Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysıs of the Death Perceptıon of 1st and 2nd Grade Students ın Fırst and Emergency aıd Program wıth Metaphoral Analysıs

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 27 - 36, 25.06.2021

Öz

Objective: This study was conducted to determine the death perceptions of the students studying in the first and emergency aid programs through metaphor analysis.
Materials and Methods: The sample of the study consists of all students (n = 141) studying in the first and emergency aid program of 2019-2020. For the implementation of the research, survey application permission was obtained from Bilecik Şeyh Edebali University Rectorate with a letter dated12/11/2019-E.33617. 141 students participated in the study. The raw data obtained by completing the statement “Death is like because…” was analyzed by using qualitative data analysis techniques.
Findings: According to the research findings, a total of 68 valid metaphors related to the concept of death of the participants were produced. These metaphors were then collected under 9 different conceptual categories in terms of their common features. Death as the end of sorrow and pain, death as the end of time, Death by re-starting direction, death in its irreversible direction, death in its inevitable last aspect, death with obscurity and uncertainty direction, death in the direction of sadness and pain, death in sudden aspect, death aspect of eternity. It was seen that the category with the most metaphors was "death in terms of uncertainty and uncertainty" and the category with the least metaphor was "death in terms of the end of sorrow and pain".
Conclusion: Inclusion of death education in the curriculum of the first and emergency aid program will contribute to awareness of feelings about death.

