Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KLASİK YUNAN TARİHÇİLERİN VİZYONUNDA MEZOPOTAMYA

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 21 - 37, 31.01.2022

Öz

Medeniyet, antik Yakın Doğu'da, bölgeyi işgal eden çeşitli etnik gruplarla başladı. Mezopotamya'nın büyüklüğü Sümerler, Babiller ve Asurlular gibi farklı etnik grupların yönetimi altında değişiyordu. Her halk yeni yönetim biçimleri geliştirdi: şehir devletleri, uluslar ve imparatorluklar.Tüm insan toplulukları geçmişlerinin resimlerini formüle ederler,Bu sayede komşu ülkelerden ve temasta bulunduğu halklardan ayrılmaktadır.Antik Asur ve Babil tarihiyle ilgili bazı tartışmalara yer veren Greko-Romen yazarlar, MÖ altıncı yüzyılın sonlarından MS dokuzuncu yüzyıla kadar uzanır.Bu uzun zaman diliminde muazzam değişiklikler meydana geldi ve dolayısıyla Mezopotamya antikitesine bakış açısı; Pek çok klasik yazarın düşüncesinde yaşadığı yer, herhangi bir bireysel çalışmanın bağlamına, amacına ve kapsamına bağlı olduğundan, mutlaka statik değildir.Tunç ve Orta Demir çağlarının Ege kültürleri ile Mısır, doğu Akdeniz kıyıları ve Türkiye'nin bazı bölgeleri gibi bir dizi antik yakın doğu merkezi arasında bir ilişki olduğu artık iyi bilinmektedir.Yunanlılar çok daha uzak bir ülke olan Mezopotamya'yı ne kadar iyi biliyorlardı?Yunanlılar Yeni Babil imparatorluğu hakkında daha da az şey biliyorlardı, ancak Babil şehri hakkında oldukça fazla şey bildiklerini düşünüyorlardı. Klasik yazarlar özellikle Ninova ve Babil'in harikalarıyla ve her iki şehrin kuruluş hikayeleriyle ilgilendiler. Ne yazık ki, Ninova ve Babil'in kuruluşunu tartışan metinlerin çoğu kayboldu, ancak Babil ve Yunan unsurlarının bir karışımını gösteren bu kuruluş hikayelerinin gelişiminin bir resmini elde etmek için yeterli sayıda kaldı. Ninova'nın kuruluşu her zaman Ninos'a, Babil'in kuruluşu ise bazen Semiramis'e bazen de Belos'a atfedilir. Hıristiyanlık yayılmaya başladığında, tarihçiler Yunan kuruluş hikayelerini İncil'de Babil ve Ninova hakkında söylenenlerle uzlaştırmaya çalıştıkça yeni motifler ortaya çıktı.

Kaynakça

  • DİODORUS. The Library of History, trans. C. H. Oldfather, 1933. Cambridge and London.
  • EUSEBİUS. Eusebius Werke. Fanfter Band. Die Chronik, trans. Josef Karst, 1911. Leipzig.
  • BAR-KOCHVA, Bezalel. 1996. Pseudo-Hecataeus. On the Jews. Legitimizing the Jewish Diaspora. Berkeley, Los Angeles, and London.
  • DALLEY, Stephanie. 2000. Myths from Mesopotamia. Oxford.
  • DREWS, Robert. 1974. "Sargon, Cyrus and Mesopotamian Folk History". JNES 33: 387-93. HOLLADAY, Carl R. 1983. Fragments from Hellenistic Jewish Authors. Volume I.
  • LEVİN, Yigal. 2002. "Nemrud the Mighty, King of Kish, King of Sumer and Akkad". VT 52: 350-66. Lewis, Brian. 1980. The Sargon Legend: A Study of the Akkadian Text and the Tale of the Hero who was Exposed at Birth. Cambridge.
  • TOORN, Karel van der, and P. W. van der Horst. 1990. "Nemrud before and after the Bible". HTR 83: 1-29.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ardalan Ahmad 0000-0002-5852-2202

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ahmad, A. (2022). KLASİK YUNAN TARİHÇİLERİN VİZYONUNDA MEZOPOTAMYA. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(1), 21-37.