Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Sayı: 69, 67 - 79, 30.12.2022
https://doi.org/10.5152/AUJFL.2022.1025711

Öz

Kaynakça

  • Adonîs. (1978). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 3- Sadmetuʼl-Hedâse. ‎Beyrȗt: Dâruʼl-ʽAvde, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1979). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 2- Tesîluʼl-Usȗl. Beyrȗt: ‎Dâruʼl-ʽAvde, 2.baskı.‎
  • Adonîs. (1985). Sîyâsetuʼş-Şiʽr. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1989). eş-Şiʽriyyetuʼl-Arabiyye. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, ‎‎2.baskı.‎
  • Adonîs. (1993). en-Nassuʼl-Kurʼanî ve Âfâkuʼl-Kitabe. Beyrȗt: Dâruʼl-‎Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1996). el-Eʽmâluʼl-Kâmile. Dımaşk - Beyrȗt: Dâruʼl-Medâ.‎
  • Adonîs. (1998). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân П. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2002). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân Ш. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2005). el-Huviyyetu Ğayruʼl-Muktemile. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼt-Tibâʽati veʼn-Naşri ‎veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (2006). es-Sȗfiyyetu veʼs-Suryâliyye. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎3.baskı.‎
  • Adonîs. (2010). el-Hivârâtuʼl-Kâmile П. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼn-‎Naşri veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (Eylül 2010). Fedâun li Ğubâriʼt-Talʼ. Dubai: Mecelletu ‎Dubai es-Sakâfiyye ve Dâruʼs-Sadâ, 1.baskı.‎
  • Altıncı, Muhammed. (1969). Kustâsî el-Himsî Şâʽiren ve Nâkiden ve ‎Edîben. Beyrȗt: Dâruʼl-Envâr, 1.baskı.‎
  • Câbir, Kumayhe. (1412/1992). el-Edebuʼl-Hadîs. Kâhire: ed-Dâruʼl-Misriyye el-Lubnâniyye, ‎‎1.baskı.‎
  • El-ʽAbde, M, & Abdulhalîm, T. (1417/1997). es-Sȗfiyye Neşʼetuhâ ve ‎Tetavvuruhâ. Kuveyt: Dâruʼl-Erkam, 2.baskı.‎
  • El-ʽArvî, Abdullah. (‎‏2012‏‎). Mefhȗmuʼl-İdiyȗlȗciyâ. Ed-Dâruʼl-Beydâʼ ‎‎- Beyrȗt: el-Merkezuʼs-Sekâfî el-Arabî, 8.baskı.‎
  • El-Behbîtî, Necîb Muhammed. (1945). Ebȗ Temmâm et-Tâʽî, ‎Hayâtuhu ve Hayâtu Şiʽrihi. Kâhire: Dâruʼl-Kutub el-Misriyye.‎
  • El-Ğâmidî, Saʽîd b. Nâsır. (1424/2003). el-İnhirâfuʼl-ʽAkadî fi Edebiʼl-‎Hadâse ve Fikrihâ. Cudde: Dâruʼl-Endelus el-Hadrâʼ, 1.baskı.‎
  • Eliot. T. S. (1991). Fiʼş-Şiʽri veʼş-Şuʽarâʼ. Tercemetu: Muhammed ‎Cedîd. Dımaşk: Dâru Kenʽân liʼd-Dirâsâti veʼn-Naşr, 1.baskı.‎
  • El-ʽÎsâ, Süleymân. (2003). Evrâkun Min Hayâtî. Nekalathâ ileʼl-‎Feransiyye: Meleke Ebyad. Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
  • El-Karnî, ʽAvad‏ ‏b. Muhammed. (1408/1988). el-Hedâsetu fî Mîzâniʼl-‎İslâm. el-Cîze – Mısır: Hecer li-t-Tibâʽatti veʼn-Naşr, 1.bask. ‎
  • El-Keylânî, İbrâhîm. (ty). Muhammed el-Bazm Şâʼiruʼl-Arabiyyeti ve ‎Nahviyyihâ. Dımaşk: Dâru Mecelletiʼs-‎Sekâfe.‎
  • El-Lacmî, Nebîle er-Rezzâz. (1995). Usȗlun Kadîme fi Şiʼrin Cedîd. ‎Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
Yıl 2022, Sayı: 69, 67 - 79, 30.12.2022
https://doi.org/10.5152/AUJFL.2022.1025711

