Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Automobilizing Masculine Cities and Walking Fluid Feminine Bodies

Yıl 2021, Sayı: 67, 315 - 331, 01.12.2021

Öz

Walking in modern cities is a political act. This is because modern cities are the products of dominant power in a way which directly affects the relationships people establish with their bodies. This study engages in a critique of modern urbanism by examining walking as a not only physical, but also mental activity which deepens and intensifies walking subjects' relationships with their bodies. Arguing that modern cities are the products of existing governments and therefore are built to ensure the continuity of the latter's political interests, this study demonstrates how the automobilization of individuals and cities as a result of government interests affects subjects' relationships with their bodies. Eventually, this study will show how the physical and mental activity of walking also becomes a political one in the face of the alienation created by governments.

Kaynakça

  • Borden, I. (1997). “Space Beyond: Spatiality and the City in the Writings of Georg Simmel”. The Journal of Architecture, 4(2), 313-335.
  • Breton, D. (2015). Yürümeye Övgü. (İ. Yerguz, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Cloke, J., Jarvis, H., & Kantor, P. (2015). Kent ve Toplumsal Cinsiyet. (Y. Temurtürkan, Çev.) Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Elkin, L. (2018). Flanöz: Şehirde Yürüyen Kadınlar. (D. Doğan, Çev.) İstanbul: Nebula Kitap.
  • England, K. V. (1991). “Gender Relations and the Spatial Structure of the City”. Geoforum, 22(2), 135-147.
  • Erman, T. (2016). "Mış Gibi Site" Ankara'da Bir TOKİ-Gecekondu Dönüşüm Sitesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Freund, P., & Martin, G. (1996). Otomobilin Ekolojisi. (G. Koca, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Gros, F. (2017). Yürümenin Felsefesi. (A. Ulutaşlı, Çev.) İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Han, B.-C. (2020). Şeffaflık Toplumu. (H. Barışcan, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Haraway, D. (2006). Siborg Manifestosu. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Harvey, D. (2020). Kent Deneyimi. (E. Soğancılar, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Kalfa, A., Dinç, Z. Ö., & Aytekin, B. S. (2009). “Kent İçi Ulaşımın Cinsiyeti: Ankara Örneği”. A. Altan içinde, Cins Cins Mekân. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Kern, L. (2020). Feminist Şehir. (B. Aydaş, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Köse, E. (2014). “Cinsiyet, Teknoloji ve Kent: Otomobilin Muğlak Heteronormativizmi”. FeDergi, 1(6), 32-42.
  • Lefebvre, H. (2019). Mekanın Üretimi. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Solnit, R. (2016). Yol Aşkı Yürümenin Tarihi. (E. Kıvılcım, Çev.) İstanbul: Encore.
  • Tekeli, İ. (2000, Sayı 24). “Araba Sevdası”. Cogito, 96-106. (A. Kuyaş, Röportaj Yapan) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • TUİK Motorlu Kara Taşıtları, Aralık 2020. (2021, 01 26). 04 14, 2021 tarihinde TUİK: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Motorlu-Kara-Tasitlari-Aralik-2020-37410 adresinden alındı
  • Turner, B. S. (2019). Beden ve Toplum. (İ. Kaya, & M. B. Bulut, Çev.) Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Virilio, P. (1998). Hız ve Politika. (M. Cansever, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.

