Coğrafi
işaretler, son yıllarda ticaret hayatında ve tüketici pazarında oldukça önem
arz eden bir kavram haline gelmeye başlamıştır. Temel anlamı ile ‘coğrafi işaret’ belirli bir coğrafi
mekânın doğal şartları veya beşeri ve ekonomik şartları ile şekillenen,
benzerlerine göre yüksek kaliteli simgesel ürün anlamına gelmektedir. Diğer bir
değişle o coğrafi mekânla özdeşleşmiş ve ün kazanmış ürünleri tanımlar. Doğal
ve beşeri şartlardan kaynaklanan ve sadece kendine özgü bir coğrafi mekânda
üretilen ürünler ‘menşe ürün’ adını almaktadır.
Burada sözü edilen menşe ürünler tarım ürünlerinden el sanatlarına, doğal
taşlardan, dokuma ürünlerine kadar çok geniş bir yelpazede
değerlendirilmektedir. Hiç şüphesiz belirli bir coğrafi işaret taşıyan ürünler;
tüketicilerce güven duyulan, tercih edilen ve kendi içerisinde özel bir pazar
oluşturan ürünler olarak görülmektedir. Bu özellikler, tüketicilerce farklı
homojen özellikler sergileyen, farklı satın alma davranışları gösteren
tüketicilerin oluşturduğu bir pazar olarak nitelendirilebilir. Bu özel pazar,
kendi pazarlama bileşenlerini ile benzer ürünlere göre oldukça avantajlı ve
güçlü bir pazar yapısı oluşturmaktadır.
Bu
çalışmada, coğrafi işaretler kavramına coğrafi mekân ve şartlar gözetilerek
yeni bir bakış açısı getirilmiş, Türkiye’de menşe ürünlerinin genel bir
değerlendirilmesi yapılmış ve bu ürünlerin pazarlama faaliyetleri ile ülke
ekonomisine katkısı irdelenmiştir. Çalışmanın son bölümünde coğrafi işaretler
taşıyan ürünlerin gerek yurt içinde pazarlanması gerekse ihracat pazarlamasının
arttırılması açısından yapısal önerilere yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 39 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License