Öz

Kaynakça

  • Adonîs. (1978). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 3- Sadmetuʼl-Hedâse. ‎Beyrȗt: Dâruʼl-ʽAvde, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1979). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 2- Tesîluʼl-Usȗl. Beyrȗt: ‎Dâruʼl-ʽAvde, 2.baskı.‎
  • Adonîs. (1985). Sîyâsetuʼş-Şiʽr. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1989). eş-Şiʽriyyetuʼl-Arabiyye. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, ‎‎2.baskı.‎
  • Adonîs. (1993). en-Nassuʼl-Kurʼanî ve Âfâkuʼl-Kitabe. Beyrȗt: Dâruʼl-‎Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1996). el-Eʽmâluʼl-Kâmile. Dımaşk - Beyrȗt: Dâruʼl-Medâ.‎
  • Adonîs. (1998). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân П. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2002). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân Ш. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2005). el-Huviyyetu Ğayruʼl-Muktemile. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼt-Tibâʽati veʼn-Naşri ‎veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (2006). es-Sȗfiyyetu veʼs-Suryâliyye. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎3.baskı.‎
  • Adonîs. (2010). el-Hivârâtuʼl-Kâmile П. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼn-‎Naşri veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (Eylül 2010). Fedâun li Ğubâriʼt-Talʼ. Dubai: Mecelletu ‎Dubai es-Sakâfiyye ve Dâruʼs-Sadâ, 1.baskı.‎
  • Altıncı, Muhammed. (1969). Kustâsî el-Himsî Şâʽiren ve Nâkiden ve ‎Edîben. Beyrȗt: Dâruʼl-Envâr, 1.baskı.‎
  • Câbir, Kumayhe. (1412/1992). el-Edebuʼl-Hadîs. Kâhire: ed-Dâruʼl-Misriyye el-Lubnâniyye, ‎‎1.baskı.‎
  • El-ʽAbde, M, & Abdulhalîm, T. (1417/1997). es-Sȗfiyye Neşʼetuhâ ve ‎Tetavvuruhâ. Kuveyt: Dâruʼl-Erkam, 2.baskı.‎
  • El-ʽArvî, Abdullah. (‎‏2012‏‎). Mefhȗmuʼl-İdiyȗlȗciyâ. Ed-Dâruʼl-Beydâʼ ‎‎- Beyrȗt: el-Merkezuʼs-Sekâfî el-Arabî, 8.baskı.‎
  • El-Behbîtî, Necîb Muhammed. (1945). Ebȗ Temmâm et-Tâʽî, ‎Hayâtuhu ve Hayâtu Şiʽrihi. Kâhire: Dâruʼl-Kutub el-Misriyye.‎
  • El-Ğâmidî, Saʽîd b. Nâsır. (1424/2003). el-İnhirâfuʼl-ʽAkadî fi Edebiʼl-‎Hadâse ve Fikrihâ. Cudde: Dâruʼl-Endelus el-Hadrâʼ, 1.baskı.‎
  • Eliot. T. S. (1991). Fiʼş-Şiʽri veʼş-Şuʽarâʼ. Tercemetu: Muhammed ‎Cedîd. Dımaşk: Dâru Kenʽân liʼd-Dirâsâti veʼn-Naşr, 1.baskı.‎
  • El-ʽÎsâ, Süleymân. (2003). Evrâkun Min Hayâtî. Nekalathâ ileʼl-‎Feransiyye: Meleke Ebyad. Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
  • El-Karnî, ʽAvad‏ ‏b. Muhammed. (1408/1988). el-Hedâsetu fî Mîzâniʼl-‎İslâm. el-Cîze – Mısır: Hecer li-t-Tibâʽatti veʼn-Naşr, 1.bask. ‎
  • El-Keylânî, İbrâhîm. (ty). Muhammed el-Bazm Şâʼiruʼl-Arabiyyeti ve ‎Nahviyyihâ. Dımaşk: Dâru Mecelletiʼs-‎Sekâfe.‎
  • El-Lacmî, Nebîle er-Rezzâz. (1995). Usȗlun Kadîme fi Şiʼrin Cedîd. ‎Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎

Modernizm Şiirinin ve Eleştirisinin Kurʼan Metnine Yaklaşimi;‎ Adonis Bir Örnektir

Yıl 2022, Sayı: 69, 67 - 79, 30.12.2022
https://doi.org/10.5152/AUJFL.2022.1025711

