Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

9. SINIF COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARININ YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİNE GÖRE ANALİZİ

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 42, 41 - 50, 15.12.2019
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.635053

Öz

Bu çalışmanın
amacı 9. sınıf Coğrafya Dersi Öğretim Programı (2018) kazanımlarının yenilenmiş
Bloom taksonomisinin bilişsel alan basamaklarına göre incelemektir. 9. sınıfın
öğrencilerin coğrafya dersi ile ilk defa karşılaştıkları sınıf seviyesi olması
nedeniyle, bu sınıfa ait kazanımların analizi önem arz etmektedir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz modeli ve doküman analizi
tekniği kullanılmıştır. Kazanım ifadelerinin bilgi ve bilişsel süreç boyutu
açısından hangi grupta yer aldığı tespit edilmiştir. Elde edilen bulguların
anlaşılırlığını kolaylaştırmak için kazanımların ünite bazında frekans ve
yüzdeleri hesaplanmış, bulgular grafiklerle desteklenmiştir. Elde edilen
bulgulara göre kazanımların Bloom’un yenilenmiş bilişsel alan taksonomisinde
ifade edilen bilgi boyutlarına eşit bir şekilde dağılmadığı görülmektedir. Kazanımlar
bilişsel süreç boyutunu oluşturan basamaklara göre incelendiğinde büyük bir
kısmının anlama basamağında yer aldığı tespit edilmiştir. Bazı kazanımlar uygulama,
çözümleme ve değerlendirme basamağında yer alırken, yaratma basamağında ise kazanım
bulunmamaktadır. Sonuç olarak kazanımların üst düzey bilişsel süreçler
açısından yeterli olmadığı ve boyutlara göre düzenli dağılmadığı görülmüştür.
Sonuçlara göre program, araştırmacı ve ders kitabı yazarları özelinde birtakım önerilerde
bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., (Eds.) Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. & Wittrock, M. C. (2014). Öğrenme Öğretim ve Değerlendirme ile İlgili Bir Sınıflama (A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing). (Çev: D. A. Özçelik). Ankara: PegemA.Demirel, Ö. (2012). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.İlhan, A. ve Gülersoy, A. E. (2019). 10. sınıf coğrafya dersi öğretim programı kazanımlarının yenilenmiş bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. lnternational Journal of Geography and Geography Education (IGGE), (39), 10-28.MEB (2018). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretimi programı, 24.07.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/programdetay.aspx?pıd=336 sitesinden erişilmiştir.Yaz, Ö. V. (2015). Fen bilgisi öğretim programlarının karşılaştırmalı incelenmesi, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2014). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ufuk Sözcü 0000-0002-6809-4774

Duran Aydınözü 0000-0003-2777-0024

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Sözcü, U., & Aydınözü, D. (2019). 9. SINIF COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARININ YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİNE GÖRE ANALİZİ. Doğu Coğrafya Dergisi, 24(42), 41-50. https://doi.org/10.17295/ataunidcd.635053

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929