O. (2008). Tıp öğrencilerinin internette bilişsel durumları. Akademik Bilişim, 30, 447-453.
  • Onur MA. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin internet bağımlılığı ve yaşam doyum düzeylerinin incelenmesi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Otu AA. (2015). Social media addiction among students of the University of Ghana (Doctoral dissertation, University of Ghana).
  • Özdemir Z. (2019). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. Beykoz Akademi Dergisi, 7(2), 91-105.
  • Özgen F. (2016). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile kişilik ilişkisinin incelenmesi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Siddiqui S, Singh T. (2016). Social media its impact with positive and negative aspects. International journal of computer applications technology and research, 5(2), 71-75.
  • Solmaz B, Tekin G, Herzem Z, Demir M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32.
  • Sutherland K, Davis C, Terton U, Visser, I. (2018). University student social media use and its influence on offline engagement in higher educational communities. Student Success, 9(2), 13-24.
  • Şar AH. (2013). Examination of loneliness and mobil phone addiction problem observed in teenagers from the some variables. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 6(2). 1207-1220.
  • Şimşek B. (2021). Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ve aleksitiminin, sosyal medya kullanımı üzerindeki yordayıcı rolü (Master's thesis, Işık Üniversitesi).
  • Tutgun-Ünal A, Deniz L. (2015). Development of the social media addiction scale. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 6(21), 51-70.
  • Yen JY, Ko CH, Yen CF, Chen SH, Chung WL, Chen CC. (2008). Psychiatric symptoms in adolescents with Internet addiction: Comparison with substance use. Psychiatry and clinical neurosciences, 62(1), 9-16.

Investigation of Social Media Addiction of Sports Science Students According to Some Variables

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 4, 1095 - 1108, 28.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1184968

Öz

In this research, it is a study that aims to examine by screening method some demographic characteristics (gender, age, department of education, active sportsmanship, internet connection place, internet access tools, internet usage purposes) and social media addictions of university students studying at faculties of sports sciences and physical education and sports colleges. The sample of the study consists of a total of 340 students, 144 women and 196 men. The "Social Media Addiction Scale" developed by Tutgun Ünal and Deniz in 2015 was used to collect data in our research. In the analysis of the data, SPSS 22 package program was used. Percentage, frequency and mean values were used in the descriptive analyzes of the demographic characteristics of the participants in our study. In the analysis of paired groups, "T-Test" was used for independent samples, one-way analysis of variance (ANOVA) tests were used in the comparative analysis of three or more groups, and Post-Hoc tests were used to determine which groups the differences originated from.
As a result of the tests, it was seen that the social media addiction levels of sports science students were at the ‘’less addicted’’ (94,41) level. Sports science students were found to be moderately dependent in the occupation sub-dimension and less dependent in other sub-dimensions (mood correction, repetition, conflict). It was determined that there was no statistically significant difference between the social media addiction levels of sports science students according to the gender of the participating students. According to the active sports variable of the sports science students, social media addiction levels of the students who actively do sports are statistically significantly higher than the students who do not actively do sports. In line with the findings of the study, it can be said that social media addiction levels of sports science students are low, and that as sports science students' levels of doing sports increase, their social media addiction levels also increase.

Kaynakça

  • Al-Menayes J. (2015). Psychometric properties and validation of the arabic social media addiction scale. Journal of addiction, 2015.
  • Alsabaani A, Alshahrani AA, Abukaftah AS, Abdullah SF. (2018). Association between over-use of social media and depression among medical students, king khalid university, kingdom of Saudi Arabia. The Egyptian Journal of Hospital Medicine, 70(8), 1305-1311.
  • Aslan S, Aylaz R. (2014). Akademisyenlerin internet bağımlılık düzeyleri ve buna bağlı oluşabilecek sağlık sorunların değerlendirilmesi.
  • Auxier B, Anderson M. (2021). Social media use in 2021. Pew Research Center, 1, 1-4.
  • Aydın İE. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 373-386.
  • Bayer JB, Triệu P, Ellison NB. (2020). Social media elements, ecologies, and effects. Annual review of psychology, 71, 471-497.
  • Bedir A. (2016). Sosyal medya kullanımının üniversite öğrencilerinin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bernard KJ, Dzandza, PE. (2018). Effect of social media on academic performance of students in Ghanaian Universities: A case study of University of Ghana, Legon.
  • Büyüköztürk Ş, Çakmak EK, Akgün ÖE, Karadeniz Ş, Demirel F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can HC, Tozoğlu E. (2019). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 3(3), 102-118.
  • Colbert, A, Yee N, George G. (2016). The digital workforce and the workplace of the future. Academy of management journal, 59(3), 731-739.
  • Çömlekçi MF, Başol O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188.
  • Durar E. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının depresyon ve sosyal fobi ile ilişkisi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Hadebe Z, Owolabi Y, Mlambo E. (2017). Use of social networking sites by undergraduate students in two African Universities. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 5(3), 743-749.
  • Hussain I. (2012). A study to evaluate the social media trends among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 64, 639-645.
  • Kır İ, Sulak Ş. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 13(51), 150-167.
  • Koçer M. (2012). Erciyes Üniversitesi öğrencilerinin internet ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (18), 70-85.
  • Kuss DJ, Griffiths MD. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International journal of environmental research and public health, 14(3), 311.
  • Küçükali A. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İİ BF Dergisi, 7(13), 531-546.
  • Oğuz B, Zayim N, Özel D, Saka O. (2008). Tıp öğrencilerinin internette bilişsel durumları. Akademik Bilişim, 30, 447-453.
  • Onur MA. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin internet bağımlılığı ve yaşam doyum düzeylerinin incelenmesi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Otu AA. (2015). Social media addiction among students of the University of Ghana (Doctoral dissertation, University of Ghana).
  • Özdemir Z. (2019). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. Beykoz Akademi Dergisi, 7(2), 91-105.
  • Özgen F. (2016). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile kişilik ilişkisinin incelenmesi (Master's thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Siddiqui S, Singh T. (2016). Social media its impact with positive and negative aspects. International journal of computer applications technology and research, 5(2), 71-75.
  • Solmaz B, Tekin G, Herzem Z, Demir M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32.
  • Sutherland K, Davis C, Terton U, Visser, I. (2018). University student social media use and its influence on offline engagement in higher educational communities. Student Success, 9(2), 13-24.
  • Şar AH. (2013). Examination of loneliness and mobil phone addiction problem observed in teenagers from the some variables. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 6(2). 1207-1220.
  • Şimşek B. (2021). Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ve aleksitiminin, sosyal medya kullanımı üzerindeki yordayıcı rolü (Master's thesis, Işık Üniversitesi).
  • Tutgun-Ünal A, Deniz L. (2015). Development of the social media addiction scale. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 6(21), 51-70.
  • Yen JY, Ko CH, Yen CF, Chen SH, Chung WL, Chen CC. (2008). Psychiatric symptoms in adolescents with Internet addiction: Comparison with substance use. Psychiatry and clinical neurosciences, 62(1), 9-16.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Sıtkı Özbek 0000-0001-6280-1434

Onur Akyüz 0000-0002-7631-460X

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2022
Kabul Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özbek, S., & Akyüz, O. (2022). Spor Bilimleri Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(4), 1095-1108. https://doi.org/10.38021/asbid.1184968

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366