Polarity defined with regard to objective epistemic modality, which
serves to code whether the speaker is certain about the occurrence of a
state-of-affairs. Regarding this definition, Dik asserts that negations should
be addressed both semantically and pragmatically, and a more comprehensive
negation scale should be comprised. Accordingly, he defined five levels of
analysis as phrase, proposition, predication, predicate and constituent.
Illocutionary negation is attained through the negation of performative verbs.
In propositional polarity, the speaker approves of or denies any affirmative or
negative proposition given or implied in a certain context. In both conditions,
the speaker provides their assessment of the truth of the proposition. The
negation of predication is considered a structure, in which a certain
state-of-affairs is represented objectively. This kind of a negation affects
the predicate only, and if this predicate is used in a state-of-affairs, it
cannot render the proposition negative. A distinct way to obtain negative
statements is constituent negation or negation through zero-quantification.
This study aims at explaining how negation in languages is addressed in
Functional Grammar (Dik, 1997), and revealing occurrences of negation in Turkish.
To this aim, the study will discuss what negation is and at which levels it
operates before scrutinizing negation in Turkish. It is observed that negation
in Turkish operates at all five levels proposed by Dik. However, the focus on
{-mE} and {değil} caused the investigation of negation at predicate and
constituent levels to fall behind.
Negation Functional Grammar Illocutionary Negation Propositional Negation Predicate Negation Constituent Negation
Kutupsallık bilgisel nesnel kiplik çerçevesinde tanımlanmaktadır. Bilgisel kiplik ise konuşucunun bir olay-durumunun gerçekleşip gerçekleşmemesinden emin olup olmadığını kodlamayı sağlamaktadır. Dik bu tanımlamalardan hareketle olumsuzluğun anlambilimsel ve edimbilimsel açıdan ele alınması gerektiğini ve daha kapsamlı bir olumsuzluk türü ölçeği oluşturulması gerektiğini ileri sürmektedir. Buna göre tümce, önerme, yüklemleme, yüklem ve kurucu olmak üzere beş çözümleme düzeyi belirlemiştir. Edimzsözel olumsuzluk, edimsel eylemlerin olumsuzlanmasıyla elde edilmektedir. Önermesel kutupsallıkta, konuşucu bağlamda verilen ya da sezdirilen, olumlu ya da olumsuz bir önermeyi onaylamakta ya da reddetmektedir. Her iki durumda da konuşucu önermenin doğruluğu hakkındaki kişisel değerlendirmesini sunar. Yüklemlemenin olumsuzlanması ise,belli bir olay durumunun gerçekleşmemesinin nesnel olarak sunulduğu bir yapı olarak kabul edilmektedir. Bu tür olumsuzluk yalnızca yüklem üzerinde etkilidir ve eğer bu yüklem bir yüklemlemede kullanılırsa önermeyi olumsuz yapamamaktadır. Olumsuz bildirimlere ulaşmanın çok farklı bir yolu da kurucu olumsuzlama ya da sıfır-niceleme yoluyla olumsuzluktur. Bu ayrımlar göz önünde bulundurulduğunda, çalışmanın amacı dillerdeki olumsuzluk olgusunun İşlevsel Dilbilgisi (Dik 1997) çerçevesinde nasıl açıklandığının ortaya konması ve bu bağlamda Türkçedeki kimi olumsuzluk görünümlerinin açığa çıkartılması olarak belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle olumsuzluğun ne olduğu ve hangi düzlemlerde işlediği ele alınacak, ardından Türkçedeki olumsuzluk incelenecektir. Türkçenin olumsuzluğu Dik’in belirttiği 5 düzlemde de kullandığı gözlemlenmiştir. Ancak Türkçede olumsuzluk üzerine yapılan çalışmaların daha çok {-mE} ve {değil} birimleri üzerine odaklanması özellikle yüklem ve kurucu düzeyindeki olumsuzluğun incelenmesini geri plana itmiştir.
Olumsuzluk İşlevsel Dilbilgisi Edimsözel Olumsuzluk Önermesel Olumsuzluk Yüklem Olumsuzluğu Kurucu Olumsuzluğu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.