Okul öncesi dönemde desteklenen erken
okuma yazma becerileri, çocuğun ileriki
okul hayatındaki okuma yazma ve diğer
akademik becerilerde başarılı olmasını etkilemektedir. Okulöncesi dönem okuma yazma becerilerinin kazanımı için
kritik yıllardır. Erken yıllarda bu becerilerin desteklenmesinde okul öncesi
öğretmeninin erken okur yazarlıkla ilgili inançlarının önemli bir rolü
bulunmaktadır. Erken dönemde öğretmen ve eğitim kurumu tarafından sağlanan
okuma yazma becerilerine yönelik destekleyici bir yaklaşımın çocukların
gelecekteki öğrenim hayatında sahip olacakları okur-yazarlık yeterlikleri
üzerindeki olumlu etkileri, alan yazındaki birçok çalışma ile gösterilmiştir.
Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin erken okuma yazma becerilerinin
gelişimi ile ilgili inançlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Okul öncesi
öğretmenlerinin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacılar
tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ile erken okuma yazma hakkında
inançlarını belirlemek için Sandvik, Van Daal ve Ade`r (2014) tarafından
geliştirilen “Okulöncesi Öğretmenlerinin
Erken Okuma Yazmaya İlişkin İnanç Ölçeği” araştırmacılar tarafından
geçerlik güvenirlik çalışması yapılarak kullanılmıştır. Araştırmaya Bursa
ilinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel
ve kamu eğitim kurumunda görev yapan 255 okul öncesi öğretmeni katılmıştır.
Öğretmeninin erken okur yazma ile ilgili inançları farklı değişkenlere
(çalıştığı grubun yaşı, görev yapılan okul türü, okulun bağlı olduğu ilçe,
eğitim alma durumu, kendilerini yeterli bulma durumu ve görev yapılan okulun
bulunduğu yerin sosyo ekonomik durumu) göre incelenmiştir. Araştırma sonucunda,
öğretmenlerin mezun oldukları bölüm, görev yaptıkları okul türü, okulun bağlı
olduğu ilçe, eğitim alma durumları, kendilerini yeterli bulma durumu, görev
yaptıkları okulun bulunduğu yerin sosyo ekonomik durumu öğretmenlerin erken
okuma yazma becerilerine ilişkin inançlarını etkilediğini fakat çalıştıkları
yaş grubunun öğretmenlerin inançlarını
etkilemediği, dört, beş ve altı yaşta grubunda çalışan öğretmenler arasında
fark olmadığı bulunmuştur.
Erken Okuma Yazma Becerisi Okulöncesi Öğretmeni Öğretmenlerin İnançları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 12 |