Türkiye’de toplam hat uzunluğu 8697 km’yi ve gelişim süreci yaklaşık
150 yılı bulan demiryolu ulaşımının yerleşim birimlerine etkileri şüphesiz çok
yönlü olmuştur. Konunun mekân ve zaman bakımından çok kapsamlı olmasına
karşılık, ülkemizde akademik düzeyde yapılan çalışmaların sayısı maalesef fazla
değildir. Bu makalede ülkemizin ilk demiryolları arasında bulunan Manisa-Uşak
Demiryolu ulaşımının yerleşme üzerine etkileri ele alınmış ve böylelikle yerleşme
coğrafyasına önemli bir katkının yapılması amaçlanmıştır.
Manisa-Uşak arasında 221 km uzunluğundaki demiryolu güzergâhında,
mahalle, köy, kasaba ve şehir büyüklüğünde toplam 50’den fazla yerleşim birimi
bulunmaktadır. Demiryolu ulaşımından farklı şekillerde etkilenen bu yerleşim
birimlerinden 6’sı bu makale kapsamında ele alınmıştır. Bunlar batıdan doğuya;
Çobanisa, Urganlı, Ahmetli, Sart, Salihli ve Eşme’dir.
Çalışmada her bir yerleşim birimi ayrı ayrı ele alınmış, çeşitli yayınlar,
haritalar ve yerinde yapılan gözlemlerden büyük ölçüde yararlanılmış ve özellikle
yerleşme, demiryolu hattı ve istasyon arasındaki ilişkiler üzerinde durulmuştur.
Keza her bir yerleşim biriminin konumu, bugünkü idari durumu ve nüfusu gibi
genel konulara kısaca temas edilmiş, kuruluşu ve gelişimiyle ilgili genellikle
kronolojik bir sıra takip edilerek özlü bilgiler verilmiştir. Böylece demiryolu
öncesi, demiryolu ulaşımının başlaması ve sonrası dönem olmak üzere
yerleşmenin gelişimi bir bütünlük içinde işlenmeye çalışılmıştır. Diğer taraftan
çok sayıda (6) istasyonun ele alınması ve bir makalenin kapsamını aşmamak
düşüncesi; her bir yerleşim birimiyle ilgili açıklamaların birkaç sayfayı
aşmayacak şekilde, nispeten sınırlı tutulmasını gerektirmiştir.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Eylül 2011 |
Gönderilme Tarihi | 14 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 15 Sayı: 23 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License