BibTex RIS Kaynak Göster

Zamanın ve Mekanın Sunumu. THE PRESENTATION OF TIME AND SPACE IN VIDEO CLIPS: CINEMAGRAPH

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 12, 825 - 842, 01.12.2017

Öz

Video clip is a short film that images, sounds and music created with editing for purposes such as advertising and promotion. “Movie clip”, “choreographed song”, “music video” or “music clip” are used for such movies. Imaging methods are mostly intended for graphics manipulation in the video clips. Thus shooting techniques that emphasizing the exchange of time and space are used in many scenes of video clips: Such as time-lapse, hyper-lapse and slow-motion. One of these techniques is cinemagraph. The word of cinemagraph was derived from “cinema” and “graphic” words. Cinemagraph is an imaging method that based on the masking of selected regions in the filming or photographs obtained from single photo in a frame. In the cinemagraph technique, live-action and still photography are offered at the same time in the frame. Cinemagraph technique can be seen as a new form of hyper-real image: For instance, painters putting the simulation instead of the truth, as they work to bring real value to the picture. In the study, cinemagraph technique that formed from traditional video and photographic techniques will be examined. The purpose of the study is to reveal the new imaging methods that are used for consumption in video clips. In this context, reconstruction of space and time will be discussed in video clips and the obtained data will be interpreted in the conclusion

