The family is a social structure where an individual receives their first education and where the foundations of their values are formed. The educational process begins in the family, where the foundations for an individual's character and value development are laid. Therefore, family support is extremely important, especially during childhood, the most critical period in an individual's life. This study examines piano education in the preschool period according to the criteria determined by the Ministry of National Education within the scope of family support. Preschool is considered a critical period for individual character development and the acquisition of basic behaviors and habits. Values education provided during this period supports the individual's social and emotional development, affecting their entire life. Values education is an important educational area that enables individuals to exhibit healthy behaviors within the framework of ethical, moral, and humanitarian principles within social life. In this context, the Ministry of National Education has integrated core values into its curriculum based on these requirements. Family support during early childhood is one of the most important factors directly affecting both children's academic success and the acquisition of values. While the foundation of values education is laid in the family, art education, particularly music education, plays a crucial role in reinforcing these values and translating them into behavior. Piano education, a key dimension of music education, is a crucial area that develops not only an individual's musical abilities but also their personality traits. Piano education, beginning at an early age and supported by the family, increases children's motivation for playing the instrument and helps them develop regular practice habits. It can be argued that education received in this direction contributes to the development of values such as responsibility, patience, love, respect, honesty, justice, self-control, friendship, helpfulness, and patriotism. When examining the research title, this study employed a descriptive method, and the research data were analyzed using content analysis and source scanning techniques. Based on the research findings, it was concluded that family-supported piano education is associated with the ten core values of the Ministry of National Education (MEB) and that family support can positively contribute to the piano education process.
Family values ten core values values education music education piano education
Aile, bireyin ilk eğitim aldığı, değer yargılarının temellerinin oluştuğu sosyal bir yapıdır. Eğitim süreci, bireyin karakter ve değer gelişiminin temellerinin atıldığı ailede başlamaktadır. Bu sebeple aile desteği, özellikle bireylerin yaşamlarındaki en kritik dönem olan, çocukluk döneminde son derece önemlidir. Bu çalışma okul öncesi dönemde, piyano eğitiminin Milli Eğitim Bakanlığı’nın belirlediği on kök değeri aile desteği kapsamında belirlenen kriterlere göre incelemektir. Okul öncesi döneminin, bireyin karakter gelişimi, temel davranış ve alışkanlıklarının kazandırılması açısından kritik bir dönem olduğu kabul edilmektedir. Bu dönemde verilen değerler eğitimi, bireyin tüm yaşamını etkileyen, bireyin sosyal ve duygusal gelişimini desteklemektedir. Değerler eğitimi, kişilerin sosyal yaşam içerisinde etik, ahlaki ve insani ilkeler çerçevesinde sağlıklı davranışlar sergileyebilmelerini sağlayan önemli bir eğitim alanı olmaktadır. Bu bağlamda Milli Eğitim Bakanlığı bu gerekliliklerden yola çıkarak, öğretim programlarına kök değerleri entegre etmiştir. Erken çocukluk dönemi sürecinde aile desteği, çocukların hem akademik başarısında hem de değerler kazanımını doğrudan etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Değerler eğitiminin temeli ailede atılırken, bu değerlerin pekiştirilmesi ve davranışa dönüşmesi sürecinde sanat eğitimi, özellikle de müzik eğitimi önemli bir rol oynamaktadır. Müzik eğitiminin önemli boyutlarından olan piyano eğitimi, bireyin yalnızca müziksel davranışlarını değil aynı zamanda kişilik özelliklerini de geliştiren önemli bir alandır. Erken yaşta başlayan piyano eğitimi ve bu eğitimin aile tarafından da destek görmesi, çocukların çalgıya olan motivasyonunu arttırarak, düzenli çalışma alışkanlığı kazanmalarını sağlamaktadır. Bu doğrultuda alınan eğitim bireyde, sorumluluk, sabır, sevgi, saygı, dürüstlük, adalet, özdenetim, dostluk, yardımseverlik, vatanseverlik değerlerinin gelişimine katkıda bulunduğu ifade edilebilir. Araştırma başlığı incelendiğinde bu araştırmada; betimsel yöntem ile izlenmiş olup, araştırma verileri içerik analizi ve kaynak tarama teknikleri ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgular doğrultusunda; Aile destekli piyano eğitiminin, MEB’in on kök değeri ile ilişkili olduğu ve aile desteğinin piyano eğitimi sürecine olumlu katkı sunabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Aile değerler on kök değer değerler eğitimi müzik eğitimi piyano eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi, Müzik Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 36 |
Akademi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.