Bu makalenin amacı Oscar Wilde’ın romanı Dorian Gray’in Portresi’nin Gotik özelliklerini, romanın karakterleri üzerinden tahlil etmektir. Bu doğrultuda Gotik edebiyatını teorize eden öncü isimlerden Robert Hume’un fikirleri çalışmaya metodolojik bir çerçeve kazandırmaktadır. Bu çalışmayı oluşturan ana argümanlar, Wilde’ın Viktorya dönemi toplumunun yaşam biçimini ve normatif yapısını eleştirmek adına Gotik edebiyatın belirli özelliklerini kullanması üzerinden şekillenmiştir. Bu da Wilde’ın insan doğasına dair yaptığı eleştirileri kuvvetli bir düzleme taşımaktadır. Bu makale ilk bölümünde eserin yapısal özelliklerini oluşturan unsurların Gotik yanlarını tartışmaktadır. Bunun için evvela eser içerisinde Londra’nın ikili yaşamı teşvik eden iki yüzlü yapısı incelenmiştir. Sonrasında Dorian Gray’in portesinin gerçek üstü özellikleri ve eserde baskın bir mefhum olan iyi-kötü arasındaki çekişme masaya yatırılmıştır. Bir sonraki bölüm ise anlatı içerisinde baskın bir yere sahip olan Gotik elementlerin karakterler bağlamında bir analizini içerir. Bu minvalde ilk olarak korku ve dehşet, sonrasında homoerotizim ve son olarak da güzelliğe olan düşkünlük tartışılmıştır. Bu tartışmalar sırasında Wilde’ın bu üç karakteri özellikle Gotik bir şekilde yarattığı, bu karakterlerin her birinin Viktorya dönemi toplumunun kötü ve yozlaşmış bir yanını kişileştirdikleri iddia edilmiştir. Basil Hallward’ın homoerotik söylemleri onu Viktorya döneminin normatif yapısı içerisinde yozlaşmış kılarken Lord Henry Wotton’u bozan özelliği ise mütemadiyen güzelliğe tapınmasıdır. Bu iki karakterin etkisi altında kalan Dorian Gray ise Viktorya toplumunun kötü özelliklerini yansıtmaya başlar. Sonuç olarak bu makale Wilde’ın bu üç karakteri kullanarak nasıl Viktorya döneminin ahlak anlayışını ve yaşam biçimini eleştirdiğini incelemektedir. Dorian Gray’in etkisi altında kaldığı sosyal etkileşimleri bire bir özümsemesi, Basil Hallward ve Lord Henry Wotton’un ise yozlaşmış karakterleri Wilde’ın mütemadiyen eleştiriye maruz bıraktığı insan doğasına ait özelliklerdir.
İnsan Doğası Dorian Gray’in Portresi Oscar Wilde Yozlaşma Viktorya Toplumu
This article examines the Gothic aspect of Oscar Wilde’s only novel, The Picture of Dorian Gray. By using Gothic’s theoretical framework by Robert Hume, this article presents a thorough analysis of the Gothic setting and elements in line with the narrative’s main characters. The paper argues that Wilde uses Gothic elements and setting as significant tools to shed light on human nature and criticize Victorian society’s way of life. The article first discusses London’s double-sided and hypocritical nature in the book, followed by an analysis of the portrait’s supernatural aspect and the conflict between good and evil as part of the settings chapter. The second chapter involves a detailed discussion of the narrative’s Gothic elements, including horror and terror, homoeroticism, and an obsession with youth and beauty. It is asserted that Wilde purposefully created figures in a Gothic style to convey the evil in Victorian society by giving his characters distinctively corrupted looks within that normative structure. Basil Hallward’s homoerotic remarks turn him into a corrupted character, whilst Lord Henry Wotton’s fixation with beauty makes him a foul character. Under the influence of these two personalities, Dorian represents all the tainted elements of Victorian society. In conclusion, the paper explores how Wilde uses the three major characters to highlight the inherent flaws in Victorian society’s social structure. Dorian Gray’s capacity for adaptation and Basil Hallward and Lord Henry Wotton’s debased personas are the two main aspects of human nature that Wilde denounce throughout the novel.
Human nature The Picture of Dorian Gray Oscar Wilde Corruption Victorian Society
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Karşılaştırmalı ve Ulusötesi Edebiyat, Modern ve Postmodern Edebiyat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 26 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.