Bu araştırmanın amacı, coğrafya ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “çarpık kentleşme” kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Necmettin Erbakan Üniversitesi’nde Coğrafya ve Sosyal Bilgiler Eğitimi anabilim dallarında 4. sınıfta öğrenim gören toplam 70 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma ile ilgili verileri toplamak amacıyla birinci kısmı öğretmen adaylarının anabilim dalı ve cinsiyet bilgilerini; ikinci kısmı “Çarpık kentleşme …..… gibidir; çünkü …….” cümlesini içeren bir form kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının geliştirdikleri metaforlar; kodlama ve ayıklama, metaforları derleme ve kategori geliştirme olmak üzere üç aşamada analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre; çalışmaya katılan coğrafya öğretmen adayları “çarpık kentleşme” kavramına ilişkin 18 metafor geliştirmiş ve üretilen metaforlara bağlı olarak 3 kavramsal kategori oluşturulmuştur. Sosyal bilgiler öğretmen adayları ise 36 metafor geliştirmiş ve 7 kavramsal kategori oluşturulmuştur. Öğretmen adaylarının çarpık kentleşmeyi bir hastalık, virüs olarak görmeleri bir ortak özellik olarak tespit edilmiştir. Dikkat çeken bir diğer sonuç ise çöp metaforunun ortak olmasıdır. Araştırma sonucunda; öğretmen adaylarının çevresel farkındalıklarının olduğu ve çarpık kentleşme konusunda bilinçli oldukları, bu bağlamda da farklı metaforlar üretebildikleri saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 5 - COVID-19 ÖZEL SAYISI 2 |