Öz

Kur’an-ı Kerim, eski çağlardan günümüze kadar hem ona inananları hem de onu reddedenleri etkilemeyi bırakmayan eşsiz bir olgudur. Bu etki Müslüman şairlerle sınırlı kalmamış, Hıristiyan şairleri de içine alacak şekilde genişlemiştir. Bu çalışma, modernizm şiirinin ve eleştirişinin en önde gelen teorisyenlerinden biri olan Adonis’in şiirleri ve eleştirisini inceleyerek modernizm şiirinin ve eleştirisinin Kur’an metnine yaklaşımını ele almaya çalışmaktadır. Adonis, batı düşünce ve edebiyatından etkilenerek Arap şiirinde yeni bir metot açmaya çalışmıştır. Fakat bu metot ancak batı etkisinden kaynaklanmış ve Arap şiirine sadece dil açısından yakınlaşmıştır. Düşünce ve vizyon ise doğulu değil batılıdır. Bu çalışmada Adonis’in, Kur’an-ı Kerim’in gerektirdiği dini imaları reddetmesine rağmen hayranlık duyduğu ve yararlanmaya çalıştığı Kur’an metninin diline yaklaşımı ele alınacaktır, Adonis’in Kur’an metniyle uğraşmasının olumlu yönü, yalnızca yeni benzersiz dilinin tanıtımıyla sınırlıydı, diğer tarafta ise toplum hayatında dini reddedişini, Yaratıcısı Allah’a isyanını, dini tanımayan ateist bir tasavvufu benimsemesini gördük. Bütün bunlarda kutsalı aşmaya ve kendini değiştirebilecek yeni bir tanrı yapmaya ve inandığımız dinin yerini alacak şiirsel bir din getirmeye çalışmaktadır.

Kaynakça

  • Adonîs. (1978). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 3- Sadmetuʼl-Hedâse. ‎Beyrȗt: Dâruʼl-ʽAvde, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1979). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 2- Tesîluʼl-Usȗl. Beyrȗt: ‎Dâruʼl-ʽAvde, 2.baskı.‎
  • Adonîs. (1985). Sîyâsetuʼş-Şiʽr. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1989). eş-Şiʽriyyetuʼl-Arabiyye. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, ‎‎2.baskı.‎
  • Adonîs. (1993). en-Nassuʼl-Kurʼanî ve Âfâkuʼl-Kitabe. Beyrȗt: Dâruʼl-‎Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1996). el-Eʽmâluʼl-Kâmile. Dımaşk - Beyrȗt: Dâruʼl-Medâ.‎
  • Adonîs. (1998). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân П. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2002). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân Ш. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2005). el-Huviyyetu Ğayruʼl-Muktemile. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼt-Tibâʽati veʼn-Naşri ‎veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (2006). es-Sȗfiyyetu veʼs-Suryâliyye. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎3.baskı.‎
  • Adonîs. (2010). el-Hivârâtuʼl-Kâmile П. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼn-‎Naşri veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (Eylül 2010). Fedâun li Ğubâriʼt-Talʼ. Dubai: Mecelletu ‎Dubai es-Sakâfiyye ve Dâruʼs-Sadâ, 1.baskı.‎
  • Altıncı, Muhammed. (1969). Kustâsî el-Himsî Şâʽiren ve Nâkiden ve ‎Edîben. Beyrȗt: Dâruʼl-Envâr, 1.baskı.‎
  • Câbir, Kumayhe. (1412/1992). el-Edebuʼl-Hadîs. Kâhire: ed-Dâruʼl-Misriyye el-Lubnâniyye, ‎‎1.baskı.‎
  • El-ʽAbde, M, & Abdulhalîm, T. (1417/1997). es-Sȗfiyye Neşʼetuhâ ve ‎Tetavvuruhâ. Kuveyt: Dâruʼl-Erkam, 2.baskı.‎
  • El-ʽArvî, Abdullah. (‎‏2012‏‎). Mefhȗmuʼl-İdiyȗlȗciyâ. Ed-Dâruʼl-Beydâʼ ‎‎- Beyrȗt: el-Merkezuʼs-Sekâfî el-Arabî, 8.baskı.‎
  • El-Behbîtî, Necîb Muhammed. (1945). Ebȗ Temmâm et-Tâʽî, ‎Hayâtuhu ve Hayâtu Şiʽrihi. Kâhire: Dâruʼl-Kutub el-Misriyye.‎
  • El-Ğâmidî, Saʽîd b. Nâsır. (1424/2003). el-İnhirâfuʼl-ʽAkadî fi Edebiʼl-‎Hadâse ve Fikrihâ. Cudde: Dâruʼl-Endelus el-Hadrâʼ, 1.baskı.‎
  • Eliot. T. S. (1991). Fiʼş-Şiʽri veʼş-Şuʽarâʼ. Tercemetu: Muhammed ‎Cedîd. Dımaşk: Dâru Kenʽân liʼd-Dirâsâti veʼn-Naşr, 1.baskı.‎
  • El-ʽÎsâ, Süleymân. (2003). Evrâkun Min Hayâtî. Nekalathâ ileʼl-‎Feransiyye: Meleke Ebyad. Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
  • El-Karnî, ʽAvad‏ ‏b. Muhammed. (1408/1988). el-Hedâsetu fî Mîzâniʼl-‎İslâm. el-Cîze – Mısır: Hecer li-t-Tibâʽatti veʼn-Naşr, 1.bask. ‎
  • El-Keylânî, İbrâhîm. (ty). Muhammed el-Bazm Şâʼiruʼl-Arabiyyeti ve ‎Nahviyyihâ. Dımaşk: Dâru Mecelletiʼs-‎Sekâfe.‎
  • El-Lacmî, Nebîle er-Rezzâz. (1995). Usȗlun Kadîme fi Şiʼrin Cedîd. ‎Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎

مقاربة شعر الحداثة ونقدها للن ّص القرآن ّي؛ أدونيس نموذ ًجا

Yıl 2022, Sayı: 69, 67 - 79, 30.12.2022
https://doi.org/10.5152/AUJFL.2022.1025711

Öz

شّكلالقرآنالكريمظاهرةفريدةلمتقفعنالتأثيرسواءفيالمؤمنينبهوالرافضينلهمنذالقدمحتىيومناهذا،وقدكانللغتهالفريدةتأثير ملحوظفيالّشعراء،فاستقَوامنَمعينهالُمعِجزفيالبلاغة،ولميقفهذاالتأثيرعندالّشعراءالمسلمين،بلامتدّفشملالّشعراءالنّصّارى أيًضا.يُحاولهذاالبحثتناولمقاربةشعرالحداثةونقدهاللنّصالقرآنّيمنخلالأشعارأدونيسونقده،وهوواحدمنأبرزالمنظرين لشعرالحداثةونقدها،وقدحاولمنخلالتأثّرهبالفكروالأدبالغربّيأنيختّطمساًراجديدًافيالّشعريّةالعربيّة،ولكّنهذاالمساركان ثمرةغربيّةلايُقّربهاإلىالّشعريّةالعربيّةغيراللغة،أّماالفكروالرؤيافهماغربيّانلاشرقيّان.وفيهذاالبحثنتناولاقترابأدونيسمن لغةالنّصالقرآنّيالتيأُعجببهاوحاولالاستفادةمنهاعلىالّرغممنرفضهللمضامينالدّينيّةالتييدعوإليهاالقرآنالكريم،وقداقتصر الجانبالإيجابّيلتعاملأدونيسمعالنّصالقرآنّيعلىإعلاءلغتهالفريدةالجديدةفحسب،أّمافيالجانبالآخرفقدرأينارفضهللدّينفي حياةالمجتمعوتمّردهعلىاللهالخالقواعتناقهصوفيّةإلحاديّةلاتعترفبالدّين،وهوفيكّلذلكيُحاولتجاوزالمقدّسوجعلنفسهإلًها
جديدًا قاد ًرا على التغيير ومب ِّش ًرا بدين شعر ّي يح ّل مح ّل الدّين الذي نُؤمن به.

