BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Sayı: 30, 83 - 93, 19.11.2013

Öz

In this study, it is aimed to find out the reasons why one of the birds, pigeon, which holds an important place in Turkish Culture and sometimes stands for holiness, takes place in Erzurum Folklore of Women. Besides, the study indicates the importance of the fact that the pigeon figure is used in women dances called ‘misket’ and ‘halay,’ and it also indicates the importance of the motive in Anatolian Folklore. Besides examining the importance and the place of pigeon in Turkishİslamic beliefs and Turkish Folklore, its importance is also searched in other beliefs. The pigeon bar, one of the lyrical dance types of Erzurum, was analyzed in terms of melody and rhythm. It is confirmed that the pigeon symbolizes the love, purity and peace in Turkish Folklore and belief system.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel (1992). Müsned, Çağrı Yay., İstanbul, I, 297.
  • Akalın, L. Sami (1993). “Türk Folklorunda Kuşlar”, Ankara.
  • Artun, Erman (2004). “Anonim Türk Halk Edebiyatı”, İstanbul.
  • Baydemir, Hüseyin (2009). “Özbekistan’da Ölüm Adetleri”, Turkish Studies, 4/8 Fall (662-664).
  • Çakmak, Merete – Işın, Mary (2005). “Anadolu Kuş Adları Sözlüğü”, İstanbul.
  • Çoruhlu, Yaşar (2011). “Türk Mitolojisinin Ana Hatları”, İstanbul.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. Eş’as(1992). “Sünenü Ebû Dâvûd, Çağrı Yay., İstanbul, “ Edeb, 65; İbn Mâce, Muhammed b. Yezîd el-Kazvinî, Sünen, el-Mektebetü’l-İslâmiyye”, İstanbul, ts., Edeb, 44.
  • Ebû Nuaym Ahmed b. Abdillah (1983). Hilyetü’l-Evliyâ ve Tabakâtu’l-Asfiyâ, Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, Beyrut, , V, 239.
  • Ergin, Muharrem (2008). “Dede Korkut Kitabı”, Ankara.
  • İbn Mâce, Muhammed b. Yezîd el-Kazvinî, Sünen (1992). “el-Mektebetü’lİslâmiyye,”, İstanbul, ts., Menâsik, 28.
  • İbn Ebî Şeybe, Abdurrahman b. Muhammed (1409). “el-Musannef fi’l-Ehâdîs ve’l-Âsâr, Mektebetü’r-Rüşd”, Riyâd, Hac, 76.
  • Kalafat, Yaşar (2002). “Balkanlar’dan Uluğ Türkistan’a Türk İnançları-I-”, Ankara.
  • Köksay, Mümin (2003). “Nuh Tufanı ve Sümerlerin Kökeni”, Ankara
  • Kutsal Kitap (2001). “Eski ve Yeni Antlaşma”, İstanbul.
  • Müslim, Ebu’l-Huseyn b. el-Haccâc (1992). “Sahîhu Müslim, el-Mektebetü’lİslâmiyye”, İstanbul, ts., Fedâil, 110
  • Tirmizî, Muhammed b. Îsâ b. Sevre, Sünenü’t-Tirmizî, Çağrı Yay., İstanbul, Menâkıb, 11. Ocak, A. Yaşar (2004). “Türk Sufîliğine Bakışlar”, İstanbul.
  • Ocak, A. Yaşar (2009). “Geçmişten Günümüze Alevî- Bektaşî Kültürü”, Ankara. Ocak, A. Yaşar (2010). “Kültür Tarihi Kaynağı Olarak Menâkıbnâmeler”, Ankara.
  • Ocak, A. Yaşar (1983). “Alevi ve Bektaşi İnançlarının İslâm Öncesi Temelleri”, İstanbul.
  • Ögel, Bahattin (1971). “Türk Mitolojisi1”, İstanbul.
  • Taberânî, Süleymân b. Ahmed, el-Mu’cemü’l-Evsat, Dâru’l-Haremeyn, Kahire, 1993; VI, 154.
  • Şâfiî, Muhammed b. İdrîs (1987). “ Müsnedü’ş-Şâfiî, Dâru’l-Kitâbi’l-İlmiyye”, Beyrût, tsz., s. 135.
  • Yılmaz, Orhan, Savaş, Türker, Ertuğrul, Mehmet (2012). “Güvercin ve Güvercin Yetiştiriciliğinin Türk Kültüründeki Yeri”, Nevşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Sayı:2, s.79-86.

