BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2009, Sayı: 23, 135 - 148, 12.03.2010

Öz

Kaynakça

  • Anonim, Fâtih Camileri ve Diğer Târihi Eserler, İstanbul 1991, 152-53. Anonim, “Alemdar Hasan Baba Mescidi”, İstanbul Kültür Sanat Ansiklopedisi, III., (1982), 935.
  • Anonim, “Alemdar Hasan Baba Mescidi”, İstanbul Kültür Sanat Ansiklopedisi, III., (1982), 935.
  • Anonim, “Hayriye Tüccarları”, Dünü ve Bugünü ile İstanbul Ansiklopedisi, VIII., (1994), 196.
  • Behçet Ünsal, “İstanbul’un İmarı ve Eski Eser Kaybı”,Türk Sanatı Tarihi Araştırmaları ve İncelemeleri, II., (1967), 20. Ekrem Hakkı Ayverdi, Osmanlı Mi'marisinde Fatih Devri (1451-1481), III, İstanbul 1973, 321, 436.
  • Hafız Hüseyin Ayvansarayi, Hadikatü'l-Cevami, I., İstanbul 1281, 159. M. Nermi Haskan, İstanbul Hamamları, İstanbul 1995, 185-86. Nahid Sırrı Örik, Eski Zaman Kadınları Arasında (hatıralar), İstanbul 1958, 71.
  • Necdet İşli, İstanbul’un Ortası Aksaray, İstanbul 2008. Semavi Eyice, “İstanbul’da Bazı Cami ve Mescid Minareleri”, Türkiyat Mecmuası, X., İstanbul 1953. 18.
  • Tahsin Öz, İstanbul Camileri, I., Ankara 1962-1965. 91. Thıerry Zarcone, “Hindiler Tekkesi”, Dünü ve Bugünü ile İstanbul Ansiklopedisi, VIII., (1994), 47.
  • Zakir Şükri Efendi, Mecmu'a-ı Tekaya, (yay. Klaus Kreiser-Mehmet Serhan Taysi), Freuburg 1980.

DEĞERİ UNUTULMUŞ TARİHİ BİR İSTANBUL SEMTİ: HORHOR

Yıl 2009, Sayı: 23, 135 - 148, 12.03.2010

Öz

Tarihi Yarımada’nın Haliç ile Marmara arasındaki topografyanın zirve
noktası olan; Bozdoğan Kemeri’nin üzerinde uzandığı Saraçhane Semti’nin;
Marmara yamacı üzerinde kurulu olan Horhor Semti, İstanbul’un en eski yerleşim
yerlerinden biridir.
Marmarayı Haliç’e bağlayan cadde olan Horhor Caddesi, Bizanstan itibaren
sürekliliğini devam ettiren ve güzergâhı değişmemiş, Fatih bölgesindeki tek cadde
olma özelliğini taşımaktadır. Horhor Caddesi dikleme tek caddedir. Ve günümüzde
ikinci planda kalmış caddelerden biridir. Bu yol üzeri Bizans ve Osmanlı
döneminde ehemmiyetini muhafaza etmiş ve kullanıla gelmiştir. Atatürk
Bulvarı’nın 1944 yılında faaliyete geçmesi ile Horhor Caddesi de önemini
yitirmiştir. Horhor Caddesi’nin en bariz özelliklerinden biri yol üzerinde yer alan
iki çeşmesiydi. Bu çeşmeler Büyük Horhor Çeşmesi ile Acı Çeşme’ydi. Artık
unutulmuş ve eski ehemmiyetini yetirmiş bu çeşmelerle ilgili şeriye mahkeme
kayıtlarında bu iki çeşmenin kâfirden kalma çeşme olarak belirtmektedir.
Roma ve Bizans dönemi şehrin önemli bir su savak sistemi üzerinde kurulu
semt, Osmanlı dönemi Saraçhane Çarşısı’nın da hemen bitişiğinde uzanmaktaydı.
Bozdoğan (Valens) Sukemeri ile ilişkili olan Horhor su savakları, semtin şimdiki
ismi ile tanımlanmasında önemli bir etken olmuştur. Bozdoğan (Valens)
Sukemerleri ile İstanbul’a getirilen suyun bir kısmı ve ayrıca Fatih Camii
çevresinde Kirmastı Mahallesi’nden çıkan yer altı su kaynağı künklerle bugünkü
Horhor Semti’nin başlangıç noktası olan Kavalalı Sokakla Kırık Tulumba Sokak
arasındaki alanda savaklar kurularak bugünkü Aksaray liman ve Laleli bölgesine
temiz su aktarımı yapılmaktaydı. Bölgedeki saray ve dini yapıların da su ihtiyacını
düzenli sağlayan bu savaklar Osmanlı döneminde Saraçhane Çarşısı’nın temel su
ihtiyacına cevap veren üniteler olmuştur.

Kaynakça

  • Anonim, Fâtih Camileri ve Diğer Târihi Eserler, İstanbul 1991, 152-53. Anonim, “Alemdar Hasan Baba Mescidi”, İstanbul Kültür Sanat Ansiklopedisi, III., (1982), 935.
  • Anonim, “Alemdar Hasan Baba Mescidi”, İstanbul Kültür Sanat Ansiklopedisi, III., (1982), 935.
  • Anonim, “Hayriye Tüccarları”, Dünü ve Bugünü ile İstanbul Ansiklopedisi, VIII., (1994), 196.
  • Behçet Ünsal, “İstanbul’un İmarı ve Eski Eser Kaybı”,Türk Sanatı Tarihi Araştırmaları ve İncelemeleri, II., (1967), 20. Ekrem Hakkı Ayverdi, Osmanlı Mi'marisinde Fatih Devri (1451-1481), III, İstanbul 1973, 321, 436.
  • Hafız Hüseyin Ayvansarayi, Hadikatü'l-Cevami, I., İstanbul 1281, 159. M. Nermi Haskan, İstanbul Hamamları, İstanbul 1995, 185-86. Nahid Sırrı Örik, Eski Zaman Kadınları Arasında (hatıralar), İstanbul 1958, 71.
  • Necdet İşli, İstanbul’un Ortası Aksaray, İstanbul 2008. Semavi Eyice, “İstanbul’da Bazı Cami ve Mescid Minareleri”, Türkiyat Mecmuası, X., İstanbul 1953. 18.
  • Tahsin Öz, İstanbul Camileri, I., Ankara 1962-1965. 91. Thıerry Zarcone, “Hindiler Tekkesi”, Dünü ve Bugünü ile İstanbul Ansiklopedisi, VIII., (1994), 47.
  • Zakir Şükri Efendi, Mecmu'a-ı Tekaya, (yay. Klaus Kreiser-Mehmet Serhan Taysi), Freuburg 1980.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Faruk Göncüoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Mart 2010
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Göncüoğlu, S. F. (2010). DEĞERİ UNUTULMUŞ TARİHİ BİR İSTANBUL SEMTİ: HORHOR. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(23), 135-148.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.