Kaynakça

  • Adonîs. (1978). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 3- Sadmetuʼl-Hedâse. ‎Beyrȗt: Dâruʼl-ʽAvde, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1979). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 2- Tesîluʼl-Usȗl. Beyrȗt: ‎Dâruʼl-ʽAvde, 2.baskı.‎
  • Adonîs. (1985). Sîyâsetuʼş-Şiʽr. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1989). eş-Şiʽriyyetuʼl-Arabiyye. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, ‎‎2.baskı.‎
  • Adonîs. (1993). en-Nassuʼl-Kurʼanî ve Âfâkuʼl-Kitabe. Beyrȗt: Dâruʼl-‎Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1996). el-Eʽmâluʼl-Kâmile. Dımaşk - Beyrȗt: Dâruʼl-Medâ.‎
  • Adonîs. (1998). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân П. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2002). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân Ш. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2005). el-Huviyyetu Ğayruʼl-Muktemile. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼt-Tibâʽati veʼn-Naşri ‎veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (2006). es-Sȗfiyyetu veʼs-Suryâliyye. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎3.baskı.‎
  • Adonîs. (2010). el-Hivârâtuʼl-Kâmile П. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼn-‎Naşri veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (Eylül 2010). Fedâun li Ğubâriʼt-Talʼ. Dubai: Mecelletu ‎Dubai es-Sakâfiyye ve Dâruʼs-Sadâ, 1.baskı.‎
  • Altıncı, Muhammed. (1969). Kustâsî el-Himsî Şâʽiren ve Nâkiden ve ‎Edîben. Beyrȗt: Dâruʼl-Envâr, 1.baskı.‎
  • Câbir, Kumayhe. (1412/1992). el-Edebuʼl-Hadîs. Kâhire: ed-Dâruʼl-Misriyye el-Lubnâniyye, ‎‎1.baskı.‎
  • El-ʽAbde, M, & Abdulhalîm, T. (1417/1997). es-Sȗfiyye Neşʼetuhâ ve ‎Tetavvuruhâ. Kuveyt: Dâruʼl-Erkam, 2.baskı.‎
  • El-ʽArvî, Abdullah. (‎‏2012‏‎). Mefhȗmuʼl-İdiyȗlȗciyâ. Ed-Dâruʼl-Beydâʼ ‎‎- Beyrȗt: el-Merkezuʼs-Sekâfî el-Arabî, 8.baskı.‎
  • El-Behbîtî, Necîb Muhammed. (1945). Ebȗ Temmâm et-Tâʽî, ‎Hayâtuhu ve Hayâtu Şiʽrihi. Kâhire: Dâruʼl-Kutub el-Misriyye.‎
  • El-Ğâmidî, Saʽîd b. Nâsır. (1424/2003). el-İnhirâfuʼl-ʽAkadî fi Edebiʼl-‎Hadâse ve Fikrihâ. Cudde: Dâruʼl-Endelus el-Hadrâʼ, 1.baskı.‎
  • Eliot. T. S. (1991). Fiʼş-Şiʽri veʼş-Şuʽarâʼ. Tercemetu: Muhammed ‎Cedîd. Dımaşk: Dâru Kenʽân liʼd-Dirâsâti veʼn-Naşr, 1.baskı.‎
  • El-ʽÎsâ, Süleymân. (2003). Evrâkun Min Hayâtî. Nekalathâ ileʼl-‎Feransiyye: Meleke Ebyad. Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
  • El-Karnî, ʽAvad‏ ‏b. Muhammed. (1408/1988). el-Hedâsetu fî Mîzâniʼl-‎İslâm. el-Cîze – Mısır: Hecer li-t-Tibâʽatti veʼn-Naşr, 1.bask. ‎
  • El-Keylânî, İbrâhîm. (ty). Muhammed el-Bazm Şâʼiruʼl-Arabiyyeti ve ‎Nahviyyihâ. Dımaşk: Dâru Mecelletiʼs-‎Sekâfe.‎
  • El-Lacmî, Nebîle er-Rezzâz. (1995). Usȗlun Kadîme fi Şiʼrin Cedîd. ‎Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
Yıl 2022, Sayı: 69, 67 - 79, 30.12.2022
https://doi.org/10.5152/AUJFL.2022.1025711

Öz

Kaynakça

  • Adonîs. (1978). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 3- Sadmetuʼl-Hedâse. ‎Beyrȗt: Dâruʼl-ʽAvde, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1979). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 2- Tesîluʼl-Usȗl. Beyrȗt: ‎Dâruʼl-ʽAvde, 2.baskı.‎
  • Adonîs. (1985). Sîyâsetuʼş-Şiʽr. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1989). eş-Şiʽriyyetuʼl-Arabiyye. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, ‎‎2.baskı.‎
  • Adonîs. (1993). en-Nassuʼl-Kurʼanî ve Âfâkuʼl-Kitabe. Beyrȗt: Dâruʼl-‎Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1996). el-Eʽmâluʼl-Kâmile. Dımaşk - Beyrȗt: Dâruʼl-Medâ.‎
  • Adonîs. (1998). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân П. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2002). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân Ш. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2005). el-Huviyyetu Ğayruʼl-Muktemile. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼt-Tibâʽati veʼn-Naşri ‎veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (2006). es-Sȗfiyyetu veʼs-Suryâliyye. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎3.baskı.‎
  • Adonîs. (2010). el-Hivârâtuʼl-Kâmile П. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼn-‎Naşri veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (Eylül 2010). Fedâun li Ğubâriʼt-Talʼ. Dubai: Mecelletu ‎Dubai es-Sakâfiyye ve Dâruʼs-Sadâ, 1.baskı.‎
  • Altıncı, Muhammed. (1969). Kustâsî el-Himsî Şâʽiren ve Nâkiden ve ‎Edîben. Beyrȗt: Dâruʼl-Envâr, 1.baskı.‎
  • Câbir, Kumayhe. (1412/1992). el-Edebuʼl-Hadîs. Kâhire: ed-Dâruʼl-Misriyye el-Lubnâniyye, ‎‎1.baskı.‎
  • El-ʽAbde, M, & Abdulhalîm, T. (1417/1997). es-Sȗfiyye Neşʼetuhâ ve ‎Tetavvuruhâ. Kuveyt: Dâruʼl-Erkam, 2.baskı.‎
  • El-ʽArvî, Abdullah. (‎‏2012‏‎). Mefhȗmuʼl-İdiyȗlȗciyâ. Ed-Dâruʼl-Beydâʼ ‎‎- Beyrȗt: el-Merkezuʼs-Sekâfî el-Arabî, 8.baskı.‎
  • El-Behbîtî, Necîb Muhammed. (1945). Ebȗ Temmâm et-Tâʽî, ‎Hayâtuhu ve Hayâtu Şiʽrihi. Kâhire: Dâruʼl-Kutub el-Misriyye.‎
  • El-Ğâmidî, Saʽîd b. Nâsır. (1424/2003). el-İnhirâfuʼl-ʽAkadî fi Edebiʼl-‎Hadâse ve Fikrihâ. Cudde: Dâruʼl-Endelus el-Hadrâʼ, 1.baskı.‎
  • Eliot. T. S. (1991). Fiʼş-Şiʽri veʼş-Şuʽarâʼ. Tercemetu: Muhammed ‎Cedîd. Dımaşk: Dâru Kenʽân liʼd-Dirâsâti veʼn-Naşr, 1.baskı.‎
  • El-ʽÎsâ, Süleymân. (2003). Evrâkun Min Hayâtî. Nekalathâ ileʼl-‎Feransiyye: Meleke Ebyad. Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
  • El-Karnî, ʽAvad‏ ‏b. Muhammed. (1408/1988). el-Hedâsetu fî Mîzâniʼl-‎İslâm. el-Cîze – Mısır: Hecer li-t-Tibâʽatti veʼn-Naşr, 1.bask. ‎
  • El-Keylânî, İbrâhîm. (ty). Muhammed el-Bazm Şâʼiruʼl-Arabiyyeti ve ‎Nahviyyihâ. Dımaşk: Dâru Mecelletiʼs-‎Sekâfe.‎
  • El-Lacmî, Nebîle er-Rezzâz. (1995). Usȗlun Kadîme fi Şiʼrin Cedîd. ‎Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
Yıl 2022, Sayı: 69, 67 - 79, 30.12.2022
https://doi.org/10.5152/AUJFL.2022.1025711

