Bu araştırmada, spor pazarlamasında internet'in önemi açıklanarak, spor kulüplerinin internet
ağı (web) üzerindeki faaliyetleri, pazarlama açısından incelenmiştir. Araştırma ayrıca profesyonel
futbol kulüplerine gelecekte olabilecek pazarlama faaliyetleri ile ilgili interneti kullanma ile ilgili
öneriler vermeyi amaçlamıştır.
Çalışma 2008 - 2009 sezonlarında Türkiye Süper Liginde mücadele eden futbol takımları
üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak için nitel araştırma tekniklerinden doküman ve
içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analizler Beceh, Chadwick ve Tapp'ın (2000) geliştirdiği
kodlama şeması ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre: Dokuz kulübün web sitesinde
üyelik sitemi bulunmaktadır. Bu sayede bu kulüpler web sitelerini veri tabanı olarak
kullanmaktadırlar. Online ürün satışını 7 kulüp gerçekleştirmektedir. Bazı kulüpler, web sitelerinin
teknik altyapılarının yetersizliği nedeniyle ürün satışlarını alışveriş siteleri üzerinden yapmaktadırlar.
Bilet satışlarına bakıldığında 8 kulübün online bilet satışını gerçekleştirdiği görülmektedir. Konyaspor
hariç tüm kulüpler web sitelerinde sponsorlarının logolarını veya isimlerini göstermektedirler.
Dergi tutundurma çalışması olarak 9 kulübün sitesinde dergilerini belirttikleri ve dergi
üyeliği ile ilgili bilgi ve üyelik hizmet verdiği tespit edilmiştir. Taraftar tutundurma çabaları ile ilgili
olarak 9 kulüp kulübün web sitelerinde üyelik sistemi bulundurdukları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Spor Pazarlaması, Futbol, İnternet
ABSTRACT
The purpose of this study was to determine the importance of Internet in sports marketing
and find out sport clubs marketing strategies via Internet web sites. Also research was tried to show a
path to present for consideration of internet opportunity about marketing activity that the professional
clubs would do in the future.
Research was carried on 18 Football teams in season 2008/2009 Document and content
analysis method was used on research and qualitative survey technique was used to gather necessary
data. The information, which was ready to be tested, was analyzed by Beceh, Chadwick and Tapp's
(2000) code scale. According to the research findings: It was determined that 9 clubs have
membership system on their web sites. Seven clubs offers online product sales on their web sites
Some clubs offers their merchandise via shopping web sites due to lack of their web sites technical
substructure. Eight clubs offers online ticket sales on their web sites.
Except one club, all clubs shows their sponsors name or logos on their web sites. As journal
promotion activities, 9 clubs state their journal on web sites. Also gives journal membership offer and
journal knowledge.
Key words: Sports Marketing, Football, Internet
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Mart 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 4 |