Narsisizm bireyin sahip olduğu değer ve sahip
olduğu gücün abartılı bir biçimde yansımasını dile getiren karakter olarak
değerlendirilmektedir. Bu şekilde değerlendirilen narsist bireyler, kendilerini
en ünlü, en popüler, en yetenekli ve en başarılı bir dünyada yaşadıklarını
düşünmektedir. Başka bir ifadeyle narsist kişiler kendilerini, dünyanın başrolünde oynadığını düşünmekte ve
her şeyin kendileri doğrultusunda gerçekleştiğini varsaymaktadır. Bu anlamda narsisizm genel olarak kişinin
kendi fiziksel ve psikolojik özelliklerine yönelik abartılı hayranlığı olarak
tanımlanmaktadır. Narsistik eğilimler
gösteren bireyler sosyal medya araçlarında daha fazla yer aldıkları
düşünülmektedir. Sürekli gelişen ve yenilenen iletişim teknolojileri her
kuşakta olduğu gibi Z kuşağını da etkisi altına almıştır. Z kuşağı teknolojiyi
en çok kullanan ve seven kuşak olduğu bilinmektedir. Z kuşağının
özelliklerinden en belirgin özelliği ise bu bireylerin internetle, teknolojiyle
büyümeleridir. Bu anlamda sosyal medyanın da Z kuşağını etkilediği söylenebilir.
Sosyal medyanın narsistik eğilimleri
nasıl etkilediği konulu bu araştırmanın
amacı, Z kuşağının sosyal medya kullanımının narsistik eğilimler göstermesindeki rolünü ölçmeye çalışmaktır. Bu
bağlamda Z kuşağını temsil eden 410 ortaöğretim öğrencisine anket uygulanmıştır.
Araştırma kapsamında elde edilen bulgulara göre narsist kişilik özelliğinin bir
görünümü olan kendine dönüklüğün ve benliği merkeze almanın sosyal medya
kullanıcıları arasında baskın bir
karakter özelliği olduğunu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 6 |