Kaynakça

  • Akyürek, Feridun. “Görsel/İşitsel Bir Dil: Video Klip”, Selçuk İletişim, 3(4), ss. 93- 113, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Konya, 2005.
  • Baudrillard. Jean. Neden Her Şey Hala Yok Olup Gitmedi?, (Çev.) Oğuz, Adanır, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2011.
  • Berger, John. Görme Biçimleri, (Çev.) Yurdanur, Salman, Metis Yayınları, İstanbul, 1995.
  • Berger, John. Bir Fotoğrafı Anlamak, (Çev.) Beril, Eyüboğlu, Metis Yayınları, İstanbul, 2015.
  • Binark, Mutlu. “Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu”, (der.)
  • Mutlu Binark, Yeni Medya Çalışmaları, ss. 21-45, Dipnot Yayınları, Ankara, 2007.
  • Bordwell David ve Thompson Kristin. Film Sanatı, De-Ki Yayınları, Ankara, 2012.
  • Canikligil, İlker. Dijital Video ile Sinema, Pusula Yayınları, İstanbul, 2007.
  • Çelikcan, Peyami. Müziği Seyretmek: Popüler Müzik Medya İlişkileri Açısından Müzik Videosu ve Televizyonu, Yansıma Yayınları, İstanbul, 1996.
  • Deleuze, Gilles. Hareket-İmge:1, (Çev.) Soner, Erdemir, Norgunk Yayıncılık, İstanbul, 2014.
  • Ekinci, B. Tolga. “Sinemada Yeni Anlatım Yöntemleri: Time-lapse ve Slow-motion Teknikleri ve Samsara (2011) Filmi”, Volume 3, Issue 2, ss. 43-56, Online Journal of Art and Design, 2015.
  • Erol, Ercan. “Fotoğrafta Hareket Bağlamında Sinemagraf Tekniğinin Değerlendirilmesi”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı: 16, ss. 47-53, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, İzmir, 2016.
  • Ersöz, Günindi, Aysel. “Popüler Kültür Ürünlerinden Müzik Videolarının Gençler Üzerindeki Olumsuz Etkileri”, 5(2), ss.61-68, Aile ve Toplum Dergisi, Ankara, 2002.
  • Genç, Adem. “Algı Sistemleri ve Görüntü Estetiği”, 3(1), ss.1-22, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Erzurum, 2003.
  • Heslinga, Elizabeth, Margaretta. The Significance of Editing Techniques in the Adaptation of Play Text Into Film, Master of Drama Thesis, Stellenbosch University, Güney Afrika, 2014.
  • Hızal, Selda. Amatör Kamera Gerçekliği, Agora Kitaplığı, İstanbul, 2012.
  • Kesim, Mehmet. “Videonun Tarihi”, (Ed.) Feyyaz, Bodur, Hareketli Görüntünün Tarihi, ss.34-50, Anadolu Üniversitesi Yayınları: 2410, Eskişehir, 2011.
  • Kılıç, Levend. Görüntü Estetiği, İnkılap Yayınevi, İstanbul, 2003.
  • Kılıç, Levend. Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi, Dost Yayınevi, Ankara, 2008.
  • Kılıç, Levend. “Durağan ve Hareketli Görüntünün Öyküsü”, (Ed.) Tevfik, Fikret, Uçar, Görsel Kültür, ss.103-135, Anadolu Üniversitesi Yayınları: 2410, Eskişehir, 2011.
  • Levinson, Paul. Learning Cyberspace: Essays on the Evolution of Media and the New Education, Anamnesis Press, San Francisco, 1995.
  • Lichty, Patrick. “On Virtual Fluxus”, Analyzing Art, Culture, and Design in the Digital Ages, (ed.) Mura, Gianluca. ss. 39-51, IGI Global, USA, 2015.
  • Mansfield, Paul, Alexander. Visual Media Editing Using Scene Understanding, Doctoral Thesis, ETH Zürich, 2014.
  • Monaco, James. Bir Film Nasıl Okunur? Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı: Sinema, Medya ve Multimedya Dünyası, (Çev.) Ertan, Yılmaz, Oğlak Yayıncılık, İstanbul, 2010.
  • Niewland, Meaghan. Framed In Tıme: A Cınemagraph Serıes Of The Everyday & Grounded Theory Of Cınemagraphy, Communication And New Media Mcmaster University Master’s Thesis, Kanada, 2012.
  • Örnek, Veyis, Sedat. Etnoloji Sözlüğü, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara, 1971.
  • Parsa, Alev Fatoş, “İmgenin Gücü ve Görsel Kültürün Yükselişi”, Fotografya Dergisi, Sayı:19, http://fotografya.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?id=226,329,0,0,1, İstanbul, 2007.
  • Parsa, Fatoş, Alev ve Kuruoğlu, Hayriye ve Aytaş, Seda. “Yeni Medyada Dijital Göstergeler Evrenine Bakış”, 25-28 Ağustos 2016, Greece - Chios, ss. 241-266, 1.
  • Uluslararası Görsel Sanatlar ve Estetik Sempozyumu, Yalova, 2016.
  • Sağlamtimur, Özel, Zuhal. “Dijital Sanat”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 3, ss. 213-237, Eskişehir, 2010.
  • Schiet, Noraly. “From Muybridge To Cinemagraph”, New Media Studies, ss. 61-78, University Of Utrecht, Hollanda, 2012.
  • Tompkin, James ve Pece, Fabrizio ve Subr, Kartic ve Kautz, Jan. “Towards Moment Imagery: Automatic Cinemagraphs”, ss. 87-93, ACM Digital Library, Lahey, 2011.
  • Yurdigül Yusuf ve Zinderen Ethem. İ. Sinema ve Televizyonda Özel Efekt, Doğu Kitabevi, İstanbul, 2013.
  • http://annstreetstudio.com/2011/02/12/les-tendrils-kaelen/ (Erişim: 05/09/2017).
  • http://cinemagraphs.com/ (Erişim: 16/10/2017).
  • http://www.digitalartsonline.co.uk/news/video-post-production/music-video-usescinemagraph-gifs-haunting-effect/ (Erişim: 08/10/2017).

