Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sivas İlinin Eğitim Coğrafyası

Yıl 2024, Cilt: 29 Sayı: 52, 49 - 59, 30.12.2024
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.1503152

Öz

Her şehrin kendine özgü doğal ve insan kaynakları bulunmaktadır. Bu bağlamda eğitim coğrafyası bu kaynakları ve farklılıkları yansıtır. Sivas'ın eğitim coğrafyası, okur-yazar oranları, öğrenci sayıları ve eğitim seviyesi gibi faktörlerle birlikte çevresel etmenleri de değerlendirmeyi gerektirir. Sivas ilinin eğitim coğrafyasının incelendiği bu çalışma nitel bir çalışmadır. Araştırmada kullanılacak veriler doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Toplanan veriler betimsel içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, okuma yazma oranları başlangıçta Türkiye ortalamasının oldukça gerisinde kalan Sivas’ın zamanla bu farkı kapattığını ortaya koymuştur. İlçeler arasında önemli farklılıklar gözlemlenmektedir. Sivas'ın derslik başına düşen öğrenci sayılarının Türkiye genelinden daha düşüktür. Ortaöğretim seviyesindeki öğrenci sayısı en yüksek olan kategoridir. Kadınların okuma yazma oranı, en yüksek %95,54 Merkez ile %91,72 Gemerek ve diğer bazı ilçelerde görülmektedir. Öğretim elamanı ve öğrenci sayısı oranları incelendiğinde Türkiye ortalamasının oldukça altında kalan bir düzeydedir. Erkekler arasında okuma yazma bilmeyen oranı en yüksek %25,99 ile Doğanşar ilçesinde, en düşük ise %0,67 ile Merkez ilçesinde görülmektedir. Sonuç olarak, Doğanşar ilçesi özelinde diğer ilçelerle birlikte okuma yazma bilmeyen az sayıdaki nüfus için yetişkin eğitimi programları ve okuma yazma kurslarının düzenlenmesi önerilebilir.

Kaynakça

  • Akpınar, E., & Akbulut, G. (2011). Sivas ilinin eğitim özellikleri. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 1-20.
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin ekonomiye ve kalkınmaya etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 33-41.
  • Doğanay, H. (2014). Türkiye Beşeri Coğrafyası. Pegem Akademi.
  • Doğanay, H., & Zaman, S. (2002). Ortaöğretim coğrafya eğitiminde hedefler- stratejiler ve amaçlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 8, 10-15.
  • Goldin, C., & Katz, L. F. (tarih yok). The race between education and technology. Harvard University.
  • Göklü, H. (2021). Niğde ili Ulukışla ilçesinin eğitim coğrafyası. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 5(1), 74-89.
  • Hoşgörür, V., & Zengin, G. (2005). Ekonomik ve sosyal kalkınmada eğitim. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 2-12.
  • Işık, E. (2013). Erzurum İli'nin eğitim coğrafyası. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koday, S., Akbaş, F., & Sevindi, C. (2017). Manisa İli'nin eğitim coğrafyası. Atatürk Üniversitesi Sosyal Estitüsü Bilimler Dergisi, 21(1), 359-379.
  • Lewis-Durham, T., & Peck, C. (2017). Urban school reform in the United States. Oxford Research Encyclopedia of Education.
  • Maarseveen, R. v. (2021). The urban–rural education gap: do cities indeed make us smarter? Journal of Economic Geography, 21(5), 683-714.
  • MEB Örgün Eğitim İstatistikleri. (2023). 5 Haziran 2024 tarihinde https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=508 adresinden alındı
  • Meteoroloji Genel Müdürlüğü. (2024, Haziran 5). https://www.mgm.gov.tr/veridegerlendirme/il-ve-ilceler-istatistik.aspx?m=SIVAS adresinden alındı
  • Mili Eğitim İstatistikleri. (2024). 5 Haziran 2024 tarihinde https://istatistik.meb.gov.tr/ adresinden alındı
  • Milner, H. R. (2012). But what is urban education? Urban Education, 47(3), 556-561.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-353.
  • Safitri, A. (2022). Analysis of village and city in the concept modern education. Indonesian Journal of Education (INJOE), 2(3), 187-197.
  • Sivas Bilim ve Teknoloji Üniversitesi. (2024). 5 Haziran tarihinde 2024 https://www.sivas.edu.tr/ adresinden alındı
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi. (2024). 5 Haziran 2024 tarihinde https://www.cumhuriyet.edu.tr/ adresinden alındı
  • Sivas İl Milli Eğitim Müdürlüğü . (2024). 5 Haziran 2024 tarihinde https://sivas.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_04/01135811_stratejikplan20242028.pdf adresinden alındı
  • Şahin, V. (2015). Tekirdağ'ın eğitim coğrafyası üzerine bir inceleme. Doğu Coğrafya Dergisi, 20(34), 43-60.
  • TÜİK. (2024). 5 Haziran 2024 tarihinde https://www.tuik.gov.tr/ adresinden alındı
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • YÖK, İ. (2024). 9 Haziran 2024 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden alındı