Kaynakça

  • Referans1 A. Ekşi, "Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi", Kitapana Yayınları, İzmir,2016.
  • Referans2 I. Dökmeci ve A. H. Dökmeci, "Büyük Tıp Sözlüğü", Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2009.
  • Referans3 İnci, "Hemşirelere Uygulanan ölüme ilişkin eğitimin hemşirelerin kaygı, depresyon ve tutumlarına etkisi",Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2008.
  • Referans4 G. Erginer, "Bir Halk Bilimcinin Gözünden Ölüm",Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Referans5 İ. Tufan, "Antik Çağdan Günümüze Yaşlılık",Aykırı Yayıncılık, İstanbul, 2002.
  • Referans6 E.K. Ross,"Ölüm ve Ölmek Üzerine",Uşaklı E, çev. A.P.R.I.L Yayıncılık, Ankara,2010.
  • Referans7 I. Yalom, "Varoluşçu Psikoterapi",Babayiğit İZ, çev. Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1999.
  • Referans8 TUİK. (2020). Türkiye İstatistik Kurumu. Available: https://www.tuik.gov.tr/
  • Referans9 F. Tanhan ve F. Arı, "Üniversite öğrencilerinin ölüme verdikleri anlam ve öğrenim gördükleri program açısından ölüm kaygısı düzeyleri", Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 3, no. 2, pp. 34-43, 2006.
  • Referans10 N.AkdemirveL. Birol, "İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı", Vehbi Koç Yayınları, İstanbul,2003.
  • Referans11 F.AyveN. Gençtürk,"Ebe öğrencilerin ölüm, terminal dönem ve palyatif bakim ile ilgili görüşleri: odak grup çalışması", Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, vol. 21, no. 3, pp. 164-171, 2013.
  • Referans12 F. Sezgin, D. Koşar, S. Koşar ve E. Er, "Öğretmenlerin öğrenciye yönelik metaforların belirlenmesine ilişkin nitel bir araştırma",Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 32, no. 3, pp. 600-611, 2017.
  • Referans13 Ç. Semerci,"Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış",Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 31, no. 1, pp. 139-154, 2007.
  • Referans14 A. Saban, "Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar",Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 2, pp. 131-155, 2004.
  • Referans15 M.M. Arslan ve M. Bayrakçı,"Metaforik Düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından incelenmesi",Millî Eğitim Dergisi, vol. 35, no. 171, pp. 100-107, 2006.
  • Referans16 S.S. Benli ve A.Yıldırım,"Hemşirelerde yaşam doyum ve ölüme karşı tutum arasındaki ilişki", Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 2, pp. 167-179, 2017.
  • Referans17 M. Demirkol, "İntihar olasılığı: kişilik özellikleri, kontrol odağı ve ölüm algısı açısından bir değerlendirme",Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2013.
  • Referans18 V. Duyan, "Saygın ölüm ilkelerine ilişkin Tutumları Değerlendirme Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması". Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, vol.8, no. 1,pp. 25-31, 2014.
  • Referans19 D. Aktürk,"Ölümle çok karşılaşan servislerde çalışan hemşirelerle meslekleri gereği ölümle karşılaşmayan kişilerde ölüm kaygısı, sürekli kaygı ve umutsuzluk düzeyinin karşılaştırılması",Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2014.
  • Referans20K. Özdemir, "Yoğun bakım hemşirelerinde görülen ölüm kaygısı",Yüksek Lisans Tezi,Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum, 2014.
  • Referans21 M. Boysan,"Üniversite öğrencilerinde disasiyatif yaşantılar, travma ve ölüm anksiyetesi",Yüksek Lisans Tezi,Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Van,2005.
  • Referans22 F. Tanhan ve F. Arı, "Üniversite öğrencilerinin ölüme verdikleri anlam ve öğrenim gördükleri program açısından ölüm kaygısı düzeyleri", Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 3, no. 2, pp. 34-43, 2006.
  • Referans23 M. Yıldız, "Ölüm Kaygısı ve Dindarlık", İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, İzmir, 2006.
  • Referans24 M.Q. Patton,"Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri", Bütün M, Demir SB, çev. Pegem Yayınları. Ankara, 2014.
  • Referans25 A. Yıldırım ve H. Şimşek, "Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri", Seçkin Yayınları, Ankara, 2011.
  • Referans26 A. Bakioğlu ve S. Demirel, "Okul yöneticilerin belirsizlik durumları algılarına ve karar verme tarzları",Eğitim Bilimleri Dergisi, no. 38, pp. 9-35, 2014.
  • Referans27 Y.S. Işık,"Yılan, su, söz: kadın düşmanlığı ıle belirsizlik korkusu arasındaki ilişkiye dair bir yorum denemesi", Folklor/Edebiyat Dergisi, vol.24, no. 93, pp. 177-196, 2018.
  • Referans28 K.Y.Liao and M. Wei, "Intolerance of uncertainty, depression, and anxiety: the moderating and mediating roles of rumination",Journal of Clinical Psychology, vol. 67, no. 12, pp. 1220-1239, 2011.
  • Referans29 G.Karakuş, Z. Öztürk, and L. Tamam, "Ölüm ve ölüm kaygısı", Arşiv Kaynak Tarama Dergisi,vol. 21, no. 1, pp. 42-49, 2012.
  • Referans30 Z. Özer, D. Yıldırım ve P. R. Bölüktaş, "Hemşirelik öğrencilerin ölüme karşı tutumları", Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 2, no. 4, 2015.
  • Referans31 Ü. Tatar, "Yoğun bakım ünitesinde çalışan hemşirelerin ölüm olayı karşısındaki anksiyete düzeyinin belirlenmesi",Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 1988.
  • Referans32 Ş. Ökdem,"Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri servislerinde çalışan hemşirelerin ölüme ilişkin görüş ve uygulamalarının incelenmesi",Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 1978.
  • Referans33 E. M.Roman, E. Sorribes, and O. Ezquerro, "Nurses’ attitudes to terminally III patients",J Adv Nurs, no. 34, pp. 338-345, 2001.
  • Referans34 P. Aries, "Batılının Ölüm Karşısındaki Tavırları", Kılıçbay MA, çev. Gece Yayınları. Ankara, 1991.

İlk ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi ile İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 27 - 36, 25.06.2021

