Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR KULÜBÜNE GÜVEN ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 1, 54 - 66, 13.03.2019

Öz





Bu çalışma ile spor kulüplerinin güvenirliği
ne düzeyde sergilendiğine yönelik taraftar algılarını betimlemeyi amaçlayan,
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın verileri, Malatya, Kahramanmaraş, Elazığ, Kayseri, İzmir, Trabzon
ve Samsun illerinde araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 248 futbol
taraftarından toplanmıştır. Araştırmada geçerlilik çalışmaları kapsamında
açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Güvenirlik çalışmaları
kapsamında ise Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayıları, madde-toplam korelasyon
katsayıları ve test-tekrar test korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Elde
edilen veriler üzerinden yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin
22 maddeden oluşan 3 faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Yapılan
doğrulayıcı faktör analiziyle de bu yapının geçerliliği doğrulanmıştır. Ölçeğin
Cronbach-Alpha iç tutarlılık katsayısı Antrenöre Güven boyutu için
“.991”, Başkana Güven boyutu için “.978” ve Sporcuya Güven boyutu için “.987” olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin zamana karşı
tutarlılığını belirlemek üzere dokuz gün ara ile yapılan iki farklı uygulama
arasındaki test-tekrar test korelasyon katsayısı ise “.82” olarak
hesaplanmıştır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonrasında ölçeğin
mevcut haliyle
spor kulüplerinin güvenirliği ne düzeyde
sergilendiğine yönelik taraftar algılarını betimlemesinde kullanılabileceği
görülmüştür.



Kaynakça

  • Aycan, A., Polat, E.,& Uçan, Y.(2009). Takımın özdeşleşme düzeyi ile profesyonel futbol müsabakalarına seyirci olarak katılım kararını etkileyen değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 169-174.
  • Büyüköztürk, S., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2005). Quantitative data analysis with SPSS 12 and 13: A guide for social scientists. New York, NY: Routledge.
  • Cohen, L., Manion, L. &Morrison, K. (2007). Research methods in education. (6th ed). New York: Routledge.
  • Çokluk, Ö.,Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010).Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara:Pegem Akademi.
  • Çelik M.&Akçi Y. (2016). Futbol taraftarlığı ve kurumsal aidiyet ilişkisi incelemesi, Electronic Journal of Social Sciences, Volume:15 Issue:58, 948-959.
  • Erdoğan İ. (2008). Futbol ve futbolu inceleme üzerine, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 26, s.1-58.
  • Gencer T.,&Aycan A. (2008). Seyircilerin profesyonel futbol müsabakalarına katılım kararını etkileyen değişkenler üzerine bir inceleme, Ege Akademik Bakış, 8 (2), s. 771-783.
  • Gökçe, B. (1988). Toplumsal bilimlerde araştırma. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Greenwell, T. C., Fink, J. S. &Pastore, D. L. (2002). Assessing the Influence of the physical sports facility on customer satisfaction within the context of the service experience, Sport Management Review, 5, pp. 129-148.
  • Günay, N.,& Tiryaki, Ş. (2003). Spor taraftarı özdeşleşme ölçeğinin (STÖÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, Hacettepe J.ofSportSciences, 14(1),14-26.
  • Hill, B.,&Green, B. C. (2000). Repeat attendance as a function of involvement, loyalty, and the sport scape across three football contexts, Sport Management Review, 3, pp. 145-162.
  • Hünerli, S.(1997). Türkiye’ de futbol iktidarı ve fanatizmin karikatürde yansıması. Sanat Dergisi, 97-107.
  • İnel, MS.(1996). Kimlik oluşumunda spor ne kadar merkezde?. Mersin Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor A.B.D.,Y.L.Tezi.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis, London: Routledge.
  • Kuper, S.(1996). futbol asla sadece futbol değildir, Gençlik Yayınları, İstanbul, s. VII-1.
  • Kuru, E.,& Var, L. (2009). Futbol seyircilerinin spor alanlarındaki saldırganlık davranışları hakkında betimsel bir çalışma: kırşehir ili örneği”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), s.142.
  • Mutlu, Ç., & Şahin, T. (2014). Spor pazarlaması açısından futbol kulüplerine taraftar olma nedenleri, Turizm ve Arastırma Dergisi, Volume: 3, Number: 1, 43-59.
  • Eker, G. Ö. (2010). Futbolun dayanılmaz çekiciliği, büyülenen taraftar portresi, fanatizm ve beşiktaş. Milli Folklor, 22(85), 173-182.
  • Shank, M. D. (1999).Sport marketing. A Strategic Perspective. PrenticeHall. New Jersey.
  • Şahin, S., Güllü, S.,Karahüseyinoğlu, M. F.,& Söyler, D. Y. (2016). Futbol hakem ve gözlemcilerinin futbol seyircisine ve hakemlerine ilişkin bazı görüşleri.Sosyal Bilimler Dergisi. 3 (9): 386-396.
  • Şahin, S., Güllü, S.,& Karahüseyinoğlu, M. F. (2016). Futbol hakem ve gözlemcilerinin futbol program ve sunucularına ilişkin bazı görüşleri. Journal of International Social Research, 9(47).
  • Şimşek., Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Trail, G. T., James, J.D., & Fink, I. S. A. (2000). Theoretical model of sport spectator consumption behavior, International Journal of Sport Management, 1, pp. 154-180.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Zhang, J. J.,Pease, D.G., Hui, S.C.,&Michaud, T.J. (1995). Variables affecting the spectator decision to attend nba games, Sport Marketing Quarterly, 4 (4), pp. 29-39.
Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 1, 54 - 66, 13.03.2019

