Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 6, 250 - 265, 25.06.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, 8. sınıf öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin algılarını meyve, spor dalı, ulaşım aracı, çizgi film kahramanı ve renk metaforları yardımıyla belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ili Bismil ilçesindeki ortaokullarda öğrenim gören 43 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Öğrencilere verilen formda “Matematik bir meyve (spor dalı, ulaşım aracı, oyun, çizgi film kahramanı, renk) olsaydı, …….. olurdu, çünkü…” cümleleri tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda öğrencilerin matematik algıları arasında “birikimli bir ders olarak matematik”, “zor bir ders olarak matematik”, “zor ama çalışınca öğrenilebilen bir ders olarak matematik”, “çaba gerektiren bir ders olarak matematik”, “hayatı kolaylaştıran bir ders olarak matematik” ve “birçok konuyu içeren bir ders olarak matematik” öne çıkmıştır.

Kaynakça

  • Ada, S. (2013). Öğrencilerin matematik dersine ve matematik öğretmenine yönelik algılarının metaforlar yardımıyla belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Aslan, M.M. & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi. 171.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim Okullarındaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Sahip Oldukları Okul Algıları İle İdeal Okul Algılarının Metaforlar (Mecazlar) Yardımıyla Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education. 29. 431-444.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çelikten,M. (Eylül, 2006). Kültür ve öğretmen metaforları. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Pamukkale Üniversitesi. Denizli.
  • Çırak, S. (2014). Ortaokul öğretmenlerinin “öğrenci” kavramına ilişkin metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 11 (27). 221-236.
  • Duit, R. (1991). On The Role Of Analogies And Metaphors in Learning Science. Science Education, 75, 649–672. http://www.readcube.com/articles/10.1002%2Fsce.3730750606?r3_referer=wol&tracking_action=preview_click&show_checkout=1&purchase_referrer=onlinelibrary.wiley.com&purchase_site_license=LICENSE_DENIED.
  • Geçit, Y.& Gençer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1.sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği). Marmara Coğrafya Dergisi. 23, 1-19.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
  • Güler, G., Akgün, L., Öçal, M.F. & Doruk,D (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 1(2), 25-29.
  • Güveli, E., İpek, A.S., Atasoy, E. & Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Türkish Journal of Computer and Mathematics Education. 2 (2), 140-159.
  • Işık, Ö. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen, öğretme ve öğrenme kavramları ile ilgili metaforik algılarının yapılandırmacı yaklaşım açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi. Denizli.
  • Oflaz, G. (April, 2011). İlköğretim öğrencilerinin “matematik” ve “matematik öğretmeni” kavramlarına ilişkin metaforik algıları. 2nd International Conferance on New Trends in Education and Their Implications. Antalya- Turkey.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Polat, S. (2010). İlköğretim 6.-7.sınıf öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin metaforlar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi. Tokat.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(2), 131-155.
  • Soysal, D. & Afacan, Ö.(2012). İlköğretim Öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “ fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9 (19), 287-306.
  • Uçar, Z.T., Pişkin, M., Akkaş, E. N. & Taşçı, D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematik, matematik öğretmenleri ve matematikçiler hakkındaki inançları. Eğitim ve Bilim. 155.131-144.
  • Yetim, Karaca, S. & Ada, S. (2018). Öğrencilerin matematik dersine ve matematik öğretmenine yönelik algılarının metaforlar yardımıyla belirlenmesi, Kastamonu Education Journal, 26 (3), 789-801.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fikriye Yaman 0000-0003-0608-8405

Barış Yaman 0000-0002-4531-4965

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Yaman, F., & Yaman, B. (2020). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 250-265.