Bu çalışma, Evliyâ Çelebi’nin Seyahatnâme’sinde Mezopotamya coğrafyasına dair inanç mekânlarının tarihsel, kültürel ve sembolik işlevlerini incelemektedir. Araştırma, özellikle Mardin, Nusaybin, Cizre, Hasankeyf ve Musul şehirlerinde kutsal mekân inşasının halk inançlarıyla kurduğu ilişkileri çözümlemektedir. Evliyâ Çelebi’nin metinleri, klasik tarih yazımından farklı olarak gözlem, sözlü kültür ve mistik sezgiyi harmanlayan bir anlatı biçimi sunar. Bu anlatılar; ziyaretgâhlar, tekkeler, türbeler, kutsal sular ve menkıbeler etrafında şekillenen bir inanç atlası oluşturur. Çalışmada Evliyâ’nın gözlemleri, Mardin’de Şeyh Zûlî Sultan menzili, Hasankeyf’te Zülkifl Makamı ve Şeyh Emir Sultan türbesi, Nusaybin’de peygamberî ziyaretgâhlar, Cizre’de Nuhî hafıza ve Musul’da tılsımlar ile peygamber menkıbeleri üzerinden analiz edilmiştir. Her şehir, dinsel hafıza ile toplumsal kimliğin iç içe geçtiği bir “kutsal topografya” olarak konumlandırılmıştır. Seyahatnâme, bu yönüyle yalnızca bir seyahat anlatısı değil; inanç, bellek, coğrafya ve kimlik arasında kurulan çok katmanlı bir ilişkiler ağını görünür kılan kültürel bir metin olarak değerlendirilmektedir.
Evliyâ Çelebi Seyahatnâme Mezopotamya Halk İnancı Kutsal Mekân
This study examines the historical, cultural, and symbolic functions of sacred spaces in Evliya Çelebi’s Seyahatname, with a particular focus on the religious geography of Mesopotamia. The research analyzes how the construction of sacred sites in the cities of Mardin, Nusaybin, Cizre, Hasankeyf, and Mosul interacts with local systems of popular belief. Evliya Çelebi’s narrative departs from conventional historiography by blending empirical observation, oral tradition, and mystical intuition, thereby producing a distinctive form of storytelling. His accounts create a spiritual atlas structured around pilgrimage sites, dervish lodges, shrines, sacred springs, and miracle narratives.
The study explores Evliya’s observations through specific examples: the Şeyh Zûlî Sultan sanctuary in Mardin, the Zülkifl and Şeyh Emir Sultan shrines in Hasankeyf, the prophetic loci in Nusaybin, the Noahic memory in Cizre, and the talismanic and prophetic traditions in Mosul. Each city is presented as a “sacred topography” in which religious memory and social identity are intertwined. The Seyahatname is thus interpreted not merely as a travel account but as a cultural text that reveals a multilayered network of relations among faith, memory, geography, and identity
Evliya Çelebi Seyahatname Mesopotamia Folk Belief Sacred Space
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Siyaset Bilimi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 12 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 12 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 27 |
ASSAM-UHAD Nisan ve Kasım aylarında yayınlanan süreli ve elektronik basımı yapılan, uluslararası indeksli hakemli bir dergidir.