OTOMOBİLLEŞEN ERİL KENTLER VE YÜRÜYEN AKIŞKAN DİŞİL BEDENLER

Yıl 2021, Sayı: 67, 315 - 331, 01.12.2021

Öz

Modern kentlerde yürümek politik bir eylemdir. Bunun sebebi, modern kentlerin hâkim iktidarın ürünü olmalarının yanı sıra bu durumun insanların bedenleriyle kurdukları ilişkiye doğrudan etki etmesidir. Yürümenin insanın bedeniyle kurduğu ilişkinin derinleşmesini ve yoğunlaşmasını aynı zamanda da yürümenin sadece fiziksel değil zihinsel de bir aktivite olduğunu savunan bu çalışmada temelde modern kent eleştirisi yapılacaktır. Hâkim iktidarların ürünü olan modern kentler, bu iktidarların politik çıkarlarının devamlılığını sağlamak üzerine inşa edilmiştir. Çalışmada bireylerin ve dolayısıyla kentlerin otomobilleşmesiyle sonuçlanan bu politik çıkarların insanların bedenleriyle kurdukları ilişkiye nasıl etki ettikleri gösterilmeye çalışılacak, sonuçta yürümenin fiziksel ve zihinsel bir aktivite olmasının yanı sıra, iktidarlar tarafından oluşturulmaya çalışılan bu yabancılaşma karşısında nasıl politik bir hâl aldığı gösterilmeye çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Borden, I. (1997). “Space Beyond: Spatiality and the City in the Writings of Georg Simmel”. The Journal of Architecture, 4(2), 313-335.
  • Breton, D. (2015). Yürümeye Övgü. (İ. Yerguz, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Cloke, J., Jarvis, H., & Kantor, P. (2015). Kent ve Toplumsal Cinsiyet. (Y. Temurtürkan, Çev.) Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Elkin, L. (2018). Flanöz: Şehirde Yürüyen Kadınlar. (D. Doğan, Çev.) İstanbul: Nebula Kitap.
  • England, K. V. (1991). “Gender Relations and the Spatial Structure of the City”. Geoforum, 22(2), 135-147.
  • Erman, T. (2016). "Mış Gibi Site" Ankara'da Bir TOKİ-Gecekondu Dönüşüm Sitesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Freund, P., & Martin, G. (1996). Otomobilin Ekolojisi. (G. Koca, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Gros, F. (2017). Yürümenin Felsefesi. (A. Ulutaşlı, Çev.) İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Han, B.-C. (2020). Şeffaflık Toplumu. (H. Barışcan, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Haraway, D. (2006). Siborg Manifestosu. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Harvey, D. (2020). Kent Deneyimi. (E. Soğancılar, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Kalfa, A., Dinç, Z. Ö., & Aytekin, B. S. (2009). “Kent İçi Ulaşımın Cinsiyeti: Ankara Örneği”. A. Altan içinde, Cins Cins Mekân. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Kern, L. (2020). Feminist Şehir. (B. Aydaş, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Köse, E. (2014). “Cinsiyet, Teknoloji ve Kent: Otomobilin Muğlak Heteronormativizmi”. FeDergi, 1(6), 32-42.
  • Lefebvre, H. (2019). Mekanın Üretimi. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Solnit, R. (2016). Yol Aşkı Yürümenin Tarihi. (E. Kıvılcım, Çev.) İstanbul: Encore.
  • Tekeli, İ. (2000, Sayı 24). “Araba Sevdası”. Cogito, 96-106. (A. Kuyaş, Röportaj Yapan) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • TUİK Motorlu Kara Taşıtları, Aralık 2020. (2021, 01 26). 04 14, 2021 tarihinde TUİK: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Motorlu-Kara-Tasitlari-Aralik-2020-37410 adresinden alındı
  • Turner, B. S. (2019). Beden ve Toplum. (İ. Kaya, & M. B. Bulut, Çev.) Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Virilio, P. (1998). Hız ve Politika. (M. Cansever, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm FELSEFE, PSİKOLOJİ VE SOSYOLOJİ
Yazarlar

Gizem Doğan 0000-0003-0932-5277

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 27 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 67

Kaynak Göster

APA Doğan, G. (2021). OTOMOBİLLEŞEN ERİL KENTLER VE YÜRÜYEN AKIŞKAN DİŞİL BEDENLER. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(67), 315-331.
AMA Doğan G. OTOMOBİLLEŞEN ERİL KENTLER VE YÜRÜYEN AKIŞKAN DİŞİL BEDENLER. AUEDFD. Aralık 2021;(67):315-331.
Chicago Doğan, Gizem. “OTOMOBİLLEŞEN ERİL KENTLER VE YÜRÜYEN AKIŞKAN DİŞİL BEDENLER”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 67 (Aralık 2021): 315-31.
EndNote Doğan G (01 Aralık 2021) OTOMOBİLLEŞEN ERİL KENTLER VE YÜRÜYEN AKIŞKAN DİŞİL BEDENLER. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 67 315–331.
IEEE G. Doğan, “OTOMOBİLLEŞEN ERİL KENTLER VE YÜRÜYEN AKIŞKAN DİŞİL BEDENLER”, AUEDFD, sy. 67, ss. 315–331, Aralık 2021.
ISNAD Doğan, Gizem. “OTOMOBİLLEŞEN ERİL KENTLER VE YÜRÜYEN AKIŞKAN DİŞİL BEDENLER”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 67 (Aralık 2021), 315-331.
JAMA Doğan G. OTOMOBİLLEŞEN ERİL KENTLER VE YÜRÜYEN AKIŞKAN DİŞİL BEDENLER. AUEDFD. 2021;:315–331.
MLA Doğan, Gizem. “OTOMOBİLLEŞEN ERİL KENTLER VE YÜRÜYEN AKIŞKAN DİŞİL BEDENLER”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 67, 2021, ss. 315-31.
Vancouver Doğan G. OTOMOBİLLEŞEN ERİL KENTLER VE YÜRÜYEN AKIŞKAN DİŞİL BEDENLER. AUEDFD. 2021(67):315-31.