Bu çalışmanın
amacı 9. sınıf Coğrafya Dersi Öğretim Programı (2018) kazanımlarının yenilenmiş
Bloom taksonomisinin bilişsel alan basamaklarına göre incelemektir. 9. sınıfın
öğrencilerin coğrafya dersi ile ilk defa karşılaştıkları sınıf seviyesi olması
nedeniyle, bu sınıfa ait kazanımların analizi önem arz etmektedir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz modeli ve doküman analizi
tekniği kullanılmıştır. Kazanım ifadelerinin bilgi ve bilişsel süreç boyutu
açısından hangi grupta yer aldığı tespit edilmiştir. Elde edilen bulguların
anlaşılırlığını kolaylaştırmak için kazanımların ünite bazında frekans ve
yüzdeleri hesaplanmış, bulgular grafiklerle desteklenmiştir. Elde edilen
bulgulara göre kazanımların Bloom’un yenilenmiş bilişsel alan taksonomisinde
ifade edilen bilgi boyutlarına eşit bir şekilde dağılmadığı görülmektedir. Kazanımlar
bilişsel süreç boyutunu oluşturan basamaklara göre incelendiğinde büyük bir
kısmının anlama basamağında yer aldığı tespit edilmiştir. Bazı kazanımlar uygulama,
çözümleme ve değerlendirme basamağında yer alırken, yaratma basamağında ise kazanım
bulunmamaktadır. Sonuç olarak kazanımların üst düzey bilişsel süreçler
açısından yeterli olmadığı ve boyutlara göre düzenli dağılmadığı görülmüştür.
Sonuçlara göre program, araştırmacı ve ders kitabı yazarları özelinde birtakım önerilerde
bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 42 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License