Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ŞEHİR VE HEYKEL, ŞEHİRDE HEYKEL, ŞEHİRLERİN SEMBOLLERİ HEYKELLER

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 12, 721 - 730, 01.12.2017

Öz

Şehirler, kültür birikimi olan, sürekli yenilerinin eklendiği, devinim halinde, orada yaşayanların her türlü ihtiyaçlarına hızlı karşılık bulabileceği; kısacası yaşam sürmenin en kolay ya da hızlı erişilebilecek yerleridir. Heykel, geniş kitlelerle en kolay şehir mekanlarında iletişim olanakları bulabilmektedir. Sanatçılar heykellerini sadece atölyede ve müzelerde görmekle yetinmediklerinde, dış mekana çıkararak şehir ortamında insanlarla paylaşmak istemişlerdir. Meydanlara ya da binaların cephelerine yerleştirerek o şehrin görünümüne anlam katmışlardır. Yapılan heykeller, bazen şehrin simgesi olmuş, bazen gelişimine katkı sağlamış ve insan yaşamının ayrılmaz parçası olmuştur. Başlangıçta sanatçının duygu ve düşüncelerini anlatsa da artık şehirlerin dili ve onu anlamlaştıran estetik objeleri olmuşlar, hayatlara ve zamana tanıklık etmişlerdir. Çalışma “nitel araştırma” yöntemi ile gerçekleştirilmiş ve toplanan veriler “betimsel analiz” yöntemiyle çözümlenerek sonuca gidilmiştir.

Kaynakça

  • Afyonkarahisar İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Sitesi. “Anıtlar, Şehitlikler / Zafer (UTKU) Anıtı” maddesi, erişim: http://www.afyonkulturturizm.gov.tr/TR,63495/anitlar- sehitlikler.html, 17.11.2017.
  • Altınşehir Adana Kent Kültürü ve Sanat Dergisi, (27 Ağustos 2011). “Heykel, Kent Kültürü ve Adana”, erişim: http://www.altinsehiradana.com/Makale/heykel-kent-kulturu-ve- adana/208/, 20.11.2017.
  • Baynes, Ken. “Toplumda Sanat”, (Çev: Yusuf Atılgan), YKY, İstanbul, 2002.
  • Beyoğlu Belediyesi Resmi Sitesi. “Taksim Cumhuriyet Anıtı” maddesi, erişim: http://www.beyoglu.bel.tr/rehber/detay/Taksim-Cumhuriyet-Aniti/168/919/0, 17.10.2017.
  • Buren, Daniel. “Kente Yerleşmek” Sanat Dünyamız, Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, Kış Dönemi, Sayı:78, (Çev: Işık Ergüden), YKY, İstanbul, Sayfa:133-147, 2000.
  • Eraldemir, Birnur. Kamusal alanda sanat çalışmaları ve heykel sempozyumları. Yayınlanmamış söyleşi metni. Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Ankara, 2007.
  • Goethe-Institut Sitesi (2010). “Güven Anıtı” maddesi, erişim: http://www.goethe.de/ins/tr/ank/prj/urs/geb/mon/bus/trindex.htm, 17.11.2017.
  • Kahraman, Hasan Bülent. Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri, 2. Baskı, Everest Yayınları, İstanbul, 2002.
  • La Tour Eiffel Sitesi. “La Tour Eiffel en quelques chiffres...” maddesi, erişim: http://www.toureiffel.paris/tout-savoir-sur-la-tour-eiffel/histoire-et-chiffres-de-la-tour-eiffel/la- tour-eiffel-en-chiffres, 20.11.2017. Mikanowski, Jacob, (2012). http://www.thepointmag.com/2012/reviews/cloud-gate-tilted-arc, 03.11.2017. “Cloud Gate, Tilted Arc”, erişim
  • Rodin, Auguste. Düşünce Kıvılcımları (Çev.: Ayşegül Sönmezay), Alkım Yayınevi, İstanbul, 2006.
  • Samsev Sitesi. “Samsun Onur Anıtı” maddesi, erişim: http://www.samsev.org.tr/samsun- tarihi-eserleri/samsun-onur-aniti/, 17.11.2017.
  • Tanyeli, Uğur. “Kent: Hazır-Yapıt”, Sanat Dünyamız (Söyleşi), Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, Kış Dönemi, Sayı:78, Sayfa: 119-131, YKY. İstanbul, 2000.
  • Turani, Adnan. Dünya Sanat Tarihi, 4. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1992.
  • Unesco Sitesi. “Statue of Liberty” maddesi, erişim: http://whc.unesco.org/fr/list/307/, 17.11.2017.
  • Uz, Nurbiye. (Haziran 2016). “ŞEHİRLERİN RENKLİ PLASTİKLERİ: Dış Mekan için Yapılmış Renkli Heykeller”, SOBİDER Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 7, s. 75-91, erişim: http://www.sobider.com/Makaleler/49935816_227%20Nurbiye%20UZ.pdf, 20.09.2017.
  • Visitcopenhagen Sitesi. “The http://www.visitcopenhagen.com/copenhagen/little-mermaid-gdk586951#, 20.11.2017. Little Mermaid” maddesi, erişim