Öz

Kaynakça

  • Aycan, A., Polat, E.,& Uçan, Y.(2009). Takımın özdeşleşme düzeyi ile profesyonel futbol müsabakalarına seyirci olarak katılım kararını etkileyen değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 169-174.
  • Büyüköztürk, S., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2005). Quantitative data analysis with SPSS 12 and 13: A guide for social scientists. New York, NY: Routledge.
  • Cohen, L., Manion, L. &Morrison, K. (2007). Research methods in education. (6th ed). New York: Routledge.
  • Çokluk, Ö.,Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010).Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara:Pegem Akademi.
  • Çelik M.&Akçi Y. (2016). Futbol taraftarlığı ve kurumsal aidiyet ilişkisi incelemesi, Electronic Journal of Social Sciences, Volume:15 Issue:58, 948-959.
  • Erdoğan İ. (2008). Futbol ve futbolu inceleme üzerine, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 26, s.1-58.
  • Gencer T.,&Aycan A. (2008). Seyircilerin profesyonel futbol müsabakalarına katılım kararını etkileyen değişkenler üzerine bir inceleme, Ege Akademik Bakış, 8 (2), s. 771-783.
  • Gökçe, B. (1988). Toplumsal bilimlerde araştırma. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Greenwell, T. C., Fink, J. S. &Pastore, D. L. (2002). Assessing the Influence of the physical sports facility on customer satisfaction within the context of the service experience, Sport Management Review, 5, pp. 129-148.
  • Günay, N.,& Tiryaki, Ş. (2003). Spor taraftarı özdeşleşme ölçeğinin (STÖÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, Hacettepe J.ofSportSciences, 14(1),14-26.
  • Hill, B.,&Green, B. C. (2000). Repeat attendance as a function of involvement, loyalty, and the sport scape across three football contexts, Sport Management Review, 3, pp. 145-162.
  • Hünerli, S.(1997). Türkiye’ de futbol iktidarı ve fanatizmin karikatürde yansıması. Sanat Dergisi, 97-107.
  • İnel, MS.(1996). Kimlik oluşumunda spor ne kadar merkezde?. Mersin Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor A.B.D.,Y.L.Tezi.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis, London: Routledge.
  • Kuper, S.(1996). futbol asla sadece futbol değildir, Gençlik Yayınları, İstanbul, s. VII-1.
  • Kuru, E.,& Var, L. (2009). Futbol seyircilerinin spor alanlarındaki saldırganlık davranışları hakkında betimsel bir çalışma: kırşehir ili örneği”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), s.142.
  • Mutlu, Ç., & Şahin, T. (2014). Spor pazarlaması açısından futbol kulüplerine taraftar olma nedenleri, Turizm ve Arastırma Dergisi, Volume: 3, Number: 1, 43-59.
  • Eker, G. Ö. (2010). Futbolun dayanılmaz çekiciliği, büyülenen taraftar portresi, fanatizm ve beşiktaş. Milli Folklor, 22(85), 173-182.
  • Shank, M. D. (1999).Sport marketing. A Strategic Perspective. PrenticeHall. New Jersey.
  • Şahin, S., Güllü, S.,Karahüseyinoğlu, M. F.,& Söyler, D. Y. (2016). Futbol hakem ve gözlemcilerinin futbol seyircisine ve hakemlerine ilişkin bazı görüşleri.Sosyal Bilimler Dergisi. 3 (9): 386-396.
  • Şahin, S., Güllü, S.,& Karahüseyinoğlu, M. F. (2016). Futbol hakem ve gözlemcilerinin futbol program ve sunucularına ilişkin bazı görüşleri. Journal of International Social Research, 9(47).
  • Şimşek., Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Trail, G. T., James, J.D., & Fink, I. S. A. (2000). Theoretical model of sport spectator consumption behavior, International Journal of Sport Management, 1, pp. 154-180.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Zhang, J. J.,Pease, D.G., Hui, S.C.,&Michaud, T.J. (1995). Variables affecting the spectator decision to attend nba games, Sport Marketing Quarterly, 4 (4), pp. 29-39.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahmut Açak 0000-0002-2843-4834

Tamer Karademir 0000-0003-3244-0767

Yayımlanma Tarihi 13 Mart 2019
Kabul Tarihi 9 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Açak, M., & Karademir, T. (2019). SPOR KULÜBÜNE GÜVEN ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİK ÇALIŞMASI. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 54-66.