TÜRK HALK KÜLTÜRÜNDE VE ERZURUM KADIN BARLARINDA GÜVERCİN MOTİFİ

Yıl 2013, Sayı: 30, 83 - 93, 19.11.2013

Öz

Bu araştırmada Türk halk kültüründe oldukça önemli bir yer tutan ve
zaman zaman kutsallık yüklenen kuşlardan güvercinin, bütün yönleriyle
araştırılıp Erzurum kadın barlarında yer almasının nedenlerinin ortaya
çıkarılmasını amaçlamıştır. Araştırmada ayrıca Erzurum yöresi kadın barları
dışında, güvercin motifinin halk oyunları türlerinden misket ve halay türlerinde
de güvercin motifine yer verildiği gibi, Anadolu oyun kültüründe bu motifin
önemini ortaya koymaktadır.
Araştırmada güvercinin Türk halk kültürü ve Türk- İslâm inanışlarındaki
yeri ve öneminin ortaya konmasının yanı sıra, diğer inançlar açısından da önemi
saptanmıştır. Yine bu çalışma ile güfteli Erzurum kadın barlarından olan
güvercin barının ezgi ve ritim yapısının analizi yapılmıştır. Güvercinin Türk halk
kültürü ve inanışlarında sevginin, saflığın, aşkın ve barışın simgesi olarak, halk
oyunlarımızda da derin anlamı ile yaşatıldığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel (1992). Müsned, Çağrı Yay., İstanbul, I, 297.
  • Akalın, L. Sami (1993). “Türk Folklorunda Kuşlar”, Ankara.
  • Artun, Erman (2004). “Anonim Türk Halk Edebiyatı”, İstanbul.
  • Baydemir, Hüseyin (2009). “Özbekistan’da Ölüm Adetleri”, Turkish Studies, 4/8 Fall (662-664).
  • Çakmak, Merete – Işın, Mary (2005). “Anadolu Kuş Adları Sözlüğü”, İstanbul.
  • Çoruhlu, Yaşar (2011). “Türk Mitolojisinin Ana Hatları”, İstanbul.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. Eş’as(1992). “Sünenü Ebû Dâvûd, Çağrı Yay., İstanbul, “ Edeb, 65; İbn Mâce, Muhammed b. Yezîd el-Kazvinî, Sünen, el-Mektebetü’l-İslâmiyye”, İstanbul, ts., Edeb, 44.
  • Ebû Nuaym Ahmed b. Abdillah (1983). Hilyetü’l-Evliyâ ve Tabakâtu’l-Asfiyâ, Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, Beyrut, , V, 239.
  • Ergin, Muharrem (2008). “Dede Korkut Kitabı”, Ankara.
  • İbn Mâce, Muhammed b. Yezîd el-Kazvinî, Sünen (1992). “el-Mektebetü’lİslâmiyye,”, İstanbul, ts., Menâsik, 28.
  • İbn Ebî Şeybe, Abdurrahman b. Muhammed (1409). “el-Musannef fi’l-Ehâdîs ve’l-Âsâr, Mektebetü’r-Rüşd”, Riyâd, Hac, 76.
  • Kalafat, Yaşar (2002). “Balkanlar’dan Uluğ Türkistan’a Türk İnançları-I-”, Ankara.
  • Köksay, Mümin (2003). “Nuh Tufanı ve Sümerlerin Kökeni”, Ankara
  • Kutsal Kitap (2001). “Eski ve Yeni Antlaşma”, İstanbul.
  • Müslim, Ebu’l-Huseyn b. el-Haccâc (1992). “Sahîhu Müslim, el-Mektebetü’lİslâmiyye”, İstanbul, ts., Fedâil, 110
  • Tirmizî, Muhammed b. Îsâ b. Sevre, Sünenü’t-Tirmizî, Çağrı Yay., İstanbul, Menâkıb, 11. Ocak, A. Yaşar (2004). “Türk Sufîliğine Bakışlar”, İstanbul.
  • Ocak, A. Yaşar (2009). “Geçmişten Günümüze Alevî- Bektaşî Kültürü”, Ankara. Ocak, A. Yaşar (2010). “Kültür Tarihi Kaynağı Olarak Menâkıbnâmeler”, Ankara.
  • Ocak, A. Yaşar (1983). “Alevi ve Bektaşi İnançlarının İslâm Öncesi Temelleri”, İstanbul.
  • Ögel, Bahattin (1971). “Türk Mitolojisi1”, İstanbul.
  • Taberânî, Süleymân b. Ahmed, el-Mu’cemü’l-Evsat, Dâru’l-Haremeyn, Kahire, 1993; VI, 154.
  • Şâfiî, Muhammed b. İdrîs (1987). “ Müsnedü’ş-Şâfiî, Dâru’l-Kitâbi’l-İlmiyye”, Beyrût, tsz., s. 135.
  • Yılmaz, Orhan, Savaş, Türker, Ertuğrul, Mehmet (2012). “Güvercin ve Güvercin Yetiştiriciliğinin Türk Kültüründeki Yeri”, Nevşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Sayı:2, s.79-86.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A.selim Doğan

Yayımlanma Tarihi 19 Kasım 2013
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Doğan, A. (2013). TÜRK HALK KÜLTÜRÜNDE VE ERZURUM KADIN BARLARINDA GÜVERCİN MOTİFİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(30), 83-93.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.