Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Lisesi Öğrencilerinin Antrenörlük Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 1345 - 1358, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1340722

Öz

Bu çalışmanın amacı spor lisesi öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenliklere göre incelenmesidir. Spor sektöründe yaşanan istihdam sorunu ve ortaöğretim çağında spor lisesi okuyan öğrencilerin ilerleyen dönemlerde antrenörlük mesleğine bakış açılarını öğrenmek ve bu tarz çalışmalar ile spor sektörüne katkı sağlamak her geçen gün önemini daha da arttırmaktadır. Araştırmada Turğut, Sural ve Kan (2018) tarafından geliştirilen, ‘‘Lise Öğrencilerinin Antrenörlük Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma grubunu Düzce Spor Lisesi’nde 2022-2023 Eğitim-Öğretim yılının 2. kanaat döneminde eğitim gören 47 kadın 72 erkek toplam 119 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nicel yöntem olan tarama yöntemi kullanılmıştır. Analizler SPSS (26.00) paket programı kullanılarak yapılmıştır. Yapılan analiz sonucuna göre spor lisesi öğrencilerinin sırasıyla cinsiyet, yaş, sınıf, aktif spor yapma süresi, haftalık antrenman yapma süresi ve milli sporcu olma durumu gibi değişkenler açısından anlamlı farklılık bulunamamıştır. Farklılık bulunamamasının sebebinin öğrencilerin büyük çoğunluğunun sporcu olması ve spor lisesinde okuması dolayısıyla sporun içinde olmasından kaynaklı olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Cruickshank, A., ve Collins, D. (2015). The sport coach. İçinde I. O’boyle, D. Murrey ve P. Cummins (Eds.), Leadership in sport (ss. 155-172), Routledge.
  • Çalı, O., ve Doğar Y. (2021). Spor lisesi öğrencilerinin kariyer kaygılarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 81-93.
  • Çelenk, S. (1988). Eğitim yüksekokulu öğrencilerinin tutumları. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
  • Gündüz, H. Ç., ve Yılmaz, F. N. (2018). Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1585-1602.
  • Güneş, V. (2010). Spor lisesi ve farklı liselerdeki öğrencilerin atılganlık düzeyleri ile akademik başarılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Harmandar, İ. H. (2004). Beden eğitimi ve sporda özel öğretim yöntemleri. Nobel.
  • Işık, S., Yaman M., ve Soran, H. (2005). Biyoloji ve biyoloji öğretmenliğine karşı tutumlarına göre biyoloji öğretmen adaylarının tiplerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 110–116.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Kayhan, R., ve Erdem, K. (2019). Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin antrenörlük mesleğine tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(68), 1415-1421.
  • Kuzgun, Y. (2014). İlköğretimde meslek gelişimi. İçinde Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik (ss.125- 153), Nobel.
  • MEB. (2007). Spor liseleri yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25714_1.html sayfasından erişilmiştir.
  • Oral, B. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları, 15, 88-98.
  • Sevim, Y., Tuncel, F., Erol, E., ve Sunay, H. (2001). Antrenör eğitimi ve ilkeleri. Gazi.
  • Şentürk, H. E. (2016). Avrupa Birliği spor eğitimi temelinde Türkiye spor liselerinin işlevsellik açısından durum analizi. Doktora Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Manisa.
  • Turğut, A., Sural, V., ve Kan, A. (2018). Lise öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 96-110. DOI: 10.1501/Sporm_0000000358.

Examination of Sports High School Students' Attitudes Towards Coaching Profession

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 1345 - 1358, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1340722

Öz

The aim of this study is to examine the attitudes of sports high school students towards the coaching profession according to different variables. The employment problem in the sports sector and the importance of learning the perspectives of students studying sports high school in the secondary education age towards the coaching profession in the future and contributing to the sports sector with such studies increases day by day. In the research, the "Attitude Scale of High School Students Towards Coaching Profession" developed by Turğut, Sural and Kan (2018) was used. The research group consists of a total of 119 students, 47 female and 72 male, studying in Düzce Sports High School in the second semester of the 2022-2023 academic year. The survey method, which is a quantitative method, was used in the research. Analyses were made using SPSS (26.00) package program. According to the results of the analysis, no significant difference was found in terms of variables such as gender, age, class, duration of active sports, duration of weekly training and national athlete status of sports high school students, respectively. It is thought that the reason for not finding a difference is that the majority of the students are athletes and study at a sports high school and therefore are involved in sports.

Kaynakça

  • Cruickshank, A., ve Collins, D. (2015). The sport coach. İçinde I. O’boyle, D. Murrey ve P. Cummins (Eds.), Leadership in sport (ss. 155-172), Routledge.
  • Çalı, O., ve Doğar Y. (2021). Spor lisesi öğrencilerinin kariyer kaygılarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 81-93.
  • Çelenk, S. (1988). Eğitim yüksekokulu öğrencilerinin tutumları. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
  • Gündüz, H. Ç., ve Yılmaz, F. N. (2018). Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1585-1602.
  • Güneş, V. (2010). Spor lisesi ve farklı liselerdeki öğrencilerin atılganlık düzeyleri ile akademik başarılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Harmandar, İ. H. (2004). Beden eğitimi ve sporda özel öğretim yöntemleri. Nobel.
  • Işık, S., Yaman M., ve Soran, H. (2005). Biyoloji ve biyoloji öğretmenliğine karşı tutumlarına göre biyoloji öğretmen adaylarının tiplerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 110–116.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Kayhan, R., ve Erdem, K. (2019). Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin antrenörlük mesleğine tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(68), 1415-1421.
  • Kuzgun, Y. (2014). İlköğretimde meslek gelişimi. İçinde Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik (ss.125- 153), Nobel.
  • MEB. (2007). Spor liseleri yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25714_1.html sayfasından erişilmiştir.
  • Oral, B. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları, 15, 88-98.
  • Sevim, Y., Tuncel, F., Erol, E., ve Sunay, H. (2001). Antrenör eğitimi ve ilkeleri. Gazi.
  • Şentürk, H. E. (2016). Avrupa Birliği spor eğitimi temelinde Türkiye spor liselerinin işlevsellik açısından durum analizi. Doktora Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Manisa.
  • Turğut, A., Sural, V., ve Kan, A. (2018). Lise öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 96-110. DOI: 10.1501/Sporm_0000000358.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Antrenman
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Volkan Sural 0000-0001-8943-235X

Kayhan Serin 0000-0002-4927-733X

Metehan Şahin 0009-0004-5641-6686

Ramazan Üngör 0009-0005-6972-137X

Filiz Şahin 0000-0001-8973-8631

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 10 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 20 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sural, V., Serin, K., Şahin, M., Üngör, R., vd. (2023). Spor Lisesi Öğrencilerinin Antrenörlük Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(4), 1345-1358. https://doi.org/10.38021/asbid.1340722

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366