The main purpose of the
research is to examine 8th grade secondary school students’
perceptional changes and improvements towards independence, freedom, self
reliance, and contemporaneousness values. In accordance with this main purpose,
before value teaching a pre-implementation and after value teaching a
post-implementation was done and the data was compared. The research was
implemented with 26 eight graders who were taking education in 2014-2015 school
year. In this study as research design pretest-posttest applied phenomenographic study which is one of the qualitative research methods and as data
collection method word binding test and semi structured interview forms were
used. Analyzing the obtained data by descriptive analysis and content analysis,
concept network maps, percentage and frequency tables were composed.
Araştırmanın temel amacı, ortaokul 8.
sınıf öğrencilerinin bağımsızlık, özgürlük, özgüven ve çağdaşlaşma değerlerine
yönelik algısal gelişim ve değişimlerini incelemektir. Bu doğrultuda değer
öğretimi yapılmadan önce ön uygulama, değer öğretimi yapıldıktan sonra da son
uygulama yapılarak veriler karşılaştırılmıştır. Araştırma 2014-2015
eğitim-öğretim yılında öğrenim gören toplam 26 adet 8. sınıf öğrencisi ile
yürütülmüştür. Nitel araştırma yöntemlerinden öntest sontest uygulamalı fenomenografik
araştırma deseni kullanılarak yapılan çalışmada veri toplama aracı olarak
kelime ilişkilendirme testi ile yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi ile
çözümlenerek kavram ağı haritaları, yüzde ve frekans tabloları oluşturulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bölgesel Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 40 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License