Aim of this article put forward that Ptolemaios’ (M.Ö. 305-30) has
maintained dynasty system, which reflected ancient Egypth politics and religion
tradition. All of Ptolemaios’ like ancient period Egypth emperors had seen
themselves as inheritor of Pharaoh from the beginning period of dynasty and had
appliedsuch as politics. It would discuss how this political tradition work
within Ptolemaios Dynasty, which was last one of Egypth, how successful were
emperors and how reflect their religion politics in the public eye. In this
way, it would emphasize that Egypth traditional politics, which had been lasted
from first emperor of Ptolemaios Dynasty named Ptolemaios I to last queen
Cleopatra VII. So, the role of Egypt local tradition over emperors of
Ptolemaios, who put themselves as Pharaoh-king/queen, god-king or
goddess-queen, has been tried to understand. In other words, it has been
revealed what gain emperor of Ptolemaios by application of religion politics
depending upon adoring. It was said that divinity of king or queen had been
realized by impelementing emperor cult, which was regarded by dynasty.
Ptolemaios emperors, who thought tradition of emperor divinity had significant
role over their legitimacy, paid attention to Egypth religion both getting
community affection and strenghtening their politics. In a manner of speaking,
dynasty, who might convince its community to her/his politics, had
unproblematically governed their public, who was under their souvereignty. So,
Ptolemaios Dynasty taken place within Ancient period in general, and in
historical literature in special has revealed
Bu
makalenin amacı, Ptolemaiosların (M.Ö. 305-30) eski Mısır siyasi geleneğinin
yansıması niteliğindeki hanedanlık sistemi ve süregelen dini geleneklerini
ortaya koymaktır. Erken dönem Mısır hükümdarları gibi tüm Ptolemaios
hükümdarları, hanedanın ilk yıllarından itibaren kendilerini firavunlarun mirasçıları
olarak görmüşler ve siyasi tutumlarını bu yönde şekillendirmişlerdir. Bu siyasi
geleneğin, Mısır’ın son hanedanı olan Ptolemaioslarda nasıl işlediği,
hükümdarların mevcut din siyasetini uygulamada ne derece başarılı olduğu ve uyguladıkları
din siyasetinin halk tabanında nasıl yansıma bulduğu hususları ele alınacaktır.
Bu doğrultuda Ptolemaiosların ilk hükümdarı I. Ptolemaios Soter’den son
hükümdar VII. Kleopatra’ya uzanan Mısır siyasi geleneği üzerinde durulacaktır.
Böylece Mısır’ın yerel geleneklerinin Ptolemaioslar döneminde tahta geçen
hükümdarların firavun-kral/kraliçe, tanrı-kral ya da tanrıça-kraliçe anlayışını
sürdürmelerindeki rolü anlaşılmaya çalışılacaktır. Hükümdar kültü başta olmak
üzere hükümdara tapmaya dayanan din siyasetinin Ptolemaioslara neler
kazandırdığı ortaya konulacaktır. Ptolemaios hükümdarlarının önem verdiği
hükümdar kültü geleneği kapsamında kral/kraliçenin kendine ait bir kültün
kullanılması suretiyle tanrılaştırılması söz konusudur. Hükümdarın
tanrılaştırılması geleneğinin kendi meşruiyetlerini sağlamada anlamlı bir rol
oynayacağı düşüncesinde olan Ptolemaios hükümdarları, Mısır halkının sevgisini
kazanmak, siyasi ve kültürel açıdan güçlenmek amacıyla Mısır dinini etkin bir
şekilde işleyen siyaseti uygulamışlardır. Bir anlamda halkını kendi siyasetine inandırabilen
hanedan, egemenliği altındaki kesimi nispeten sorunsuz bir şekilde yönetmiştir.
Özetle söylemek gerekirse, Ptolemaios Hanedanı genel anlamda antik dönem
içerisinde özel anlamda ise tarihi literatürdeki yerini almıştır.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.