The aim of this article is to analyze the impact of Value Added Tax (VAT) on lodging and restaurant services supplied by tourism companies. The impact of VAT on tourism services has gained importance with the global crisis. Tourism is very sensitive to prices, and also to taxes that affect the structure of prices. High or strong VAT rates affect tourism demand negatively but lower VAT rates provide higher compatibility for countries on the tourist market. For this reason, currently most European Union (EU) member states apply the reduced instead of standard rates for tourist lodging and restaurant services. Turkey applies a reduced rate of 8% only for lodging services, but applies the high standard rate of 18% for restaurant services which reduces the competitiveness of the latter. This research, leads with the outcomes of empiric studies that measure the price elasticity of demand, then compares Turkey and EU member states for those aspects.
Barron, G. N., Bill, K. ve Roy, C W. (2001). Arguing for and Against
Tourism Taxation: Insights from the Scottish Context,
Scottish Affairs, 37, http://www.scottishaffairs.org/backiss/
pdfs/sa37/sa37_Barron_Kerr_and_Wood.pdf, Erişim Tarihi:
16.02.2011
Corthay, L. ve Loeprick, J. (2009). Taxing Tourism in Developing
Countries, Business Taxation; 14, https://www.wbginvestmentclimate
Dwyer, L ve Spurr, R. (2010). Tourism Economics Summary,
http://www.sustainabletourismonline.com/awms/Upload/Resource/
Tourism%20Economics%20Summary%20WEB.pdf,
Erişim Tarihi: 16.02.2011
Durbarry, R. (2008). Tourism Taxes: Implications for Tourism
Demand in the UK, Review of Development Economics,
12(1): 21–36
Dombrovski, R. ve Hodzic, S. (2010). Impact of Value Added
Tax on Tourism, International Business and Economics Research
Journal, 9 (10): 131-138
Economic Policy Division (2009). The Impact of a Reduced
Rate of VAT on Restaurants, http://finance.gov.mt/image
European Commission (2011). VAT Rates Applied in the Member
States of the European Union, January, Brussels, Belgium,
ec.europa.eu/taxation_customs/.../vat/...vat.../rates/vat_
rates_en.pdf, Erişim Tarihi: 24.05.2011
Gago, A., Xavier, L., Fidel, P. ve Miguel R. (2009). Specific and
General Taxation of Tourism Activities, Evidence From
Spain, Tourism Management, 30: 381–392
Gooroochurn, N. ve Sinclair, M. T. (2005). Economics of Tourism
Taxation Evidence from Mauritius, Annals of Tourism
Research, 32 (2): 478–498
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğ No 108 (RG. Tarih: 26/02/2008,
RG. No: 26799)
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğ No 107 (RG. Tarih: 04/01/2008,
RG. No: 26746)
Kültür ve Turizm Bakanlıgı (2009). Türkiye’de Turizm Sektörüne
Sağlanan Teşvik ve Destekler, Teşvik Çalışma Grubu,
Aralık 2009, Ankara, http://www.kultur.gov.tr/TR/dosya/1-
229746/h/turizmtesvikleri.pdf, Erişim Tarihi: 24.02. 2011
Manente M. ve Zanette M. (2010). Macroeconomic Effects of a
VAT Reduction in the Italian Hotels & Restaurants Industry,
Economic Systems Research, 22(4): 407–425
Ministry of Culture and Tourism (2007). Tourism Strategy of
Turkey-2023, http://www.kulturturizm.gov.tr/genel/text/eng/
TST2023.pdf, Erişim Tarihi: 17.02.2011
OECD (2010). Tourism Trends and Policies 2010, http://www
Olgaç, S. (2008). Turizm Gelirlerinin Antalya’nın Ekonomik Büyümesine
Etkisinin Analizi, IV. Lisansüstü Turizm Örğencileri
Araştırma Kongresi, (Editör: N. Kozak), 23-27 Nisan,
Antalya: 729-737, Başak Ofset, Ankara
Sheng, Li ve Tsui, Y. (2009). Taxing Tourism: Enhancing or Reducing
Welfare? Journal of Sustainable Tourism, 17 (5): 627–635
Sinclair, M. T., Adam B. ve Nishaal G. (2005). Modeling Tourism
Impacts on Small Island Economies: Evidence From
Cyprus, Malta And Mauritius, http://www.irfd.org/events/
wfsids/virtual/papers/sids_tsinclairetal.pdf, Erişim Tarihi:
16.02.2011
Tezcan, K., Karadeniz, E., Kandır, S.Y. ve Önal, Y.B. (2008). Türk
Turizm Sektörünün Gelişimi Açısından Uygulanan Vergi
Politikalarının Değerlendirlimesi, IV. Lisansüstü Turizm
Öğrencileri Araştırma Kongresi, (Editör: N. Kozak), 23-27
Nisan, Antalya: 827-851, Başak Ofset, Ankara
Wason, G. ve Nevin, M. (2008). The Impact of Lower VAT Rates
on UK Visitor Attractions and Accommodation, Summary
Report February 2008, http://www.tourismsoutheast
World Economic Forum (2009). The Travel and Tourism Competitiveness
Report, https://members.weforum.org/pdf/
TTCR09/TTCR09_FullReport.pdf, Erişim Tarihi: 23.02.2011
Yardımcıoğlu M. ve Ay H. M. (2008). Türkiye’de Girişimcilik
Üzerindeki Vergi Kolaylıkları, 2. Uluslararası Girişimcilik
Kongresi, 7-10 Mayıs 2008, Bişkek, Kırgızıstan-Türkiye
Manas Üniversitesi Yayınları: 12, Kongreler Dizisi: 16,
306-316
Yıldırım, C. (2008). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisindeki
Yeri, IV. Lisansüstü Turizm Örğencileri Araştırma Kongresi,
(Editör: N. Kozak), 23-27 Nisan, Antalya: 164-173, Başak
Ofset, Ankara
Türkiye ve Avrupa Birliği üyesi ülkelerde konaklama ve yiyecek-içecek hizmeti sunan turizm işletmelerinde katma değer vergisi uygulamalarının karşılaştırılması
Bu çalışmanın amacı, turizm işletmeleri tarafından sunulan “konaklama” ve “restoran” hizmetleri üzerinde katma değer vergisinin etkisini incelemektir. Küresel Kriz ile birlikte bu sorun daha da büyük önem kazanmıştır. Turizm talebi fiyatlara ve dolayısıyla katma değer vergisine karşı oldukça hassastır. Düşük katma değer vergisi oranları ülkelerin turizm piyasasında rekabet edebilirliğini artırırken, yüksek katma değer vergisi oranları turizm talebini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu sebeple birçok Avrupa Birliği üyesi ülke, şu an konaklama ve restoran hizmetlerine standart değil indirilmiş katma değer vergisi oranları uygulamaktadır. Türkiye sadece konaklama hizmetlerinde indirilmiş %8 oran uygulamaktadır, ancak restoran hizmetlerinde %18 yüksek standart oran uygulaması devam etmektedir. Bu da restoran hizmetlerinin rekabet edebilirliğini azaltmaktadır. Bu çalışma, talebin fiyat esnekliğini ölçen ampirik çalışmaların sonuçlarından yola çıkarak Türkiye ve Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkeler arasında bir kıyaslama/karşılaştırma yapmaktadır.
Barron, G. N., Bill, K. ve Roy, C W. (2001). Arguing for and Against
Tourism Taxation: Insights from the Scottish Context,
Scottish Affairs, 37, http://www.scottishaffairs.org/backiss/
pdfs/sa37/sa37_Barron_Kerr_and_Wood.pdf, Erişim Tarihi:
16.02.2011
Corthay, L. ve Loeprick, J. (2009). Taxing Tourism in Developing
Countries, Business Taxation; 14, https://www.wbginvestmentclimate
Dwyer, L ve Spurr, R. (2010). Tourism Economics Summary,
http://www.sustainabletourismonline.com/awms/Upload/Resource/
Tourism%20Economics%20Summary%20WEB.pdf,
Erişim Tarihi: 16.02.2011
Durbarry, R. (2008). Tourism Taxes: Implications for Tourism
Demand in the UK, Review of Development Economics,
12(1): 21–36
Dombrovski, R. ve Hodzic, S. (2010). Impact of Value Added
Tax on Tourism, International Business and Economics Research
Journal, 9 (10): 131-138
Economic Policy Division (2009). The Impact of a Reduced
Rate of VAT on Restaurants, http://finance.gov.mt/image
European Commission (2011). VAT Rates Applied in the Member
States of the European Union, January, Brussels, Belgium,
ec.europa.eu/taxation_customs/.../vat/...vat.../rates/vat_
rates_en.pdf, Erişim Tarihi: 24.05.2011
Gago, A., Xavier, L., Fidel, P. ve Miguel R. (2009). Specific and
General Taxation of Tourism Activities, Evidence From
Spain, Tourism Management, 30: 381–392
Gooroochurn, N. ve Sinclair, M. T. (2005). Economics of Tourism
Taxation Evidence from Mauritius, Annals of Tourism
Research, 32 (2): 478–498
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğ No 108 (RG. Tarih: 26/02/2008,
RG. No: 26799)
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğ No 107 (RG. Tarih: 04/01/2008,
RG. No: 26746)
Kültür ve Turizm Bakanlıgı (2009). Türkiye’de Turizm Sektörüne
Sağlanan Teşvik ve Destekler, Teşvik Çalışma Grubu,
Aralık 2009, Ankara, http://www.kultur.gov.tr/TR/dosya/1-
229746/h/turizmtesvikleri.pdf, Erişim Tarihi: 24.02. 2011
Manente M. ve Zanette M. (2010). Macroeconomic Effects of a
VAT Reduction in the Italian Hotels & Restaurants Industry,
Economic Systems Research, 22(4): 407–425
Ministry of Culture and Tourism (2007). Tourism Strategy of
Turkey-2023, http://www.kulturturizm.gov.tr/genel/text/eng/
TST2023.pdf, Erişim Tarihi: 17.02.2011
OECD (2010). Tourism Trends and Policies 2010, http://www
Olgaç, S. (2008). Turizm Gelirlerinin Antalya’nın Ekonomik Büyümesine
Etkisinin Analizi, IV. Lisansüstü Turizm Örğencileri
Araştırma Kongresi, (Editör: N. Kozak), 23-27 Nisan,
Antalya: 729-737, Başak Ofset, Ankara
Sheng, Li ve Tsui, Y. (2009). Taxing Tourism: Enhancing or Reducing
Welfare? Journal of Sustainable Tourism, 17 (5): 627–635
Sinclair, M. T., Adam B. ve Nishaal G. (2005). Modeling Tourism
Impacts on Small Island Economies: Evidence From
Cyprus, Malta And Mauritius, http://www.irfd.org/events/
wfsids/virtual/papers/sids_tsinclairetal.pdf, Erişim Tarihi:
16.02.2011
Tezcan, K., Karadeniz, E., Kandır, S.Y. ve Önal, Y.B. (2008). Türk
Turizm Sektörünün Gelişimi Açısından Uygulanan Vergi
Politikalarının Değerlendirlimesi, IV. Lisansüstü Turizm
Öğrencileri Araştırma Kongresi, (Editör: N. Kozak), 23-27
Nisan, Antalya: 827-851, Başak Ofset, Ankara
Wason, G. ve Nevin, M. (2008). The Impact of Lower VAT Rates
on UK Visitor Attractions and Accommodation, Summary
Report February 2008, http://www.tourismsoutheast
World Economic Forum (2009). The Travel and Tourism Competitiveness
Report, https://members.weforum.org/pdf/
TTCR09/TTCR09_FullReport.pdf, Erişim Tarihi: 23.02.2011
Yardımcıoğlu M. ve Ay H. M. (2008). Türkiye’de Girişimcilik
Üzerindeki Vergi Kolaylıkları, 2. Uluslararası Girişimcilik
Kongresi, 7-10 Mayıs 2008, Bişkek, Kırgızıstan-Türkiye
Manas Üniversitesi Yayınları: 12, Kongreler Dizisi: 16,
306-316
Yıldırım, C. (2008). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisindeki
Yeri, IV. Lisansüstü Turizm Örğencileri Araştırma Kongresi,
(Editör: N. Kozak), 23-27 Nisan, Antalya: 164-173, Başak
Ofset, Ankara
Çelikkaya, A. (2011). Türkiye ve Avrupa Birliği üyesi ülkelerde konaklama ve yiyecek-içecek hizmeti sunan turizm işletmelerinde katma değer vergisi uygulamalarının karşılaştırılması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2), 167-182.
AMA
Çelikkaya A. Türkiye ve Avrupa Birliği üyesi ülkelerde konaklama ve yiyecek-içecek hizmeti sunan turizm işletmelerinde katma değer vergisi uygulamalarının karşılaştırılması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Haziran 2011;22(2):167-182.
Chicago
Çelikkaya, Ali. “Türkiye Ve Avrupa Birliği üyesi ülkelerde Konaklama Ve Yiyecek-içecek Hizmeti Sunan Turizm işletmelerinde Katma değer Vergisi uygulamalarının karşılaştırılması”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 22, sy. 2 (Haziran 2011): 167-82.
EndNote
Çelikkaya A (01 Haziran 2011) Türkiye ve Avrupa Birliği üyesi ülkelerde konaklama ve yiyecek-içecek hizmeti sunan turizm işletmelerinde katma değer vergisi uygulamalarının karşılaştırılması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 22 2 167–182.
IEEE
A. Çelikkaya, “Türkiye ve Avrupa Birliği üyesi ülkelerde konaklama ve yiyecek-içecek hizmeti sunan turizm işletmelerinde katma değer vergisi uygulamalarının karşılaştırılması”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 22, sy. 2, ss. 167–182, 2011.
ISNAD
Çelikkaya, Ali. “Türkiye Ve Avrupa Birliği üyesi ülkelerde Konaklama Ve Yiyecek-içecek Hizmeti Sunan Turizm işletmelerinde Katma değer Vergisi uygulamalarının karşılaştırılması”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 22/2 (Haziran 2011), 167-182.
JAMA
Çelikkaya A. Türkiye ve Avrupa Birliği üyesi ülkelerde konaklama ve yiyecek-içecek hizmeti sunan turizm işletmelerinde katma değer vergisi uygulamalarının karşılaştırılması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2011;22:167–182.
MLA
Çelikkaya, Ali. “Türkiye Ve Avrupa Birliği üyesi ülkelerde Konaklama Ve Yiyecek-içecek Hizmeti Sunan Turizm işletmelerinde Katma değer Vergisi uygulamalarının karşılaştırılması”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 22, sy. 2, 2011, ss. 167-82.
Vancouver
Çelikkaya A. Türkiye ve Avrupa Birliği üyesi ülkelerde konaklama ve yiyecek-içecek hizmeti sunan turizm işletmelerinde katma değer vergisi uygulamalarının karşılaştırılması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2011;22(2):167-82.