Educational Geography of Sivas Province

Yıl 2024, Cilt: 29 Sayı: 52, 49 - 59, 30.12.2024
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.1503152

Öz

All provinces have their own specific natural and human resources. In this context, educational geography represents these resources and differences. Educational geography of Sivas province requires evaluating the environmental factors along with the factors such as literacy rates, number of the students and educational levels etc. This study, in which the educational geography of Sivas province is analyzed, is a qualitative study. The data of the research were obtained through document analysis. The data gathered in the research were analyzed by using the descriptive content analysis method. Results revealed that Sivas, whose literacy rates initially lagged far behind the Türkiye average, has closed this gap over time. Notable differences are observed among the districts. Student numbers per classroom in Sivas are lower than the average of Türkiye. Number of students at the secondary education level is the highest category. Literacy rate of women is observed as highest with 95,54% in Central District, with 91,72% in Gemerek, and some other districts. When the rates of instructor and student numbers are analyzed, it is at a quite low level compared to the average of Türkiye. The illiteracy ratio of men is seen as the highest in Doğanşar with the rate of 25,99% and the lowest in the central district with 0,67%. In conclusion, it can be suggested that adult education programs and literacy courses should be organized for the small number of illiterate population in Doğanşar district together with other districts.

Kaynakça

  • Akpınar, E., & Akbulut, G. (2011). Sivas ilinin eğitim özellikleri. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 1-20.
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin ekonomiye ve kalkınmaya etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 33-41.
  • Doğanay, H. (2014). Türkiye Beşeri Coğrafyası. Pegem Akademi.
  • Doğanay, H., & Zaman, S. (2002). Ortaöğretim coğrafya eğitiminde hedefler- stratejiler ve amaçlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 8, 10-15.
  • Goldin, C., & Katz, L. F. (tarih yok). The race between education and technology. Harvard University.
  • Göklü, H. (2021). Niğde ili Ulukışla ilçesinin eğitim coğrafyası. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 5(1), 74-89.
  • Hoşgörür, V., & Zengin, G. (2005). Ekonomik ve sosyal kalkınmada eğitim. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 2-12.
  • Işık, E. (2013). Erzurum İli'nin eğitim coğrafyası. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koday, S., Akbaş, F., & Sevindi, C. (2017). Manisa İli'nin eğitim coğrafyası. Atatürk Üniversitesi Sosyal Estitüsü Bilimler Dergisi, 21(1), 359-379.
  • Lewis-Durham, T., & Peck, C. (2017). Urban school reform in the United States. Oxford Research Encyclopedia of Education.
  • Maarseveen, R. v. (2021). The urban–rural education gap: do cities indeed make us smarter? Journal of Economic Geography, 21(5), 683-714.
  • MEB Örgün Eğitim İstatistikleri. (2023). 5 Haziran 2024 tarihinde https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=508 adresinden alındı
  • Meteoroloji Genel Müdürlüğü. (2024, Haziran 5). https://www.mgm.gov.tr/veridegerlendirme/il-ve-ilceler-istatistik.aspx?m=SIVAS adresinden alındı
  • Mili Eğitim İstatistikleri. (2024). 5 Haziran 2024 tarihinde https://istatistik.meb.gov.tr/ adresinden alındı
  • Milner, H. R. (2012). But what is urban education? Urban Education, 47(3), 556-561.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-353.
  • Safitri, A. (2022). Analysis of village and city in the concept modern education. Indonesian Journal of Education (INJOE), 2(3), 187-197.
  • Sivas Bilim ve Teknoloji Üniversitesi. (2024). 5 Haziran tarihinde 2024 https://www.sivas.edu.tr/ adresinden alındı
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi. (2024). 5 Haziran 2024 tarihinde https://www.cumhuriyet.edu.tr/ adresinden alındı
  • Sivas İl Milli Eğitim Müdürlüğü . (2024). 5 Haziran 2024 tarihinde https://sivas.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_04/01135811_stratejikplan20242028.pdf adresinden alındı
  • Şahin, V. (2015). Tekirdağ'ın eğitim coğrafyası üzerine bir inceleme. Doğu Coğrafya Dergisi, 20(34), 43-60.
  • TÜİK. (2024). 5 Haziran 2024 tarihinde https://www.tuik.gov.tr/ adresinden alındı
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • YÖK, İ. (2024). 9 Haziran 2024 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden alındı
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Coğrafya Eğitimi
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Ali Yılmaz 0000-0001-7339-4897

Taner Çifçi 0000-0002-2057-7136

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 21 Haziran 2024
Kabul Tarihi 13 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 29 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A., & Çifçi, T. (2024). Sivas İlinin Eğitim Coğrafyası. Doğu Coğrafya Dergisi, 29(52), 49-59. https://doi.org/10.17295/ataunidcd.1503152

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929