In this study, it was aimed to examine the relationship between behavioral
characteristics and amusement tendency of students who are interested in folk
dances at different universities in Turkey and participate in competition
between universities. Students, interested in and perform folk dances in
universities in Turkey constitutes the universe of research. The sample group
consists of a total of 332 students, 179 of which are women and 153 of which
are male, from the universities participating in the Universities folk dances
competition held in Muğla Bodrum in April 2017 by the Turkey University Sports
Federation. A three-part questionnaire was used in the study. In the first
part, the demographic characteristics of the participants were used. In the second
part, the Adult Playfulness Trait Scale (APTS) which is developed by Shen,
Chick ve Zınn (2014), has been made reliabilty and validity by Yurt, Keles and
Koğar (2016) in Turkish used. In the third part, Behavior Scale (BS) which is
developed by Batıgün and Şahin (2006) was used. In the analysis of the data,
frequency analysis was used to determine the demographic variables, Independent
Samples T-Test was used to compare the scales according to the gender variable,
and Pearson Correlation test was used to examine the relationship between the
two scales. As a result of the analysis, it is found that there was a
significant relationship between adult playfulness trait scale and Behavior
Scale (p <0.01). As a result of the research, it is determined that there is
a significant positive relationship between the personality tendencies and
amusement tendency of the participants (p <0.01). In addition, high scores
on behaviors suggest that individuals have an A-Type personality tendency and
these individuals have show a tendency to amusement.
Behavior Characteristics Entertainment Tendencies Folk Dances
Yapılan
bu çalışmada Türkiye’nin farklı üniversitelerinde öğrenim gören ve
üniversiteler arası halk dansları yarışmalarına katılan öğrencilerin, davranış
özellikleri ile eğlence eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini; Türkiye’de bulunan üniversitelerde halk
danslarıyla ilgilenen ve aktif olarak gerçekleştiren öğrenciler oluştururken;
örneklem grubunu ise Türkiye Üniversite Sporları Federasyonu’nun, 2017 yılı
Nisan ayında Muğla Bodrum’da gerçekleştirdiği üniversiteler arası halk dansları
yarışmasına katılan üniversitelerden, 179’u kadın, 153’ü erkek olmak üzere
toplam 332 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada üç bölümden oluşan anket formu
kullanılmıştır. Birinci bölümde katılımcıların demografik özellikleri, ikinci
bölümde Shen, Chick ve Zınn (2014) tarafından geliştirilen ve Yurt, Keleş ve
Koğar (2016) tarafından Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan
Yetişkin Eğlence Eğilimi Özelliği Ölçeği (YEEÖÖ), üçüncü bölümde ise Batıgün ve
Şahin (2006) tarafından geliştirilen Davranışlar ölçeği kullanılmıştır.
Verilerin analizinde, demografik değişkenleri tespit etmek amacıyla frekans
analizi, ölçeklerin cinsiyet değişkenine göre karşılaştırılmasında Independent
Samples T-Testi ve her iki ölçeğin birbirleriyle olan ilişkisini incelemek
amacıyla Pearson Korelasyon testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda
Yetişkin Eğlence Eğilimi Özelliği Ölçeği ile Davranışlar Ölçeği arasında
anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (p<0.01). Araştırmanın sonucunda
katılımcıların kişilik eğilimleri ile eğlence eğilimleri arasında pozitif yönde
anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (p<0.01). Ayrıca davranışlar
ölçeğinden alınan puanların yüksek oluşu bireylerin A-Tipi kişilik eğilimine
sahip olduklarını ve bu bireylerin eğlence eğilimi gösterdiğini ortaya
koymaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 25 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 4 |