Bu araştırmanın amacı, Türkiye’ de 2014-2024 yılları arasında gerçekleştirilen okul öncesi eğitimde SCAMPER tekniği konulu lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Çalışma konu başlığı içerisinde “SCAMPER” ve “OKUL ÖNCESİ” geçen Türkiye ‘deki tezlerle sınırlandırılmıştır. YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde yer alan 8 tez, belirlenen değişkenler doğrultusunda doküman analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Tezler; hazırlandıkları üniversite, enstitü, anabilim dalı, yayınlandığı yıl, konu alanı, yöntemi/modeli ve deseni, örneklem türü, örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları ve veri analiz teknikleri ölçütlerine göre incelenmiştir. Ayrıca tezlerde SCAMPER tekniğiyle birlikte ele alınan diğer konular, elde edilen bulgular ve sunulan öneriler analiz edilmiştir. Araştırmada veri analizi, içerik analizi yoluyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler yüzde ve frekanslara dayalı bir şekilde yorumlanmıştır. Araştırma sonucuna göre; okul öncesi eğitimde SCAMPER tekniği konusunda 8 faklı üniversitede yayın yapıldığı görülmüştür. Lisansüstü çalışmalar en fazla Eğitim Bilimleri Enstitüsü kapsamında yayınlanmıştır. Çalışmaların daha çok Temel Eğitim Anabilim Dalında oluşturulduğu belirlenmiştir. Tezlerin yazımında 2023 yılından itibaren artış olduğu belirlenmiştir. Tezlerin tümü nicel yöntemle yazılmıştır. Örneklem büyüklüğü olarak 1- 50 katılımcıyla çalışılmıştır. SCAMPER tekniği çalışmalarının çocukların çok yönlü gelişim alanlarına olumlu katkılar sunduğu; hem bilişsel hem de duygusal gelişimi desteklediği sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this research is to examine postgraduate theses on the SCAMPER technique in preschool education, published in Turkey between 2014 and 2024. The study is limited to theses in Turkey that contain "SCAMPER" and "PRESCHOOL" in their subject titles. Eight theses held by the Council of Higher Education (YÖK) National Thesis Center were evaluated using document analysis based on the identified variables. Theses were examined according to the criteria of university, institute, department, year of publication, subject area, method/model and design, sample type, sample size, data collection tools, reliability and validity studies, and data analysis techniques. Additionally, other topics addressed in the theses along with the SCAMPER technique, the findings obtained, and the recommendations presented were analyzed. Data analysis in the study was conducted through content analysis. The obtained data were interpreted based on percentages and frequencies. The results of the research revealed that eight different universities have published on the SCAMPER technique in preschool education. The majority of postgraduate studies were published within the Institute of Educational Sciences. It was determined that the studies were mostly conducted in the Department of Basic Education. It was determined that there has been an increase in theses since 2023. All theses were written using quantitative methods. Sample sizes ranged from 1 to 50 participants. It was concluded that SCAMPER technique studies positively contribute to children's multifaceted developmental areas and support both cognitive and emotional development.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 33 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.