Öz

Kaynakça

  • Adonîs. (1978). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 3- Sadmetuʼl-Hedâse. ‎Beyrȗt: Dâruʼl-ʽAvde, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1979). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 2- Tesîluʼl-Usȗl. Beyrȗt: ‎Dâruʼl-ʽAvde, 2.baskı.‎
  • Adonîs. (1985). Sîyâsetuʼş-Şiʽr. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1989). eş-Şiʽriyyetuʼl-Arabiyye. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, ‎‎2.baskı.‎
  • Adonîs. (1993). en-Nassuʼl-Kurʼanî ve Âfâkuʼl-Kitabe. Beyrȗt: Dâruʼl-‎Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1996). el-Eʽmâluʼl-Kâmile. Dımaşk - Beyrȗt: Dâruʼl-Medâ.‎
  • Adonîs. (1998). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân П. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2002). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân Ш. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2005). el-Huviyyetu Ğayruʼl-Muktemile. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼt-Tibâʽati veʼn-Naşri ‎veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (2006). es-Sȗfiyyetu veʼs-Suryâliyye. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎3.baskı.‎
  • Adonîs. (2010). el-Hivârâtuʼl-Kâmile П. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼn-‎Naşri veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (Eylül 2010). Fedâun li Ğubâriʼt-Talʼ. Dubai: Mecelletu ‎Dubai es-Sakâfiyye ve Dâruʼs-Sadâ, 1.baskı.‎
  • Altıncı, Muhammed. (1969). Kustâsî el-Himsî Şâʽiren ve Nâkiden ve ‎Edîben. Beyrȗt: Dâruʼl-Envâr, 1.baskı.‎
  • Câbir, Kumayhe. (1412/1992). el-Edebuʼl-Hadîs. Kâhire: ed-Dâruʼl-Misriyye el-Lubnâniyye, ‎‎1.baskı.‎
  • El-ʽAbde, M, & Abdulhalîm, T. (1417/1997). es-Sȗfiyye Neşʼetuhâ ve ‎Tetavvuruhâ. Kuveyt: Dâruʼl-Erkam, 2.baskı.‎
  • El-ʽArvî, Abdullah. (‎‏2012‏‎). Mefhȗmuʼl-İdiyȗlȗciyâ. Ed-Dâruʼl-Beydâʼ ‎‎- Beyrȗt: el-Merkezuʼs-Sekâfî el-Arabî, 8.baskı.‎
  • El-Behbîtî, Necîb Muhammed. (1945). Ebȗ Temmâm et-Tâʽî, ‎Hayâtuhu ve Hayâtu Şiʽrihi. Kâhire: Dâruʼl-Kutub el-Misriyye.‎
  • El-Ğâmidî, Saʽîd b. Nâsır. (1424/2003). el-İnhirâfuʼl-ʽAkadî fi Edebiʼl-‎Hadâse ve Fikrihâ. Cudde: Dâruʼl-Endelus el-Hadrâʼ, 1.baskı.‎
  • Eliot. T. S. (1991). Fiʼş-Şiʽri veʼş-Şuʽarâʼ. Tercemetu: Muhammed ‎Cedîd. Dımaşk: Dâru Kenʽân liʼd-Dirâsâti veʼn-Naşr, 1.baskı.‎
  • El-ʽÎsâ, Süleymân. (2003). Evrâkun Min Hayâtî. Nekalathâ ileʼl-‎Feransiyye: Meleke Ebyad. Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
  • El-Karnî, ʽAvad‏ ‏b. Muhammed. (1408/1988). el-Hedâsetu fî Mîzâniʼl-‎İslâm. el-Cîze – Mısır: Hecer li-t-Tibâʽatti veʼn-Naşr, 1.bask. ‎
  • El-Keylânî, İbrâhîm. (ty). Muhammed el-Bazm Şâʼiruʼl-Arabiyyeti ve ‎Nahviyyihâ. Dımaşk: Dâru Mecelletiʼs-‎Sekâfe.‎
  • El-Lacmî, Nebîle er-Rezzâz. (1995). Usȗlun Kadîme fi Şiʼrin Cedîd. ‎Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎

The Approach of Modernity Poetry and Its Criticism to the Qur’anic Text: Adonis as a Model

Yıl 2022, Sayı: 69, 67 - 79, 30.12.2022
https://doi.org/10.5152/AUJFL.2022.1025711

Öz

The Holy Qur’an constituted a unique phenomenon that did not cease to influence both those who believed in it and those who rejected it from ancient times until the present day. This influence did not stop with Muslim poets but extended to include Christian poets as well. This research attempts to approach the modernity poetry and its criticism of the Qur’anic text through Adonis’ poems and criticism, and he is one of the most prominent theorists of modern poetry and its criticism. Influenced by western thought and literature, he tried to take a new approach to Arabic poetry. But it is a western product that does not bring it closer to Arabic poetry other than the language. And for thought and vision, it belongs to the European West, not the Islamic East, we deal with Adonis’ approach to the language of the Qur’anic text, which he admired and tried to benefit from despite his rejection of the religious implications called for by the Holy Qur’an, The positive aspect of Adonis’ dealing with the Qur’anic text was limited only to the promotion of its new unique language. On the other hand, we saw his rejection of religion in the life of society, his rebellion against God the Creator, and his adoption of an atheistic mysticism that does not recognize religion. In all of this, he is trying to transcend the sacred and make himself a new deity capable of change and preaching a poetic religion that will replace the religion we believe in.

Kaynakça

  • Adonîs. (1978). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 3- Sadmetuʼl-Hedâse. ‎Beyrȗt: Dâruʼl-ʽAvde, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1979). es-Sâbitu veʼl-Mutehevvil, 2- Tesîluʼl-Usȗl. Beyrȗt: ‎Dâruʼl-ʽAvde, 2.baskı.‎
  • Adonîs. (1985). Sîyâsetuʼş-Şiʽr. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1989). eş-Şiʽriyyetuʼl-Arabiyye. Beyrȗt: Dâruʼl-Âdâb, ‎‎2.baskı.‎
  • Adonîs. (1993). en-Nassuʼl-Kurʼanî ve Âfâkuʼl-Kitabe. Beyrȗt: Dâruʼl-‎Âdâb, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (1996). el-Eʽmâluʼl-Kâmile. Dımaşk - Beyrȗt: Dâruʼl-Medâ.‎
  • Adonîs. (1998). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân П. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2002). el-Kitab Emsi el-Mekân el-Ân Ш. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎1.baskı.‎
  • Adonîs. (2005). el-Huviyyetu Ğayruʼl-Muktemile. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼt-Tibâʽati veʼn-Naşri ‎veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (2006). es-Sȗfiyyetu veʼs-Suryâliyye. Beyrȗt: Dâruʼs-Sâkî, ‎‎3.baskı.‎
  • Adonîs. (2010). el-Hivârâtuʼl-Kâmile П. Dımaşk – Ceble: Bidâyât liʼn-‎Naşri veʼt-Tevzîʽ, 1.baskı.‎
  • Adonîs. (Eylül 2010). Fedâun li Ğubâriʼt-Talʼ. Dubai: Mecelletu ‎Dubai es-Sakâfiyye ve Dâruʼs-Sadâ, 1.baskı.‎
  • Altıncı, Muhammed. (1969). Kustâsî el-Himsî Şâʽiren ve Nâkiden ve ‎Edîben. Beyrȗt: Dâruʼl-Envâr, 1.baskı.‎
  • Câbir, Kumayhe. (1412/1992). el-Edebuʼl-Hadîs. Kâhire: ed-Dâruʼl-Misriyye el-Lubnâniyye, ‎‎1.baskı.‎
  • El-ʽAbde, M, & Abdulhalîm, T. (1417/1997). es-Sȗfiyye Neşʼetuhâ ve ‎Tetavvuruhâ. Kuveyt: Dâruʼl-Erkam, 2.baskı.‎
  • El-ʽArvî, Abdullah. (‎‏2012‏‎). Mefhȗmuʼl-İdiyȗlȗciyâ. Ed-Dâruʼl-Beydâʼ ‎‎- Beyrȗt: el-Merkezuʼs-Sekâfî el-Arabî, 8.baskı.‎
  • El-Behbîtî, Necîb Muhammed. (1945). Ebȗ Temmâm et-Tâʽî, ‎Hayâtuhu ve Hayâtu Şiʽrihi. Kâhire: Dâruʼl-Kutub el-Misriyye.‎
  • El-Ğâmidî, Saʽîd b. Nâsır. (1424/2003). el-İnhirâfuʼl-ʽAkadî fi Edebiʼl-‎Hadâse ve Fikrihâ. Cudde: Dâruʼl-Endelus el-Hadrâʼ, 1.baskı.‎
  • Eliot. T. S. (1991). Fiʼş-Şiʽri veʼş-Şuʽarâʼ. Tercemetu: Muhammed ‎Cedîd. Dımaşk: Dâru Kenʽân liʼd-Dirâsâti veʼn-Naşr, 1.baskı.‎
  • El-ʽÎsâ, Süleymân. (2003). Evrâkun Min Hayâtî. Nekalathâ ileʼl-‎Feransiyye: Meleke Ebyad. Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
  • El-Karnî, ʽAvad‏ ‏b. Muhammed. (1408/1988). el-Hedâsetu fî Mîzâniʼl-‎İslâm. el-Cîze – Mısır: Hecer li-t-Tibâʽatti veʼn-Naşr, 1.bask. ‎
  • El-Keylânî, İbrâhîm. (ty). Muhammed el-Bazm Şâʼiruʼl-Arabiyyeti ve ‎Nahviyyihâ. Dımaşk: Dâru Mecelletiʼs-‎Sekâfe.‎
  • El-Lacmî, Nebîle er-Rezzâz. (1995). Usȗlun Kadîme fi Şiʼrin Cedîd. ‎Dımaşk: Vizâretuʼs-Sekâfe.‎
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm DİL VE EDEBİYAT
Yazarlar

Ahmet Onur 0000-0003-4013-134X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 69

Kaynak Göster

APA Onur, A. (2022). مقاربة شعر الحداثة ونقدها للن ّص القرآن ّي؛ أدونيس نموذ ًجا. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(69), 67-79. https://doi.org/10.5152/AUJFL.2022.1025711
AMA Onur A. مقاربة شعر الحداثة ونقدها للن ّص القرآن ّي؛ أدونيس نموذ ًجا. AUEDFD. Aralık 2022;(69):67-79. doi:10.5152/AUJFL.2022.1025711
Chicago Onur, Ahmet. “مقاربة شعر الحداثة ونقدها للن ّص القرآن ّي؛ أدونيس نموذ ًجا”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 69 (Aralık 2022): 67-79. https://doi.org/10.5152/AUJFL.2022.1025711.
EndNote Onur A (01 Aralık 2022) مقاربة شعر الحداثة ونقدها للن ّص القرآن ّي؛ أدونيس نموذ ًجا. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 69 67–79.
IEEE A. Onur, “مقاربة شعر الحداثة ونقدها للن ّص القرآن ّي؛ أدونيس نموذ ًجا”, AUEDFD, sy. 69, ss. 67–79, Aralık 2022, doi: 10.5152/AUJFL.2022.1025711.
ISNAD Onur, Ahmet. “مقاربة شعر الحداثة ونقدها للن ّص القرآن ّي؛ أدونيس نموذ ًجا”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 69 (Aralık 2022), 67-79. https://doi.org/10.5152/AUJFL.2022.1025711.
JAMA Onur A. مقاربة شعر الحداثة ونقدها للن ّص القرآن ّي؛ أدونيس نموذ ًجا. AUEDFD. 2022;:67–79.
MLA Onur, Ahmet. “مقاربة شعر الحداثة ونقدها للن ّص القرآن ّي؛ أدونيس نموذ ًجا”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 69, 2022, ss. 67-79, doi:10.5152/AUJFL.2022.1025711.
Vancouver Onur A. مقاربة شعر الحداثة ونقدها للن ّص القرآن ّي؛ أدونيس نموذ ًجا. AUEDFD. 2022(69):67-79.