XIX.
yüzyıla Rusya büyük problemlerle başlamaktadır. Rusya’da toprak soylularıyla
Çar ve çevresi refah içerisinde yüzerken toprağa bağlı kölelik kaldırılmasına
rağmen halkın genel durumu kötüdür. Bu çelişki Rus realisttik edebiyatını
beslemiştir. Bu edebiyat, yazıldığı dönemi anlattığı için etkilidir. Bütün
bunlar 1917 Devrimi’nin alt yapısını oluşturmuştur. Ekonomik ve sosyal koşullar
kuruyan yaprak ve otlarsa realisttik edebiyat bir kibrittir. Bu kibritin kim
tarafından ne zaman çakılacağı bilinmemektedir. 1917 Devriminde kullanılan
“barış, aş, toprak, özgürlük” şeklindeki sloganda yer aldığı gibi Rus
edebiyatçıları aynı temaları eserlerinde işlemişlerdir. Dostoyevski, Tolstoy,
Gorki, Gogol gibi edebiyatçıların eserlerinde olaylar okuyucuların bildiği mekânlarda
geçmektedir. Erken dönem Rus sinemacıları sokakları, limanları birer set gibi
kullanmıştır. Gerçekçi mekân kullanımı anlayışı Sergei Eisenstein, gibi
yönetmenlerde zirve yapmıştır. Rus realisttik edebiyatıyla Rus sineması mekân
kullanımında paralellik gösterir. Rus edebiyatı mekânsal kullanım dâhil
kullandığı teknikler itibariyle devrimi hazırlar. Rus sineması ise devrimin
devamlılığını sağlamaktadır. Araştırmamızda yöntem olarak Potemkin Zırhlısı gibi
pek çok film izlenmiş bunlar mekânsal olarak değerlendirilmiş, söylem analizi
yapılmıştır. Realist söylem içerisinde mekânlar değerlendirilmiş iç-dış mekân
ayrımı gözetilmemiştir. Dostoyevski, Tolstoy, Gorki gibi yazarların pek çok
romanı okunmuş onların mekân tasvirleri yukarıdaki adı geçen filmlerle realist
söylem bağlamında karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırmanın sonucunda realist
söylem bağlamında film ve romanların Rus devrimine dolaylı etkisi olduğu
anlaşılmıştır.
Russian literature- over. As the slogan
"peace, bread, land, freedom" used in the Revolution of 1917, Russian
literary figures deal with issues such as land, poverty, war, misery. In the
works of authors like Dostoevsky, Tolstoy, Gorki, Gogol, the events happen in
places which the readers know. Early Russian filmmakers use streets and
harbours as a set. The understanding of the real venue use has hit the top by
directors like Sergei Eisenstein, Pudovkin and Vertov. Russian realistic literature and Russian
cinema are parallel to venue use. In literary works, venue is envisioned in reader’s
mind by way of event patterns and dialogues rather than depiction of excessive
venue. The films are displayed in a constant venue image. Directors have used
too much close-ups to increase the impact. Although the spatial phenomenon
disappears here, the spatial perception of the spectator is alive in the mind
because of the sequence of events. Russian literature prepares the revolution
based on the techniques it uses, including spatial use. The Russian cinema
maintains the revolution. In our study,
many films such as Battleship Potemkin, Mother etc. were observed as spatial
methods and discourse analysis was performed. In realist discourse, In realist
discourse, the all spaces were evaluated as internal and external spaces
Besides, many novels such as Dostoevsky, Tolstoy and Gorky have been read and
their space depictions have been compared with the above mentioned films in the
context of realist discourse
Russian Literature Russian Cinema Venue Realism Venue in Cinema
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |