Mental imagery is an essential element in the human movement system. Research in the sports psychology literature shows that training with motor imagery (mental practice) is an effective strategy for improving motor performance in planning and executing goal-directed movements. The primary objective of this study is to explore the impacts of integrating mental and physical training on the acquisition of a demanding football motor skill, specifically the "head kick." A total of 40 participants, consisting of 18 women and 22 men, who were students from the Physical Education & Sports department at Nevşehir Hacı Bektaş Veli University, were randomly divided into two groups: one group receiving combined physical education and mental practice, and the other group solely undergoing physical education training. The Vividness of Movement Imagery Questionnaire–2 (VMIQ-2; Roberts et al., 2008) and video analysis procedure were used in this study. Based on the research problem, the Repeated Measure ANOVA test was used. Motor skill performance was assessed both before and after an eight-week training period. To gauge improvements in motor skill acquisition, three independent expert evaluators analyzed video recordings of the motor task before and after training in both situations. The findings highlighted that engaging in mental imagery exercises improved timing and coordination, emphasizing the potential effectiveness of this intervention for enhancing proficiency in intricate motor skills. These study findings also illustrate the practicality and precision of employing video-based motion analysis to gauge enhancements in motor performance.
Zihinsel imgeleme, insan hareket sisteminde önemli bir unsurdur. Spor psikolojisi literatüründeki araştırmalar, motor imgeleme (zihinsel pratik) ile antrenmanın, hedefe yönelik hareketlerin planlanması ve yürütülmesinde motor performansın iyileştirilmesi için etkili bir strateji olduğunu göstermektedir. Bu çalışmanın amacı, zihinsel ve fiziksel antrenmanı birleştirmenin futbolda karmaşık bir motor becerinin (kafa vuruşu) öğrenilmesi üzerindeki etkilerini araştırmaktır.
Çalışmaya Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor bölümünden beden eğitimi ve zihinsel antrenman ya da sadece beden eğitimi derslerine rastgele atanan 40 öğrenci (18 kadın, 22 erkek) katılmıştır. Bu çalışmada Hareket İmgeleminin Canlılığı Anketi-2 (VMIQ-2; Roberts ve ark., 2008) ve video analiz prosedürü kullanılmıştır. Araştırma problemine bağlı olarak Tekrarlı Ölçüm ANOVA testi kullanılmıştır. Motor performans, sekiz haftalık bir eğitim dönemi öncesinde ve sonrasında değerlendirilmiştir. Motor öğrenme performansını değerlendirmek için, üç bağımsız uzman değerlendirici tarafından her iki koşulda da eğitimden önce ve sonra motor görev üzerinde bir video analizi yapılmıştır.
Bulgular, zihinsel imgeleme uygulamasının zamanlama ve koordinasyonu geliştirdiğini ve bu müdahalenin karmaşık motor becerilerin eğitiminde potansiyel etkinliğini gösterdiğini ortaya koymuştur.
Çalışmanın sonuçları, motor performans gelişimlerini değerlendirmek için video tabanlı hareket analizi kullanmanın uygulanabilirliğini ve doğruluğunu göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Motor Kontrol |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 22 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 4 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .