Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENE SAYGI DEĞERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2017, Sayı: 1, 11 - 22, 20.10.2017

Öz

Son yıllarda, bütün
dünyada etik değerlerden uzaklaşıldığı ve dünyanın büyük çoğunluğunda ahlaki
yozlaşmanın yaşandığı yapılan bilimsel çalışmalarla ortaya konmuştur. Özellikle
okullarda öğrenciler arasında şiddet olaylarının arttığı, cinsel tacizlerin
yaşandığı, argo ve küfürlü konuşmaların olduğu, kopya çekme davranışlarına çok
sık rastlandığı ve öğretmenlere olan saygının azaldığı tespit edilmiştir. Bu
araştırmanın amacı, öğretmenlere göre; toplumda öğretmene olan saygı düzeyinin
azalmasının nedenleri, etkileri ve sonuçlarının 
neler olduğunu,  öğretmene olan
saygı düzeyini artırmak için neler yapılması gerektiğini tespit  etmektir. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden    gözlemsel durum çalışması deseni kullanılmıştır.
Bulgular,   yapılandırılmamış sorulardan
oluşan  görüşme formu ile elde edilmiştir.
Verilerin çözümlenmesinde ise betimsel  analiz tekniği  kullanılmıştır. Beş  farklı ilköğretim kurumunda görev yapan ve   seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen   65 öğretmenle görüşme yapılmıştır.
Araştırmanın sonucunda,  son yıllarda
toplumda öğretmene olan  saygı düzeyinin
azaldığı tespit edilmiştir. Öğretmene olan saygı düzeyinin azalması;  yasa ve yönetmelikler, aileler, siyasetçiler,
okul yönetimi, öğretmenler, teknolojinin gelişmesi, toplumun değer yargılarının
değişmesi gibi etkenlerden kaynaklanmaktadır. Öğretmene olan saygı düzeyinin  azalması; 
eğitim-öğretim ortamlarında işi yürüten bireyler olarak öğretmenlerin motivasyonunun
azalmasına, verimliliğinin düşmesine, öğrencilerin  yeterli ve gerekli eğitimi alamadan mezun
olmalarına yol açmaktadır. Araştırmada öğretmene olan saygı düzeyinin
artırılması;  öğretmenlerin
motivasyonunun ve verimliliğinin artmasını, öğrencilere daha kaliteli ve
yeterli eğitim verilmesini sağlayacağı vurgulanmıştır.   Öğretmene
olan saygı düzeyinin artırılması için 
Milli Eğitimle ilgili  kanun ve
yönetmeliklerde değişiklik yapılması, okullarda aile eğitimi verilmesi,
toplumun öğretmene saygı konusunda bilinçlendirilmesi, öğretmenin ekonomik
düzeyinin artırılması, siyasetçilerin beyanatlarında öğretmenleri küçümseyici
ifadeler kullanmaması, öğretmenlerin kendilerini yenilemeleri gibi öneriler
sunulmuştur.

Kaynakça

  • BARTLETT, Steve ve BURTON, Diana., (2014), Eğitim Bilimine Giriş, (Çev.Birsel Aybek), Ankara: anı Yayıncılık. CEYLAN, Yasin. (2016). İnsana Saygı, ÖZDEMİR, İlker ve IŞIK, Sefer Yetkin. (Editörler). Saygı. Bursa: Ezgi Kitabevi. DEMİREL, Özcan. (2000). Öğretme Sanatı, (2. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık. DOĞAN, İsmail. (2004). Eğitimin Sosyal (Toplumsal) Temelleri, ÖZDEN Yüksel. (Editör), Öğretmenlik Mesleğine Giriş, (3. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık. GORDON, Thomas. (2005). Etkili Öğretmenlik Eğitimi, (Editör Birsen Özgen, Çev.Emel Aksay), İstanbul: Sistem Yayıncılık. GÜNGÖR, Erol, (2010). Âhlak Psikolojisi ve Sosyal Âhlak, (6. Basım), İstanbul: Ötüken Neşriyat. İLĞAN, Abdurrahman, (2012). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi ve Deneyimi, Ankara: Anı Yayıncılık. KIRAN, Hüseyin. (Editör). (2007). Etkili Sınıf Yönetimi. Ankara: anı Yayıncılık. ÖZDEN, M.Yaşar ve Durdu, Levent. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara : Anı Yayıncılık. ROBSON, Colin. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (çev.editörler. Şakir Çıngır,Nihan Demirkasımoğlu). Ankara: Anı yayıncılık SAYLAN, Nevin. (2007). Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Anı yayıncılık, s.iii. SÖNMEZ, Veysel. (2005). Eğitim Felsefesi, (7. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık. SÖNMEZ, Veysel,ve ALACAPINAR Füsun.G., (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (4. Baskı), Ankara : Anı Yayıncılık. ŞAHİN, Ali. (2004). Yönetim Kuramları ve Motivasyon İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi sayı 11 524-547 TÜRK, İbrahim, (2009). Değerler Eğitiminde Saygı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat. ULUSOY, Ayten. (Editör). (2008). Eğitim Psikolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık YAMAN, Erkan, ÇETİNKAYA MERMER, Ezgi, MUTLUGİL, Sennur. (2009). “İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Etik Davranışlara İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Araştırma”, Değerler Eğitimi Dergisi Cilt 7, No. 17, 93-108. YAVUZER, Haluk. (1999). Çocuk Psikolojisi. (18.Baskı), İstanbul: Remzi Kitabevi. YILDIRIM, Ali ve Şimşek, Hasan (2016). Nitel Araştırma yöntemleri. (1o..Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık. YİN R.K. (2014). (akt. Saban, A ve Ersoy, A. 2016, s.118). Case Study Research : Designs and Methods (5th Edition). Los Angeles: Sage.

