Edebiyatımızda Allah’ın en belirgin özelliklerinden biri belki de birincisi olan ‘vahdet’ yani O’nun bir olması, kavramı çeşitli kelimelerle sembolleştirilmiş ve bu şekliyle sıkça kullanılmıştır.
Çalışmamızda öncelikle vahdet kavramı ile ilgili kısaca bilgi verilip, Klasik Türk edebiyatında bu kavramın sembolleşip meşhur olduğu birkaç kelime üzerinde durulacak daha sonra çalışmamızın başlığını da oluşturan temel konumuza geçilecektir.
Biz çalışmamızda çalışmayı sınırlayabilmek için vahdet kavramının Fuzûlî’nin gazellerinde hangi kelimelerle sembolleştiğini ele alacağız.
Fuzûlî’nin kullandığı semboller elbette her zaman Allah’ın birliğine işaret etmez. Biz bu kullanımlardan Cenâb-ı Allah’ın birliğine işaret eden vahdet sembollerini bulup onları değerlendirmeye çalışacağız. Fuzûlî’nin edebiyat tarihimiz açısından önemi düşünüldüğünde onun benzetmelerinin benzerlerine ışık tutma açısından da önemli olacağı kanaatindeyiz.
Klasik şiirimizin tasavvufî yorumunda vahdete işaret eden bir gonca, handan olduğunda birin yansımalarını göstererek kesrete işaret eden bir sembole dönüşmektedir. Bu neredeyse bütün şairlerde aynıdır. Biz çalışmamızda bunun Fuzûlî’deki görüntüsünü seyredip anlamaya çalışacağız. Onun şiirinin aşkla işaret ettiği noktaya o tek noktaya bakıp onu anlamaya ve dilimizin döndüğünce anlatmaya çalışacağız.
Yok
Yok
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 4 |