VİDEO KLİPLERDE ZAMANIN VE MEKANIN SUNUMU: SİNEMAGRAF

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 12, 825 - 842, 01.12.2017

Öz

Video klip, reklam ve tanıtım gibi amaçlarla görüntülerin, seslerin ve müziklerin kurgulanmasıyla oluşturulan kısa filmdir. Bu tip filmler için “film klibi”, “görselleştirilmiş şarkı”, “müzik videosu” ya da “müzik klibi” gibi ifadeler de kullanılmaktadır. Video kliplerde, görüntüleme yöntemleri çoğunlukla grafik manipulasyona yöneliktir. Nitekim pek çok video klibin sahnelerinde, zamanın ve mekanın değişimini vurgulayan çekim teknikleri kullanılmaktadır: Time-lapse, hyper-lapse ve slow-motion gibi. Bu tekniklerden birisi de, “sinemagraf cinemagraph ”tır. Sinemagraf sözcüğü, “cinema” ve “graphic” sözcüklerinden türemiştir. Sinemagraf, çekimlerden veya fotoğraflardan elde edilen tek fotoğraf karesinde, seçilen bölgelerin maskelenmesine dayanan bir görüntüleme yöntemidir. Sinemagraf tekniğinde, çerçevede gerçek-çekim liveaction ile fotoğraf karesi still photography aynı anda sunulur. Sinemagraf tekniği, hipergerçek görüntünün yeni bir biçimi olarak da görülebilir: Örneğin, ressamların gerçeğin kendisi yerine simülakrını koyarak resme gerçek bir değer kazandırmaya çalışmaları gibi. Çalışmada, geleneksel video ve fotoğraf tekniklerinin kaynaşmasından oluşan sinemagraf tekniği incelenecektir. Araştırmanın amacı, video kliplerde tüketime yönelik kullanılan yeni görüntüleme yöntemlerini ortaya koymaktır. Bu bağlamda, video kliplerde zamanın ve mekanın yeniden inşası ele alınacak ve elde edilen veriler sonuç bölümünde yorumlanacaktır

