Bir
işletmenin üyeleri tarafından kabul edilen, onların davranışlarını
şekillendiren, geleneksel hale gelmiş, düşünme, hissetme ve belirli tepkiler
sonucu oluşan, değerler, davranışlar ve alışkanlıklardan oluşan örgüt kültürü
bir sembol ve uygulamalar bütünüdür. İç girişimcilik ise yeni bir girişimi
geliştirme ve ekonomik değer yaratmak için kişinin bir fırsattan yararlanarak,
düşüncesini örgüt içerisinde gerçekleştirebilme yeteneğidir. İç girişimciler;
yeni buluş, yatırım, fikir ve davranışlar geliştirerek bunları
organizasyonların hizmet, ürün, program ve yönetimlerine uygulayan kişilerdir.
Bir örgütün sahip olduğu kültürün, örgüt içerisindeki bireylerin iç
girişimcilik faaliyetlerini etkileyebileceği düşüncesinden hareketle bu
çalışmada örgüt kültürü ve iç girişimcilik arasındaki ilişki araştırılmıştır.
Bu
kapsamda İstanbul ilinde faaliyet gösteren kuyumculuk sektöründe çalışan 152
katılımcı ile bir anket çalışması yapılmış, örgüt kültürünün alt boyutları olan
yönlendirme yapma, kolektif hareket ve güç mesafesinin iç girişimciliğin alt
boyutları olan yenilikçilik, risk alma, proaktiflik ve özerklik davranışları
üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen verilerin SPSS programı
ile frekans, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma
bulguları sonucunda yönlendirme yapmanın yenilik ve proaktifliği; kolektif
hareketin yenilik, proaktiflik ve risk almayı; güç mesafesinin ise yenilik,
proaktiflik ve risk almayı anlamlı ve pozitif yönde etkilediği gözlemlenirken,
örgüt kültürünün hiçbir alt boyutu ile iç girişimciliğin alt boyutu olan
özerklik arasında önemli bir ilişki tespit edilememiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 4 |