CITY AND SCULPTURE, SCULPTURE IN THE CITY, SYMBOLS OF CITIES SCULPTURES

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 12, 721 - 730, 01.12.2017

Öz

Possessing a cultural accumulation which is also expanding with time, being in constant motion and having the ability to quickly provide the needs of the population, cities are the easiest or most accessible places to live. Sculptures can find the easiest opportunity to communicate with large audiences in city squares. When the artists are not content seeing their artworks only in workshops and museums, they expand to outer venues and share their artwork with people in the city environment. They add meaning to the city’s overall outlook by placing them in squares or in front of buildings. Created sculptures sometimes became the city’s symbol, sometimes contributed the development of the city and became an undisputed part of the people’s lives. Although they expressed the artist’s emotions and thoughts at first, now they became the aesthetic objects that give cities their identities, and languages of the cities and witnessed many lives and the passage of time. The study is undertaken according to “qualitative research” and the collected data are analyzed according to “descriptive analysis” to reach conclusions.

Kaynakça

  • Afyonkarahisar İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Sitesi. “Anıtlar, Şehitlikler / Zafer (UTKU) Anıtı” maddesi, erişim: http://www.afyonkulturturizm.gov.tr/TR,63495/anitlar- sehitlikler.html, 17.11.2017.
  • Altınşehir Adana Kent Kültürü ve Sanat Dergisi, (27 Ağustos 2011). “Heykel, Kent Kültürü ve Adana”, erişim: http://www.altinsehiradana.com/Makale/heykel-kent-kulturu-ve- adana/208/, 20.11.2017.
  • Baynes, Ken. “Toplumda Sanat”, (Çev: Yusuf Atılgan), YKY, İstanbul, 2002.
  • Beyoğlu Belediyesi Resmi Sitesi. “Taksim Cumhuriyet Anıtı” maddesi, erişim: http://www.beyoglu.bel.tr/rehber/detay/Taksim-Cumhuriyet-Aniti/168/919/0, 17.10.2017.
  • Buren, Daniel. “Kente Yerleşmek” Sanat Dünyamız, Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, Kış Dönemi, Sayı:78, (Çev: Işık Ergüden), YKY, İstanbul, Sayfa:133-147, 2000.
  • Eraldemir, Birnur. Kamusal alanda sanat çalışmaları ve heykel sempozyumları. Yayınlanmamış söyleşi metni. Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Ankara, 2007.
  • Goethe-Institut Sitesi (2010). “Güven Anıtı” maddesi, erişim: http://www.goethe.de/ins/tr/ank/prj/urs/geb/mon/bus/trindex.htm, 17.11.2017.
  • Kahraman, Hasan Bülent. Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri, 2. Baskı, Everest Yayınları, İstanbul, 2002.
  • La Tour Eiffel Sitesi. “La Tour Eiffel en quelques chiffres...” maddesi, erişim: http://www.toureiffel.paris/tout-savoir-sur-la-tour-eiffel/histoire-et-chiffres-de-la-tour-eiffel/la- tour-eiffel-en-chiffres, 20.11.2017. Mikanowski, Jacob, (2012). http://www.thepointmag.com/2012/reviews/cloud-gate-tilted-arc, 03.11.2017. “Cloud Gate, Tilted Arc”, erişim
  • Rodin, Auguste. Düşünce Kıvılcımları (Çev.: Ayşegül Sönmezay), Alkım Yayınevi, İstanbul, 2006.
  • Samsev Sitesi. “Samsun Onur Anıtı” maddesi, erişim: http://www.samsev.org.tr/samsun- tarihi-eserleri/samsun-onur-aniti/, 17.11.2017.
  • Tanyeli, Uğur. “Kent: Hazır-Yapıt”, Sanat Dünyamız (Söyleşi), Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, Kış Dönemi, Sayı:78, Sayfa: 119-131, YKY. İstanbul, 2000.
  • Turani, Adnan. Dünya Sanat Tarihi, 4. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1992.
  • Unesco Sitesi. “Statue of Liberty” maddesi, erişim: http://whc.unesco.org/fr/list/307/, 17.11.2017.
  • Uz, Nurbiye. (Haziran 2016). “ŞEHİRLERİN RENKLİ PLASTİKLERİ: Dış Mekan için Yapılmış Renkli Heykeller”, SOBİDER Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 7, s. 75-91, erişim: http://www.sobider.com/Makaleler/49935816_227%20Nurbiye%20UZ.pdf, 20.09.2017.
  • Visitcopenhagen Sitesi. “The http://www.visitcopenhagen.com/copenhagen/little-mermaid-gdk586951#, 20.11.2017. Little Mermaid” maddesi, erişim
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ayfer Uz Bu kişi benim

Nurbiye Uz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Uz, A., & Uz, N. (2017). ŞEHİR VE HEYKEL, ŞEHİRDE HEYKEL, ŞEHİRLERİN SEMBOLLERİ HEYKELLER. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 721-730.