Kaynakça

  • Akyürek, Feridun. “Görsel/İşitsel Bir Dil: Video Klip”, Selçuk İletişim, 3(4), ss. 93- 113, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Konya, 2005.
  • Baudrillard. Jean. Neden Her Şey Hala Yok Olup Gitmedi?, (Çev.) Oğuz, Adanır, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2011.
  • Berger, John. Görme Biçimleri, (Çev.) Yurdanur, Salman, Metis Yayınları, İstanbul, 1995.
  • Berger, John. Bir Fotoğrafı Anlamak, (Çev.) Beril, Eyüboğlu, Metis Yayınları, İstanbul, 2015.
  • Binark, Mutlu. “Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu”, (der.)
  • Mutlu Binark, Yeni Medya Çalışmaları, ss. 21-45, Dipnot Yayınları, Ankara, 2007.
  • Bordwell David ve Thompson Kristin. Film Sanatı, De-Ki Yayınları, Ankara, 2012.
  • Canikligil, İlker. Dijital Video ile Sinema, Pusula Yayınları, İstanbul, 2007.
  • Çelikcan, Peyami. Müziği Seyretmek: Popüler Müzik Medya İlişkileri Açısından Müzik Videosu ve Televizyonu, Yansıma Yayınları, İstanbul, 1996.
  • Deleuze, Gilles. Hareket-İmge:1, (Çev.) Soner, Erdemir, Norgunk Yayıncılık, İstanbul, 2014.
  • Ekinci, B. Tolga. “Sinemada Yeni Anlatım Yöntemleri: Time-lapse ve Slow-motion Teknikleri ve Samsara (2011) Filmi”, Volume 3, Issue 2, ss. 43-56, Online Journal of Art and Design, 2015.
  • Erol, Ercan. “Fotoğrafta Hareket Bağlamında Sinemagraf Tekniğinin Değerlendirilmesi”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı: 16, ss. 47-53, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, İzmir, 2016.
  • Ersöz, Günindi, Aysel. “Popüler Kültür Ürünlerinden Müzik Videolarının Gençler Üzerindeki Olumsuz Etkileri”, 5(2), ss.61-68, Aile ve Toplum Dergisi, Ankara, 2002.
  • Genç, Adem. “Algı Sistemleri ve Görüntü Estetiği”, 3(1), ss.1-22, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Erzurum, 2003.
  • Heslinga, Elizabeth, Margaretta. The Significance of Editing Techniques in the Adaptation of Play Text Into Film, Master of Drama Thesis, Stellenbosch University, Güney Afrika, 2014.
  • Hızal, Selda. Amatör Kamera Gerçekliği, Agora Kitaplığı, İstanbul, 2012.
  • Kesim, Mehmet. “Videonun Tarihi”, (Ed.) Feyyaz, Bodur, Hareketli Görüntünün Tarihi, ss.34-50, Anadolu Üniversitesi Yayınları: 2410, Eskişehir, 2011.
  • Kılıç, Levend. Görüntü Estetiği, İnkılap Yayınevi, İstanbul, 2003.
  • Kılıç, Levend. Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi, Dost Yayınevi, Ankara, 2008.
  • Kılıç, Levend. “Durağan ve Hareketli Görüntünün Öyküsü”, (Ed.) Tevfik, Fikret, Uçar, Görsel Kültür, ss.103-135, Anadolu Üniversitesi Yayınları: 2410, Eskişehir, 2011.
  • Levinson, Paul. Learning Cyberspace: Essays on the Evolution of Media and the New Education, Anamnesis Press, San Francisco, 1995.
  • Lichty, Patrick. “On Virtual Fluxus”, Analyzing Art, Culture, and Design in the Digital Ages, (ed.) Mura, Gianluca. ss. 39-51, IGI Global, USA, 2015.
  • Mansfield, Paul, Alexander. Visual Media Editing Using Scene Understanding, Doctoral Thesis, ETH Zürich, 2014.
  • Monaco, James. Bir Film Nasıl Okunur? Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı: Sinema, Medya ve Multimedya Dünyası, (Çev.) Ertan, Yılmaz, Oğlak Yayıncılık, İstanbul, 2010.
  • Niewland, Meaghan. Framed In Tıme: A Cınemagraph Serıes Of The Everyday & Grounded Theory Of Cınemagraphy, Communication And New Media Mcmaster University Master’s Thesis, Kanada, 2012.
  • Örnek, Veyis, Sedat. Etnoloji Sözlüğü, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara, 1971.
  • Parsa, Alev Fatoş, “İmgenin Gücü ve Görsel Kültürün Yükselişi”, Fotografya Dergisi, Sayı:19, http://fotografya.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?id=226,329,0,0,1, İstanbul, 2007.
  • Parsa, Fatoş, Alev ve Kuruoğlu, Hayriye ve Aytaş, Seda. “Yeni Medyada Dijital Göstergeler Evrenine Bakış”, 25-28 Ağustos 2016, Greece - Chios, ss. 241-266, 1.
  • Uluslararası Görsel Sanatlar ve Estetik Sempozyumu, Yalova, 2016.
  • Sağlamtimur, Özel, Zuhal. “Dijital Sanat”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 3, ss. 213-237, Eskişehir, 2010.
  • Schiet, Noraly. “From Muybridge To Cinemagraph”, New Media Studies, ss. 61-78, University Of Utrecht, Hollanda, 2012.
  • Tompkin, James ve Pece, Fabrizio ve Subr, Kartic ve Kautz, Jan. “Towards Moment Imagery: Automatic Cinemagraphs”, ss. 87-93, ACM Digital Library, Lahey, 2011.
  • Yurdigül Yusuf ve Zinderen Ethem. İ. Sinema ve Televizyonda Özel Efekt, Doğu Kitabevi, İstanbul, 2013.
  • http://annstreetstudio.com/2011/02/12/les-tendrils-kaelen/ (Erişim: 05/09/2017).
  • http://cinemagraphs.com/ (Erişim: 16/10/2017).
  • http://www.digitalartsonline.co.uk/news/video-post-production/music-video-usescinemagraph-gifs-haunting-effect/ (Erişim: 08/10/2017).
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Barış Tolga Ekinci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Ekinci, B. T. (2017). VİDEO KLİPLERDE ZAMANIN VE MEKANIN SUNUMU: SİNEMAGRAF. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 825-842.