Objective: This study was conducted to determine the death perceptions of the students studying in the first and emergency aid programs through metaphor analysis.
Materials and Methods: The sample of the study consists of all students (n = 141) studying in the first and emergency aid program of 2019-2020. For the implementation of the research, survey application permission was obtained from Bilecik Şeyh Edebali University Rectorate with a letter dated12/11/2019-E.33617. 141 students participated in the study. The raw data obtained by completing the statement “Death is like because…” was analyzed by using qualitative data analysis techniques.
Findings: According to the research findings, a total of 68 valid metaphors related to the concept of death of the participants were produced. These metaphors were then collected under 9 different conceptual categories in terms of their common features. Death as the end of sorrow and pain, death as the end of time, Death by re-starting direction, death in its irreversible direction, death in its inevitable last aspect, death with obscurity and uncertainty direction, death in the direction of sadness and pain, death in sudden aspect, death aspect of eternity. It was seen that the category with the most metaphors was "death in terms of uncertainty and uncertainty" and the category with the least metaphor was "death in terms of the end of sorrow and pain".
Conclusion: Inclusion of death education in the curriculum of the first and emergency aid program will contribute to awareness of feelings about death.
Amaç: İlk ve acil yardım programında öğrenim gören öğrencilerin ölüm algılarını metafor analizi ile belirlemesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmanın örneklemini 2019-2020 yılı ilk ve acil yardım programında öğrenim gören (n=141) tüm öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulanması için Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Rektörlüğü’nden 12/11/2019-E.33617 sayılı yazı ile anket uygulama izini alınmıştır. Araştırmaya 141 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların her birinin “Ölüm... gibidir, çünkü ...” ibaresini tamamlanmasıyla elde edilen ham veriler, nitel veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre katılımcıların ölüm kavramına ilişkin toplam 68 adet geçerli metafor üretilmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri bakımından 9 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Üzüntü ve acıların sonu yönüyle ölüm, vaktin bitmesi yönüyle ölüm, başlangıç yönüyle ölüm, geri dönüşümü olmayan yönüyle ölüm, kaçınılmaz son yönüyle ölüm, bilinmezlik ve belirsizlik yönü ile ölüm, üzüntü ve acı veren yönüyle ölüm, ani gelişen yönüyle ölüm, sonsuzluk yönüyle ölüm. En çok metafor bulunduran kategori, “bilinmezlik ve belirsizlik yönü ile ölüm” en az metafor bulunduran kategori “üzüntü ve acıların sonu yönüyle ölüm” olduğu görülmüştür.
Sonuç: Ölüm eğitimin ilk ve acil yardım programının müfredatına dahil edilmesi ölüme ilişkin duyguların farkındalığına katkı sağlayacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Diğer |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 2 |