SECONDARY SCHOOL TEACHERS VIEWS RELATED TO TEACHER'S RESPECT

Yıl 2017, Sayı: 1, 11 - 22, 20.10.2017

Öz

In
recent years, it has been revealed through scientific studies that ethical
values have been removed from all over the world and moral corruption has been
experienced in the vast majority of the world. Especially in the schools it has
been found that among the students, violence has increased, sexual harassment
has been experienced, slang and abusive speech, copying behaviors are
encountered very often and teachers' respect has decreased. The aim of this
research, according to the teachers; The reasons for the reduction of the level
of respect for the teacher in the society, what are the consequences and
consequences of what is done, and what needs to be done to increase the level
of respect for the teacher. In the study, 
holistic (single unit of analysis) design  of case study designs was used. Findings were
obtained by interview form consisting of unstructured questions. In the
analysis of the data, a descriptive analysis technique was used. There were interviews
with 65 teachers who worked in five secondary school. As a result of the
research, it has been determined that the level of respect for the teacher in
society has decreased in recent years. Decrease in the level of teacher respect
; Laws and regulations, families, politicians, school management, teachers, the
development of technology, and changes in the value judgement of the society.
Decrease in the level of teacher respect; As individuals carrying out work in
educational atmosphere, it leads to a decrease in the motivation of the
teachers, a decrease in productivity, and a graduation of the students without
adequate and necessary education. In this research, increasing the level of
respect fort he teacher; It was emphasized that motivation and productivity of
the teachers would be increased and that the students would be provided with
better and more qualified education. In order to increase the level of respect
for the teacher, it is offered a suggestions such as making amendments to laws
and regulations related to National Education, providing family education in
schools, raising awareness of the society on teacher education, increasing the
economic level of the teacher, not using contemptuous expressions of teachers
in politicians' statements, and suggestions of teachers themselves are renewed.

Kaynakça

  • BARTLETT, Steve ve BURTON, Diana., (2014), Eğitim Bilimine Giriş, (Çev.Birsel Aybek), Ankara: anı Yayıncılık. CEYLAN, Yasin. (2016). İnsana Saygı, ÖZDEMİR, İlker ve IŞIK, Sefer Yetkin. (Editörler). Saygı. Bursa: Ezgi Kitabevi. DEMİREL, Özcan. (2000). Öğretme Sanatı, (2. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık. DOĞAN, İsmail. (2004). Eğitimin Sosyal (Toplumsal) Temelleri, ÖZDEN Yüksel. (Editör), Öğretmenlik Mesleğine Giriş, (3. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık. GORDON, Thomas. (2005). Etkili Öğretmenlik Eğitimi, (Editör Birsen Özgen, Çev.Emel Aksay), İstanbul: Sistem Yayıncılık. GÜNGÖR, Erol, (2010). Âhlak Psikolojisi ve Sosyal Âhlak, (6. Basım), İstanbul: Ötüken Neşriyat. İLĞAN, Abdurrahman, (2012). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi ve Deneyimi, Ankara: Anı Yayıncılık. KIRAN, Hüseyin. (Editör). (2007). Etkili Sınıf Yönetimi. Ankara: anı Yayıncılık. ÖZDEN, M.Yaşar ve Durdu, Levent. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara : Anı Yayıncılık. ROBSON, Colin. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (çev.editörler. Şakir Çıngır,Nihan Demirkasımoğlu). Ankara: Anı yayıncılık SAYLAN, Nevin. (2007). Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Anı yayıncılık, s.iii. SÖNMEZ, Veysel. (2005). Eğitim Felsefesi, (7. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık. SÖNMEZ, Veysel,ve ALACAPINAR Füsun.G., (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (4. Baskı), Ankara : Anı Yayıncılık. ŞAHİN, Ali. (2004). Yönetim Kuramları ve Motivasyon İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi sayı 11 524-547 TÜRK, İbrahim, (2009). Değerler Eğitiminde Saygı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat. ULUSOY, Ayten. (Editör). (2008). Eğitim Psikolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık YAMAN, Erkan, ÇETİNKAYA MERMER, Ezgi, MUTLUGİL, Sennur. (2009). “İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Etik Davranışlara İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Araştırma”, Değerler Eğitimi Dergisi Cilt 7, No. 17, 93-108. YAVUZER, Haluk. (1999). Çocuk Psikolojisi. (18.Baskı), İstanbul: Remzi Kitabevi. YILDIRIM, Ali ve Şimşek, Hasan (2016). Nitel Araştırma yöntemleri. (1o..Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık. YİN R.K. (2014). (akt. Saban, A ve Ersoy, A. 2016, s.118). Case Study Research : Designs and Methods (5th Edition). Los Angeles: Sage.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğrul Külünkoğlu

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 10 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Külünkoğlu, T. (2017). ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENE SAYGI DEĞERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Asya Studies, 1(1), 11-22.

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.