The
cars carrying load and troops to battlefields at first had turned into battle machines
in time, which disrupted the enemy army. The archaeological studies revealed
that the ancestors of chariots were slid and covered. Once the wheel was
invented by the Sumerians in Mesopotamia, these sledges must have been
displaced by wheeled vehicles. The fact that the wheels and the other elements
that made up the vehicle were made of solid wood, and that these vehicles had
no shaft system made them slow and weakened their maneuverability. In the new
Assyrian period it is possible to observe that the chariots and harnesses of
the horses of the vehicles in reliefs and archaeological materials have changed
and developed over time. Especially increase in the dimensions of the loads and
vehicles reflected firstly the number of spokes, the wheel circle and its size.
İlk başlarda yük
ve savaş alanına asker taşıyan arabalar, zamanla düşman ordu düzenini bozan
savaş makinelerine dönüşmüştür. Yapılan arkeolojik çalışmalar savaş arabalarının
atalarının kızaklı ve üzerlerinin kapalı olduğunu ortaya koymuştur. Mezopotamya’da
Sümerler tarafından tekerlek icat edildikten sonra, bu kızaklı arabalar
tekerlekli araçlarla yer değiştirmiş olmalıdır. İlk başlarda tekerleklerin ve
aracı meydana getiren diğer elamanların som ağaçtan yapılmış olması ve bu
araçların mil sistemine sahip olmamaları, araçların hızını yavaşlatmış ve
manevra kabiliyetini zayıflatmıştır. Yeni Asur dönemindeki relieflerde ve arkeolojik materyaller üzerinde
görülen savaş arabalarının ve bu savaş arabalarını çeken atların koşum
takımlarının, zamanla değişip geliştiğini görmek mümkündür. Özellikle taşınan
yük ve araçların ebatlarının büyümesi ilk olarak ispit sayısı, tekerlek çemberi
ve boyutuna yansımıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tarih |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 12 |