Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

BERTOLT BRECHT’İN EPİK TİYATROSUNDAKİ KADIN FİGÜRLERDEN CESARET ANA VE CARRAR ANA’NIN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 4, 198 - 210, 30.04.2019

Öz

Epik
tiyatronun kurucusu sayılan Bertolt Brecht’in en önemli eserlerinden kabul
edilen Cesaret Ana ve Çocukları oyunu
ve Carrar Ana’nın Tüfekleri
oyunlarındaki baş karakterler Cesaret Ana ve Carrar Ana figürleri, savaş
kavramına eleştirel yaklaşımda değerlendirilebilecek karakterlerde başı
çekerler. İki farklı savaş ortamında geçmesiyle ve iki kadının da savaş
konusunda farklı hissiyatlar ve farklı yaşanmışlıklar geçirmesi dolayısıyla bu
iki oyun, bir kavramı salt iyi-kötü diye adlandırmak veya eşduyumsal (empatik)
olarak değerlendirmek yerine savaşın insanlar üzerindeki, özellikle kadınlar
üzerindeki etkilerini gözlemlememize olanak sağlar. Bu çalışmada kadın
figürleri, savaş, epik tiyatro ve dramatik tiyatronun bazı noktalarına yönelik
karşılaştırmalar görmek mümkündür. Brecht’in yaşamına göz atıp daha iyi
çıkarımlar yapmaya çalışacağımız çalışmanın özü, kadın karakterlerin ortak ve
farklı yönlerini ön plana çıkarmak; bu yönlerin onlara ithaf edilmesindeki
sebepleri açıklamaktır.

Kaynakça

  • Benjamin, Walter. (2014). Brecht’i Anlamak. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Blau, Herbert. (1957). Brecht’s ‘Mother Courage: The Rite of War and the Rhythm of Epic. Educational Theatre Journal 9. 1 19: pp. 1-10. JSTOR. Erişim Tarihi: Nisan 2019.
  • Brecht, Bertolt. (1967). Cesaret Ana ve Çocukları. Çev. İsmet Sait Damgacı, Muammer Sencer. İstanbul: Sıralar Matbaası.
  • Brecht, Bertolt. (1981). Epik Tiyatro. Çev. Kamuran Şipal. İstanbul:Say Yayınları.
  • Brecht, Bertolt. (1984). Carrar Ana’nın Tüfekleri. Çev. Teoman Aktürel. İstanbul: De Yayınevi. Teoman Aktürel kitapta çeviri dışında epik tiyatro ve Brecht ile ilgili önemli yorumlarda bulunmuştur. Aktürel olarak alıntılanan noktalar yazarın kendi yorumlarıdır.
  • Kesting, Marianne. (1985). Brecht. İstanbul: Alan Yayıncılık
  • Nutku, Özdemir. (1976). Türkiye’de Brecht. İstanbul: Tiyatro/76 Yayınları
  • Nutku, Özdemir. (2007). Bertolt Brecht ve Epik Tiyatro. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Synge, John Millington. (1984). Denize Giden Atlılar. Çev. Teoman Aktürel. İstanbul: De Yayınevi.
Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 4, 198 - 210, 30.04.2019

Öz

Kaynakça

  • Benjamin, Walter. (2014). Brecht’i Anlamak. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Blau, Herbert. (1957). Brecht’s ‘Mother Courage: The Rite of War and the Rhythm of Epic. Educational Theatre Journal 9. 1 19: pp. 1-10. JSTOR. Erişim Tarihi: Nisan 2019.
  • Brecht, Bertolt. (1967). Cesaret Ana ve Çocukları. Çev. İsmet Sait Damgacı, Muammer Sencer. İstanbul: Sıralar Matbaası.
  • Brecht, Bertolt. (1981). Epik Tiyatro. Çev. Kamuran Şipal. İstanbul:Say Yayınları.
  • Brecht, Bertolt. (1984). Carrar Ana’nın Tüfekleri. Çev. Teoman Aktürel. İstanbul: De Yayınevi. Teoman Aktürel kitapta çeviri dışında epik tiyatro ve Brecht ile ilgili önemli yorumlarda bulunmuştur. Aktürel olarak alıntılanan noktalar yazarın kendi yorumlarıdır.
  • Kesting, Marianne. (1985). Brecht. İstanbul: Alan Yayıncılık
  • Nutku, Özdemir. (1976). Türkiye’de Brecht. İstanbul: Tiyatro/76 Yayınları
  • Nutku, Özdemir. (2007). Bertolt Brecht ve Epik Tiyatro. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Synge, John Millington. (1984). Denize Giden Atlılar. Çev. Teoman Aktürel. İstanbul: De Yayınevi.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Demir 0000-0002-1601-7806

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Demir, S. (2019). BERTOLT BRECHT’İN EPİK TİYATROSUNDAKİ KADIN FİGÜRLERDEN CESARET ANA VE CARRAR ANA’NIN KARŞILAŞTIRILMASI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4), 198-210.