Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

IMPACT OF EDUCATIONAL WOODEN TOYS TO MOTIVATION SKILLS IN PRESCHOOL CHILDREN WITH EXAMPLES OF “SLIDER, COMBINED, BALANCER, MONOTONOUS, EQUIPPED”

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 1 - 8, 30.04.2025

Öz

With its thematic structure, each toy's content promotes the inherent motivational drive that permits the beginning and continuation of goal-directed behavior, taking into account the positive effects of toys on children's learning and exploration. On the basis of preschool childhood, this article explains the role of educational wooden toys in the categories of "Slider, Combined, Balancer, Monotonous, Equipped" in the development of motivation skills, which show up in cognitive and psychomotor processes as well as attitudes and behaviors in all developmental areas. Through their observable functionalities, the toys in this study have the ability to achieve the desired outcome by strengthening the motivational skills that allow one to act while perceiving movement and maintain that movement by guiding it. Accordingly, educational wooden toys in question have a remarkable function that strengthens motivation and focus the child on learning and discovery through play in the form of adopting a stance with motor behavior and then acting appropriately to carry out a particular behavior in all developmental areas in the preschool period, which encompasses the psychosexual development between 0-6 years of age (0-72 months).

Kaynakça

  • Carlton, M.P., Winsler, A. (1998). Fostering Intrinsic Motivation in Early Childhood Classrooms. Early Childhood Education Journal, 25(3): 159-166.
  • Heal, N.A., Hanley, G.P. (2007). Evaluating Preschool Children’s Preferences For Motivational Systems During Instruction. Journal of Applied Behavior Analysis, 40(2): 249-261.
  • Hermann, A. (1975). Motivation of Preschool Children to Acquire Knowledge. International Journal of Early Childhood, 7(1): 120-123.
  • Józsa, K., Barrett, K.C. (2018). Affective and Social Mastery Motivation in Preschool as Predictors of Early School Success: A Longitudinal Study. Early Childhood Research Quarterly, 45(4) 81-92.
  • Pintrich, P.R., Schunk, D.H. (1996). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Poon, K. (2018). Hot and Cool Executive Functions in Adolescence: Development and Contributions to Important Developmental Outcomes. Frontiers in Psychology, 8: 2311.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2024). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 28.11.2024).
  • Usta, İ. (2022). Ahşap Oyuncak Kategorizasyonu. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(4): 97-126.
  • Veraksa, A., Gavrilova, M., Lepola, J. (2022). Learning Motivation Tendencies Among Preschoolers: Impact of Executive Functions and Gender Differences. Acta Psychologica, 228: 103647.
  • Viñuela, Y., de Caso Fuertes, A.M. (2023). Improving Motivation in Pre-school Education Through the Use of Project-based Learning and Cooperative Learning. Frontiers in Education, 7: 1094004

“KAYDIRGAÇ, DÜZENEKLİ, ÇÖĞÜNCEK, YEKNESAK, TERTİPLER” ÖRNEKLENDİRMELERİ İLE EĞİTİCİ AHŞAP OYUNCAKLARIN OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA MOTİVASYON BECERİSİNE KATKISI

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 1 - 8, 30.04.2025

Öz

Oyuncakların çocuğun öğrenmesi ve keşfetmesi üzerindeki olumlayıcı etkileri göz önüne alındığında, her oyuncak tematik kurgusuyla amaca yönelik davranışın başlatılmasını ve bunun devam ettirilmesini sağlayan içsel güdülenme dürtüsünü destekleyen bir muhtevaya sahiptir. Bu makalede, gelişim alanlarının tümünde bilişsel ve psikomotor süreçlerle tutum ve davranışlar üzerinde kendini gösteren motivasyon becerisinin (okul öncesi dönem çocukluğu zemininde) gelişiminde “Kaydırgaç, Düzenekli, Çöğüncek, Yeknesak, Tertipler” kategorilerinde yer alan eğitici ahşap oyuncakların işlevi açıklanmıştır. Bu çalışmada takdim edilen oyuncaklar, özünde barındırdıkları gözlemlenebilir fonksiyonlar yordamıyla devinim algısıyla harekete geçmeyi ve hareketi yönlendirerek sürdürmeyi sağlayan motivasyon becerisini pekiştirerek öngörülen eylemselliği gerçekleştirme potansiyeline sahiptirler. Buna göre, psikoseksüel gelişim dönemleri itibariyle 0-6 yaş (0-72 ay) arasını kapsayan okul öncesi dönemde, gelişim alanlarının tümünde belli bir davranışı gerçekleştirmek üzere devinsel davranış ile tutum alma ve devamında amaca uygun işlem yapma mahiyetinde, söz konusu eğitici ahşap oyuncakların motivasyonu güçlendirerek oyun yordamıyla çocuğu öğrenmeye ve keşfetmeye odaklayan dikkat çekici bir işlevi vardır.

Etik Beyan

Bu çalışma için Etik Kurul gerekmemektedir

Kaynakça

  • Carlton, M.P., Winsler, A. (1998). Fostering Intrinsic Motivation in Early Childhood Classrooms. Early Childhood Education Journal, 25(3): 159-166.
  • Heal, N.A., Hanley, G.P. (2007). Evaluating Preschool Children’s Preferences For Motivational Systems During Instruction. Journal of Applied Behavior Analysis, 40(2): 249-261.
  • Hermann, A. (1975). Motivation of Preschool Children to Acquire Knowledge. International Journal of Early Childhood, 7(1): 120-123.
  • Józsa, K., Barrett, K.C. (2018). Affective and Social Mastery Motivation in Preschool as Predictors of Early School Success: A Longitudinal Study. Early Childhood Research Quarterly, 45(4) 81-92.
  • Pintrich, P.R., Schunk, D.H. (1996). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Poon, K. (2018). Hot and Cool Executive Functions in Adolescence: Development and Contributions to Important Developmental Outcomes. Frontiers in Psychology, 8: 2311.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2024). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 28.11.2024).
  • Usta, İ. (2022). Ahşap Oyuncak Kategorizasyonu. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(4): 97-126.
  • Veraksa, A., Gavrilova, M., Lepola, J. (2022). Learning Motivation Tendencies Among Preschoolers: Impact of Executive Functions and Gender Differences. Acta Psychologica, 228: 103647.
  • Viñuela, Y., de Caso Fuertes, A.M. (2023). Improving Motivation in Pre-school Education Through the Use of Project-based Learning and Cooperative Learning. Frontiers in Education, 7: 1094004
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Oyun Sosyolojisi, Gelişim Psikolojisi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlker Usta 0000-0002-0470-5839

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2025
Kabul Tarihi 24 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Usta, İ. (2025). “KAYDIRGAÇ, DÜZENEKLİ, ÇÖĞÜNCEK, YEKNESAK, TERTİPLER” ÖRNEKLENDİRMELERİ İLE EĞİTİCİ AHŞAP OYUNCAKLARIN OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA MOTİVASYON BECERİSİNE KATKISI. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1-8.