Espor katılımcılarının sayısı gün geçtikçe artmaya devam ederken, konuyla ilgili araştırma sayısının de artması dikkat çekicidir. Dahası, espor oyuncuları ve kronotipleri üzerine literatür kısıtlı olsa da var olan bulguların altında birkaç önemli kritik konu vardır. Bu çalışmada, esporla ilgilenen genç yetişkinlerin kronotiplerinin belirlenmesi ve fiziksel aktivite durumları ile aralarındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu çalışma grubunda espora ilgi duyan ve Türkiye'nin farklı bölgelerinde yaşayan 17-24 yaş arası 190 katılımcı yer almaktadır. Espor eğitimine katılan esporculardan veri elde etmek için web tabanlı bir anket kullanılmıştır. Bu anket ile katılımcıların demografik bilgileri, oyun oynama süreleri, fiziksel aktivite durumları ve kronotiplerini belirlemek için Sabahçıl-Akşamcıl Anketi (MEQ) ölçeği uygulanmıştır. Daha sonra toplanan verilerin nasıl dağılım gösterdikleri kontrol edilerek SPSS 25 programı ile analizleri gerçekleştirilmiştir.
Çalışmanın sonuçları, esporla ilgilenen genç yetişkin katılımcıların öncelikle "ara tip (%62)", daha sonra "akşamcıl tip (%31)" olduğunu ortaya koydu. Ayrıca, IPAQ sonuçlarına göre, "akşamcıl tipin" fiziksel aktivite seviyeleri anlamlı derecede düşüktü (p<0.05).
Sonuç olarak, esporla ilgilenen genç yetişkinlerin çoğunluğunun kronotiplerinin "ara tip" olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca sonuçlar, ara tipteki katılımcıların fiziksel aktiviteye daha fazla zaman ayırabildiğini göstermektedir.
Bu çalışmayı Üniversite Etik Kurulu tüm prosedürleri ve deneysel tasarımı ile onaylamıştır (2023/12-02.DEU-GOA-7968). Çalışma protokolü Helsinki Deklarasyonu'nun son versiyonuna uygundur. Ayrıca bu çalışma "7. Uluslararası Akademik Spor Araştırmaları Kongresinde" özet bildiri olarak sunulmuştur.
It is striking that, while the number of esports participants continues to rise, so is the volume of research on the subject. Furthermore, although the literature on esports players and chronotypes is relatively small, there are a few significant insights under the small findings. In this study, it was aimed to determine the chronotypes of young adults interested in esports and to examine the relationship between them and their physical activity status.
The participants in this study group included 190 participants aged 17 to 24 who are interested in esports and live in different regions of Turkey. A web-based survey was used to obtain data from esports players who participated in esports education. With this survey, the demographic information, playing time, physical activity status, and the Morningness–eveningness Questionnaire (MEQ) scale were applied to determine the chronotypes of the participants. Then, the distribution of the collected data was determined and analyzed with the SPSS 25 program.
The results of the study revealed that young adult participants interested in esports were primarily "neither type (62%)" and then "evening type (31%)". In addition, according to the IPAQ results, the physical activity levels of "evening type" were significantly lowest (p<0.05).
As a result, it was revealed that the chronotypes of most young adults interested in esports are "neither type". In addition, the results show that participants in neither type can spend more time on physical.
Esports Chronotype IPAQ Physical activity Circadian rhythm MEQ
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Antrenman |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .