The importance given to education during the foundation process of Türkiye played a
decisive role in the practices implemented with the Republic. The efforts made to raise
Türkiye’s educational institutions to a modern level required obtaining expert support
from the West. The reinforcement of the educational infrastructure during the Atatürk’s
era ensured that the policies adopted in following periods were built on solid ground.
Despite all the adverse conditions of World War II, the ongoing studies aimed to complete
the deficiencies in education and achieve a modern structure. Although the desired level
of support from the West could not be provided under war conditions, efforts were made
to compensate for this situation in the new period. Since Turkey is located in the Western
Bloc in the world system divided into two by the Cold War, an America-oriented foreign
policy was followed. The policy of integration into the new Western world, which was
formed under the leadership of USA, was instrumental in reorganizing Turkish education
within this framework. In addition to the military and financial assistance received from
the USA, the educational support that increased an USA influence on the Turkish
education system occurred. The Ford Foundation’s educational support also started this
scope and continued for many years. The Foundation's contributions to Turkish education
at all levels have enabled new arrangements to be made from a technical and scientific
point of view. In this study, the support that Türkiye receives from the United States in
the modernization of education and the activities of the Ford Foundation in Turkey were
examined.
Education Foreign specialists Turkish-US relations Ford Foundation
Türkiye’nin kuruluş sürecinde eğitime verilen önem, Cumhuriyet’le birlikte hayata geçirilen
uygulamalarda belirleyici bir rol oynadı. Türkiye’nin eğitim kurumlarını çağdaş bir seviyeye
çıkarmak için gösterilen gayret, Batı’dan uzman desteği almayı gerektirdi. Atatürk
döneminde eğitim alt yapısının güçlendirilmesi sonraki dönemlerde benimsenen politikaların
sağlam bir zeminde inşa edilmesini sağladı. II. Dünya Savaşı’nın tüm olumsuz şartlarına
rağmen sürdürülen çalışmalar da eğitimde eksiklerin tamamlanması ve modern bir yapıya
ulaşma amacı güdüyordu. Savaş şartlarında Batı’dan istenilen seviyede destek sağlanamasa
da yeni dönemde bu durumun telafisi için çalışıldı. Soğuk Savaş’ın ikiye ayırdığı dünya
sisteminde Türkiye, Batı Bloku’nda yer aldığından, Amerika Birleşik Devletleri (ABD) odaklı bir
dış siyaset izlendi. ABD’nin liderliğinde şekillenen yeni Batı dünyasına eklemlenme politikası
Türk eğitiminin de bu çerçevede yeniden düzenlenmesine vesile oldu. ABD’den alınan askerî
ve malî yardımlara ek olarak gelen eğitim desteği Türk eğitim sisteminde ABD etkisini
doğurdu. Ford Vakfı’nın eğitim destekleri de bu kapsamda başladı ve uzun yıllar devam etti.
Vakfın Türk eğitimine her seviyede katkıları teknik ve bilimsel açıdan yeni düzenlemelerin
yapılmasını sağladı. Bu çalışmada Türkiye’nin eğitim modernizasyonunda ABD’den aldığı
destek ve Ford Vakfı’nın Türkiye’deki faaliyetleri incelendi.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License