Türkiye’de 14 Nisan 2014 tarihinden itibaren Passolig Taraftar Kartı uygulamasına geçilmiş ve kağıt biletlerin yerine Passolig kartı kullanılmaya başlamıştır. Futbol seyircileri arasında artan şiddet olaylarının önlenmesi amacıyla uygulamaya konulan Passolig, spor müsabakalarını izlemedeki kolaylıklarının yanı sıra, kredi kartı olarak kullanılabilmesi nedeniyle ekonomik bir araç olarak da göze çarpmaktadır. Kullanılmaya başlandığı ilk yıllar itibariyle futbol kamuoyundan ciddi eleştiriler alan Passolig, aradan geçen yıllar boyunca yaygınlaşmış, ancak eleştirilmeye devam edilmiştir. Tribün liderlerinden taraftar derneklerine, sosyal medyadan siyasi parti kampanyalarına kadar uzanan geniş bir kamuoyu tarafından tartışmaya açılan Passolig kullanımı, farklı sosyal görünümlere kaynak teşkil etmektedir. Türkiye’de bilimsel literatüre de konu olan Passolig, özellikle ‘gözetim (toplumu)’ kavramı çerçevesinde tribünlerin denetim altına alınması ve siyasal bir enstrüman boyutuyla ele alınmıştır. Çalışmamız, Passolig kullanımını yeni kapitalizm ve tribün kültürünün aşınması/tektipleştirilmesi yönüyle de incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda taraftarlar ve tribün liderleriyle yapılan derinlemesine mülakatların ve konuyla ilgili sosyal medya girdilerinin analizi yoluna gidilmiştir.
Passolig Gözetim Toplumu Endüstriyel Futbol Taraftar Kimliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 11 |