Öz

Amaç: İlk ve acil yardım programında öğrenim gören öğrencilerin ölüm algılarını metafor analizi ile belirlemesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmanın örneklemini 2019-2020 yılı ilk ve acil yardım programında öğrenim gören (n=141) tüm öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulanması için Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Rektörlüğü’nden 12/11/2019-E.33617 sayılı yazı ile anket uygulama izini alınmıştır. Araştırmaya 141 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların her birinin “Ölüm... gibidir, çünkü ...” ibaresini tamamlanmasıyla elde edilen ham veriler, nitel veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre katılımcıların ölüm kavramına ilişkin toplam 68 adet geçerli metafor üretilmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri bakımından 9 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Üzüntü ve acıların sonu yönüyle ölüm, vaktin bitmesi yönüyle ölüm, başlangıç yönüyle ölüm, geri dönüşümü olmayan yönüyle ölüm, kaçınılmaz son yönüyle ölüm, bilinmezlik ve belirsizlik yönü ile ölüm, üzüntü ve acı veren yönüyle ölüm, ani gelişen yönüyle ölüm, sonsuzluk yönüyle ölüm. En çok metafor bulunduran kategori, “bilinmezlik ve belirsizlik yönü ile ölüm” en az metafor bulunduran kategori “üzüntü ve acıların sonu yönüyle ölüm” olduğu görülmüştür.
Sonuç: Ölüm eğitimin ilk ve acil yardım programının müfredatına dahil edilmesi ölüme ilişkin duyguların farkındalığına katkı sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Referans1 A. Ekşi, "Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi", Kitapana Yayınları, İzmir,2016.
  • Referans2 I. Dökmeci ve A. H. Dökmeci, "Büyük Tıp Sözlüğü", Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2009.
  • Referans3 İnci, "Hemşirelere Uygulanan ölüme ilişkin eğitimin hemşirelerin kaygı, depresyon ve tutumlarına etkisi",Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2008.
  • Referans4 G. Erginer, "Bir Halk Bilimcinin Gözünden Ölüm",Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Referans5 İ. Tufan, "Antik Çağdan Günümüze Yaşlılık",Aykırı Yayıncılık, İstanbul, 2002.
  • Referans6 E.K. Ross,"Ölüm ve Ölmek Üzerine",Uşaklı E, çev. A.P.R.I.L Yayıncılık, Ankara,2010.
  • Referans7 I. Yalom, "Varoluşçu Psikoterapi",Babayiğit İZ, çev. Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1999.
  • Referans8 TUİK. (2020). Türkiye İstatistik Kurumu. Available: https://www.tuik.gov.tr/
  • Referans9 F. Tanhan ve F. Arı, "Üniversite öğrencilerinin ölüme verdikleri anlam ve öğrenim gördükleri program açısından ölüm kaygısı düzeyleri", Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 3, no. 2, pp. 34-43, 2006.
  • Referans10 N.AkdemirveL. Birol, "İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı", Vehbi Koç Yayınları, İstanbul,2003.
  • Referans11 F.AyveN. Gençtürk,"Ebe öğrencilerin ölüm, terminal dönem ve palyatif bakim ile ilgili görüşleri: odak grup çalışması", Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, vol. 21, no. 3, pp. 164-171, 2013.
  • Referans12 F. Sezgin, D. Koşar, S. Koşar ve E. Er, "Öğretmenlerin öğrenciye yönelik metaforların belirlenmesine ilişkin nitel bir araştırma",Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 32, no. 3, pp. 600-611, 2017.
  • Referans13 Ç. Semerci,"Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış",Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 31, no. 1, pp. 139-154, 2007.
  • Referans14 A. Saban, "Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar",Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 2, pp. 131-155, 2004.
  • Referans15 M.M. Arslan ve M. Bayrakçı,"Metaforik Düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından incelenmesi",Millî Eğitim Dergisi, vol. 35, no. 171, pp. 100-107, 2006.
  • Referans16 S.S. Benli ve A.Yıldırım,"Hemşirelerde yaşam doyum ve ölüme karşı tutum arasındaki ilişki", Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 2, pp. 167-179, 2017.
  • Referans17 M. Demirkol, "İntihar olasılığı: kişilik özellikleri, kontrol odağı ve ölüm algısı açısından bir değerlendirme",Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2013.
  • Referans18 V. Duyan, "Saygın ölüm ilkelerine ilişkin Tutumları Değerlendirme Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması". Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, vol.8, no. 1,pp. 25-31, 2014.
  • Referans19 D. Aktürk,"Ölümle çok karşılaşan servislerde çalışan hemşirelerle meslekleri gereği ölümle karşılaşmayan kişilerde ölüm kaygısı, sürekli kaygı ve umutsuzluk düzeyinin karşılaştırılması",Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2014.
  • Referans20K. Özdemir, "Yoğun bakım hemşirelerinde görülen ölüm kaygısı",Yüksek Lisans Tezi,Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum, 2014.
  • Referans21 M. Boysan,"Üniversite öğrencilerinde disasiyatif yaşantılar, travma ve ölüm anksiyetesi",Yüksek Lisans Tezi,Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Van,2005.
  • Referans22 F. Tanhan ve F. Arı, "Üniversite öğrencilerinin ölüme verdikleri anlam ve öğrenim gördükleri program açısından ölüm kaygısı düzeyleri", Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 3, no. 2, pp. 34-43, 2006.
  • Referans23 M. Yıldız, "Ölüm Kaygısı ve Dindarlık", İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, İzmir, 2006.
  • Referans24 M.Q. Patton,"Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri", Bütün M, Demir SB, çev. Pegem Yayınları. Ankara, 2014.
  • Referans25 A. Yıldırım ve H. Şimşek, "Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri", Seçkin Yayınları, Ankara, 2011.
  • Referans26 A. Bakioğlu ve S. Demirel, "Okul yöneticilerin belirsizlik durumları algılarına ve karar verme tarzları",Eğitim Bilimleri Dergisi, no. 38, pp. 9-35, 2014.
  • Referans27 Y.S. Işık,"Yılan, su, söz: kadın düşmanlığı ıle belirsizlik korkusu arasındaki ilişkiye dair bir yorum denemesi", Folklor/Edebiyat Dergisi, vol.24, no. 93, pp. 177-196, 2018.
  • Referans28 K.Y.Liao and M. Wei, "Intolerance of uncertainty, depression, and anxiety: the moderating and mediating roles of rumination",Journal of Clinical Psychology, vol. 67, no. 12, pp. 1220-1239, 2011.
  • Referans29 G.Karakuş, Z. Öztürk, and L. Tamam, "Ölüm ve ölüm kaygısı", Arşiv Kaynak Tarama Dergisi,vol. 21, no. 1, pp. 42-49, 2012.
  • Referans30 Z. Özer, D. Yıldırım ve P. R. Bölüktaş, "Hemşirelik öğrencilerin ölüme karşı tutumları", Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 2, no. 4, 2015.
  • Referans31 Ü. Tatar, "Yoğun bakım ünitesinde çalışan hemşirelerin ölüm olayı karşısındaki anksiyete düzeyinin belirlenmesi",Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 1988.
  • Referans32 Ş. Ökdem,"Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri servislerinde çalışan hemşirelerin ölüme ilişkin görüş ve uygulamalarının incelenmesi",Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 1978.
  • Referans33 E. M.Roman, E. Sorribes, and O. Ezquerro, "Nurses’ attitudes to terminally III patients",J Adv Nurs, no. 34, pp. 338-345, 2001.
  • Referans34 P. Aries, "Batılının Ölüm Karşısındaki Tavırları", Kılıçbay MA, çev. Gece Yayınları. Ankara, 1991.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Diğer
Yazarlar

