Teknolojinin kullanım alanlarının oldukça geniş olması, akıllı cihazların kullanımının yaygınlığı ve her yaşa hitap eden programlar içermesi nedeniyle teknolojiyi kullanma yaşı oldukça düşmüştür. Bu yüzden günümüzde tablet, telefon bilgisayar, televizyon gibi akıllı cihazlar her yaş grubunda oldukça ilgi görmektedir. Özellikle çocukların dikkat süreleri göz önüne alınarak onlara özel hazırlanan çizgi filmler, dijital oyunlar yüzünden çocuklar günlerinin büyük bir çoğunluğunu ekran karşısında geçirebilmektedirler. Bu durum ebeveynlerin, istemeseler de çocuk bakımında akıllı cihazları bir bakıcı olarak değerlendirmelerine dolayısıyla; dinlenebilmek, işlerini bitirebilmek, arkadaşlarıyla vakit geçirebilmek için bir alternatif olarak kullanabilmelerine olanak sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, ebeveynlerin, çocuk bakımında akıllı cihazları bir bakıcı olarak kullanma nedenlerini ve sonuçlarını keşfetmektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde yaşayan ve 1-6 yaş aralığında çocuğu olan 10 kişi (anne) oluşturmaktadır. Araştırmanın desenini, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni oluşturmaktadır ve verilerin analizinde betimsel analizden yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda; ebeveynlerin dinlenebilmek, ev işlerini yapabilmek, arkadaş ortamında rahat vakit geçirebilmek ve kalabalık ortamlarda rahatlığını sağlayabilmek gibi sebeplerle çocuğunun uslu durmasını sağlamak adına çocuklarını ekran karşısına oturttukları belirlenmiştir. Bu davranışları sonucunda çocukların her fırsatta telefon istedikleri ve ebeveynlerin bunun önüne geçmelerinin zorlaştığı öğrenilmiştir. Aynı zamanda çocukların akıllı cihazlarda izledikleri çizgi filmler ve video içeriklerinden etkilendikleri, dolayısıyla yeme alışkanlıklarının, isteklerinin ve davranışlarının değiştiği öğrenilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 11 |