BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL YETENEK SINAVLARINA KATILAN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME ve DÜŞÜNME STİLLERİNİN İNCELENMESİ / INVESTIGATION THE THINKING AND DECISION MAKING STYLES OF THE STUDENT THAT PARTICIPATE SPECIAL ABILITY EXAMAMINATION

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 3, 0 - 0, 12.03.2010

Öz

Bu çalışmanın amacı; özel yetenek sınavlarına katılan öğrencilerin karar verme ve düşünme
stillerini belirleyebilmek.Çalışma grubunu; Atatürk üniversitesi ve Kafkas üniversitesi beden eğitimi
ve spor yüksekokulu özel yetenek sınavlarına katılan 453'ü erkek 247'si kız toplam 700 öğrenci
oluşturmaktadır. Epstein ve Ark.(1996)1 tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlanması Buluş(2000)2
tarafından yapılan rasyonel-yaşantısal düşünme stilleri ölçeği ve Scott ve Burce (1995)3 tarafından
geliştirilen Taşdelen (2002)4 tarafından Türkçeye uyarlanan karar verme stilleri ölçeği araştırmaya
katılan öğrencilere uygulanmıştır. Verilerin çözüm ve yorumlamasında t Testi, Çoklu Doğrusal
Regresyon Analizi (Multiple Linear Regression) kullanılarak anlamlılık P<0,05 alınmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS (Statistical package for social
sciences) paket programı kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda; Özel yetenek sınavlarına katılan
öğrencilerin karar verme ve düşünme stilleri bakımından cinsiyetler ve branşlar arasında anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır. Ayrıca ilişki düzeylerine baktığımızda; öğrencilerin düşünme stillerinin karar
verme stillerinden rasyonel karar verme, sezgisel karar verme, bağımlı karar verme, kaçıngan karar
verme, anlık karar verme alt boyutları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: Özel Yetenek Sınavı, Karar Verme Stili, Düşüme Stili

ABSTRACT
The aim of this study is to define the thinking and decision making styles of the student that
participate special ability examination. The group of this search is composed of totally 700 students
(453 male students and 247 female students) that participate the special ability examination of Atatürk
and Kafkas University Physical Education and Sport Department. "Experiential and Rational
Thinking Style Scale" which was developed by Epstein and others (1996)1 and translated into Turkish
by Buluº (2000)2 and also "Decision Making Style Scale" which was developed by Scott and Burce
(1995)3 and translated into Turkish by Taºdelen (2002)4 was executed to the participant students. In
determining and comment the data, the meaningfulness was set at P< 0,05 by using t test and Multiple
Linear Regression. SPSS (Statistical Package for Social Sciences) was used for analyzing the data and
finding the calculated worth. As a result of this study, it wasn't found that there was a difference in
significance between sexualities and branches in respect of the thinking and decision making styles of
the student that participate special ability examination. Besides, when we looked at relation's levels,
between the thinking styles of the students and students' subcategories of decision making style of the
students which were the rational decision making, the intuitive decision making, the dependent
decision making, the avoidant decision making and the spontaneous decision making were occurred to
be a significance relation.

Keywords: Special Ability Examination, Decision Making Styles, Thinking Styles.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Tekin Bu kişi benim

İlker Özmutlu Bu kişi benim

S. Erim Erhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tekin, M., Özmutlu, İ., & Erhan, S. E. (2010). ÖZEL YETENEK SINAVLARINA KATILAN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME ve DÜŞÜNME STİLLERİNİN İNCELENMESİ / INVESTIGATION THE THINKING AND DECISION MAKING STYLES OF THE STUDENT THAT PARTICIPATE SPECIAL ABILITY EXAMAMINATION. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3).