Several shops from
different sectors in shopping malls provide customers with thousands of
products very popular in the world in an organized and systematic way. Shopping
malls do not just provide the customers with the things they need, but they
also help them have a good time through different art and cultural activities.
In this sense, it would be better to find out some perceptions on shopping
malls the number of which increases and which have greater importance in
people’s lives day by day.
This study was
carried out to investigate students’ perceptions on shopping malls and thus
followed phenomenological research design, one of the qualitative research
designs. The participants of this study consisted of 23 girls and 43 boys (66
in total) from university and high school students. The data were collected
through the sentence of “a shopping mall is like………………..because………………”
completed by the participants. The data were analyzed by content analysis.
This study in
which university students produced more metaphors reached totally 33 metaphors.
The common metaphors produced by both university and high-school students were
as follows: “Magnet, blackhole, time machine, thief, and ocean”. On the other
hand, some negative metaphors in the meaning of removing time perception and of
damaging material and sentimental values were suggested by the participants.
Keywords: Shopping malls, students, metaphors
Alışveriş merkezlerinde farklı sektörlerden birçok
mağaza, tüm dünyada popüler olan yüzbinlerce ürünü sistemli ve organize bir
şekilde insanlara sunmaktadır. AVM’ler ziyaretçilerine sadece ihtiyaç
duydukları ürünleri sunmamakta, aynı zamanda sanatsal ve kültürel aktivitelerle
güzel vakit geçirmelerini de sağlamaktadır. Dolayısıyla sayıları her geçen gün
artan ve hayatımızda her geçen gün daha fazla yer tutmaya başlayan AVM’lere
yönelik algıların bilinmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir.
Bu
çalışmada öğrencilerin AVM’lere yönelik algıları metaforlar aracılığıyla ortaya
konmaya çalışılmış olup, çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim
(fenomenoloji) araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 23’ü
kız, 43’ü erkek olan toplam 66 lise ve üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın
verileri öğrencilerin “AVM …………… gibidir;
çünkü ……………” cümlesini tamamlamalarıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde
içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda 33 metafora ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 40 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License