Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BELLEK TAŞIYICILARI: YURT GEZİLERİ RESİMLERİ/ANTALYA

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 11, 169 - 178, 30.11.2018

Öz

Bellek taşıyıcıları, geçmişi günümüze taşırken, geçmişten günümüze nelerin kaldığını da göstermeye yarar. Tıpkı kitaplar ve yazılı belgeler gibi sanat ürünleri de birer bellek taşıyıcısıdır ve geçmişi kalıcı olarak zihinlere taşıma, aktarma fonksiyonuna sahiptirler. Geçmişe ait olan her hangi bir olay, durum, kişi ya da yer bir tür bellek taşıyıcısı olan sanat ürünü ile görselleştirilip yaygınlaştırılabilir ve bu yolla türetilen bilgi, kamu malı haline gelebilir. Cumhuriyet Halk Partisi’nin sanatı ve sanatçıyı desteklemek amacıyla belirlediği sanat politikasına koşut olarak 1938–1943 yılları arasında planladığı “Yurt Gezileri” de bu perspektiften bakıldığında, kayda değer birer referans oluşturur. Devlet tarafından altı yıl boyunca yurdun hemen her köşesine gönderilen birçok ressam da betimledikleri resimler ile birlikte birer bellek taşıyıcısına dönüşürler ve gerçekleştirdikleri resimleri her gezi sonunda toplu halde sergileyerek bilginin taşınmasında, yaygınlaşmasında ve kamuya mal olmasında katkı sağlarlar. Türk resim sanatı tarihinde önemli bir yeri olan Cemal Sait Tollu da söz konusu ressamlar kafilesine dahil olmuş; ilk yurt gezisinin gerçekleştiği 1938 yılında Antalya’ya gönderilmiştir. Sanatçı buradan on dokuz eserle geri dönmüştür. Cemal Tollu daha çok peyzajlardan oluşan resimlerinde izleyiciye gördüklerini aktarmıştır, belki bugün yerinde olmayanlarla birlikte birkaç karede o yılların Antalya’sını kayda almıştır; ama aynı zamanda anılarını da saklamıştır bu resimlerde. Bir bellek taşıyıcısı olarak hafızasında yer edenleri taşımıştır tuvaline, geleceğe. Yazı nasıl kuvvetli bir bellek taşıyıcısı ise sanatın ve sanatçının da aynı sağlam fonksiyonu nasıl başarıyla yüklendiğini kanıtlamıştır biz izleyenlere.

Kaynakça

  • ANONİM (29 Haziran 1941). “CHP Genel Sekreterliğinin Sanatkârlarımızı Himaye İçin Çok Güzel Bir Teşebbüsü, 10 Ressamımız Yurt İçine Gönderiliyor”, Ulus Gazetesi.
  • ANONİM (Haziran 1939). “Young Artists’ Tour”, La Turquie Kemaliste, S:31, s.17-22.
  • ÇOKER, A. (1996). Cemal Tollu, Galeri B Yayınları, İstanbul.
  • EROL, Turan (14 Ekim 1968). “Tollu’nun Ardından”, Ulus Gazetesi.
  • ÖNDİN, N. (2003). Cumhuriyet’in Kültür Politikası ve Sanat (1923-1950), İnsancıl Yayınları, İstanbul.
  • URAL, M.(1998).”Cumhuriyet’in Romansı: Ressamlar Yurt Gezisinde 1938–1943”, Yurt Gezileri ve Yurt Resimleri 1938–1943 (Sergi Kataloğu), 1.Baskı, Milli Reasürans Yayınları, İstanbul.
  • WOODFORD, S. (1983). Looking at Pictures, Cambridge University Press, United Kingdom.
  • http://www.gribilge.com http://www.tdk.gov.tr
  • http://www.turkiyeharitasi.gen.tr
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zehra Canan Bayer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Bayer, Z. C. (2018). BELLEK TAŞIYICILARI: YURT GEZİLERİ RESİMLERİ/ANTALYA. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 169-178.