Tülay Çıkrık

Sevil Filiz 0000-0002-4955-4405

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 24 Ocak 2021
Kabul Tarihi 7 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çıkrık, T., & Filiz, S. (2021). İlk ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi ile İncelenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 19(2), 27-36.
AMA Çıkrık T, Filiz S. İlk ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi ile İncelenmesi. ASHD. Haziran 2021;19(2):27-36.
Chicago Çıkrık, Tülay, ve Sevil Filiz. “İlk Ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. Ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi Ile İncelenmesi”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 19, sy. 2 (Haziran 2021): 27-36.
EndNote Çıkrık T, Filiz S (01 Haziran 2021) İlk ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi ile İncelenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 19 2 27–36.
IEEE T. Çıkrık ve S. Filiz, “İlk ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi ile İncelenmesi”, ASHD, c. 19, sy. 2, ss. 27–36, 2021.
ISNAD Çıkrık, Tülay - Filiz, Sevil. “İlk Ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. Ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi Ile İncelenmesi”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 19/2 (Haziran 2021), 27-36.
JAMA Çıkrık T, Filiz S. İlk ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi ile İncelenmesi. ASHD. 2021;19:27–36.
MLA Çıkrık, Tülay ve Sevil Filiz. “İlk Ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. Ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi Ile İncelenmesi”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, c. 19, sy. 2, 2021, ss. 27-36.
Vancouver Çıkrık T, Filiz S. İlk ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi ile İncelenmesi. ASHD. 2021;19(2):27-36.