Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN İLKÖĞRETİM MÜZİK DERSİNDE KULLANIMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2017, Sayı: 39, 9 - 30, 06.12.2017

Öz

Günlük
hayatımızda neredeyse bir gereksinim haline gelen bilişim teknolojileri her
alanda olduğu gibi eğitim alanında da gün geçtikçe yaygınlaşmaktadır. İlgili
literatür incelendiğinde, eğitim-öğretim faaliyetlerinde farklı alanlarda
bilişim teknolojilerinin kullanımına yönelik pek çok çalışma ya da araştırma
ile karşılaşılsa da müzik dersinde bilişim teknolojilerinin kullanımı ile
ilgili çalışmaların eksikliği dikkat çekmektedir. Bu bağlamda, bilişim
teknolojilerinin ilköğretim müzik dersinde kullanımına yönelik çalışmaların
eksikliği araştırmanın problem durumunu ortaya koymaktadır.

Bu
araştırmada, bilişim teknolojilerinin ilköğretim müzik dersinde kullanımına
yönelik öğretmen görüşlerinin ortaya çıkartılarak değerlendirilmesi
amaçlanmıştır.

Araştırmada,
öğretmen görüşlerinin değerlendirilebilmesi amacıyla 11 sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu veri
toplama aracı olarak kullanılmıştır. Görüşme formu, Bilişim Teknolojilerinde
Öğretmen Eğitim Durumu, Materyal ve Teknik Donanım ile Uygulama kapsamında 3
ayrı boyutta değerlendirilmiştir. Hazırlanan görüşme formu Türkiye’ nin
farklı illerinde ve ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 30 müzik
öğretmenine uygulanmış ve toplanan veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiş,
frekans ve yüzde değerleri göz önüne alınarak yorumlanmıştır.

Araştırmada,
uygulanan görüşme formu sonucunda elde edilen bulgular ortaya konularak mevcut
durum tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara dayanarak, bilişim
teknolojilerinin müzik dersindeki kullanımına ilişkin çözüm önerilerine yer
verilmiştir.









Araştırma,
bu alanda şimdiye kadar yapılan mevcut bir durum değerlendirmesi olmadığından
ve alanla ilgili diğer çalışmalara basamak teşkil edeceğinden dolayı önem
taşımaktadır.

Kaynakça

  • Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. S. (2010). Teknoloji Politikaları, Kurumsal Vizyon Çalışmaları ve Eğitime Yansımalar. 4. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Bildiriler Kitabı (BOTS-2010). s.52-56. Selçuk Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü: Konya.
  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bir Teknoloji Politikası Olarak FATİH Projesinin Başarılı Olması İçin Yapılması Gerekenler: Bir Durum Analizi Çalışması. Akademik Bilişim 2012, Uşak Üniversitesi: Uşak.
  • Berg, B. L., Lune, H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Çev. Hasan Aydın. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Türkiye Zeka Vakfı. (2004). Türkiye 2. Bilişim Şurası. Eğitim Çalışma Grubu: Taslak Rapor.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, K. M., Gür, H., Yalçın, Y.ve Yel, Ü. (2016). Hizmet İçi Eğitimlerin Matematik Öğretmenlerinin Geogebra Yazılımına Yönelik Tutumlarına Etkisi. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Eğitimde FATİH Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesi. s. 289-297. Ankara.
  • Gürgen, E. (2009). Farklı Müzik Eğitimi Yöntemlerinin Öğrencilerin Müziksel Becerileri Üzerindeki Etkileri. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Ondokuz Mayıs Üniversitesi: Samsun.
  • Kahyaoğlu, M. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Yeni Teknolojileri Kullanmaya Yönelik Görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Uluslararası E- Dergi. 1 (1), s.79-96.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Levendoğlu, O. (2004). Teknoloji Destekli Çağdaş Müzik Eğitimi. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu. Süleyman Demirel Üniversitesi: Isparta.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2007). Temel Eğitim Projesi II. Fazı. BT Entegrasyonu Temel Araştırması: Ankara.
  • Özmusul, M. (2011). Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeğinin Geliştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Kuramsal Eğitimbilim. 4 (1), s.1-17.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergün, M., Yılmaz, B. H. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve Öğrenci Bakış Açısıyla Tablet PC ve Etkileşimli Tahta Kullanımı: Fatih Projesi Değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Educational Sciences: Theory&Practise-13(3), s.1799-1822.
  • Parasız, G. ve Aras, T. (2012). Teknolojinin Müzik ve Müzik Eğitimi Alanındaki Yeri ve Önemi. X. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı. s. 1105-1112. Niğde Üniversitesi: Niğde.
  • Şahinkayası, Y., Şahinkayası, H. ve Koç, İ. (2014). Bir İlköğretim Okulu Öğretmenleri Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanım Durumlarının İncelenmesi. 8th International Computer&Instructional Technologies Symposium. s. 264-270, Trakya University: Edirne.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Genel Müdürlüğü. (2007). İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları: Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H., Sarıtepeci, M. ve Seferoğlu, S. S. (2013). Fatih projesi kapsamında düzenlenen hizmet-içi eğitim etkinliklerinin öğretmenlerin mesleki gelişimine katkılarının ISTE öğretmen standartları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı (1), s. 375-392.
Yıl 2017, Sayı: 39, 9 - 30, 06.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. S. (2010). Teknoloji Politikaları, Kurumsal Vizyon Çalışmaları ve Eğitime Yansımalar. 4. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Bildiriler Kitabı (BOTS-2010). s.52-56. Selçuk Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü: Konya.
  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bir Teknoloji Politikası Olarak FATİH Projesinin Başarılı Olması İçin Yapılması Gerekenler: Bir Durum Analizi Çalışması. Akademik Bilişim 2012, Uşak Üniversitesi: Uşak.
  • Berg, B. L., Lune, H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Çev. Hasan Aydın. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Türkiye Zeka Vakfı. (2004). Türkiye 2. Bilişim Şurası. Eğitim Çalışma Grubu: Taslak Rapor.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, K. M., Gür, H., Yalçın, Y.ve Yel, Ü. (2016). Hizmet İçi Eğitimlerin Matematik Öğretmenlerinin Geogebra Yazılımına Yönelik Tutumlarına Etkisi. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Eğitimde FATİH Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesi. s. 289-297. Ankara.
  • Gürgen, E. (2009). Farklı Müzik Eğitimi Yöntemlerinin Öğrencilerin Müziksel Becerileri Üzerindeki Etkileri. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Ondokuz Mayıs Üniversitesi: Samsun.
  • Kahyaoğlu, M. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Yeni Teknolojileri Kullanmaya Yönelik Görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Uluslararası E- Dergi. 1 (1), s.79-96.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Levendoğlu, O. (2004). Teknoloji Destekli Çağdaş Müzik Eğitimi. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu. Süleyman Demirel Üniversitesi: Isparta.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2007). Temel Eğitim Projesi II. Fazı. BT Entegrasyonu Temel Araştırması: Ankara.
  • Özmusul, M. (2011). Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeğinin Geliştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Kuramsal Eğitimbilim. 4 (1), s.1-17.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergün, M., Yılmaz, B. H. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve Öğrenci Bakış Açısıyla Tablet PC ve Etkileşimli Tahta Kullanımı: Fatih Projesi Değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Educational Sciences: Theory&Practise-13(3), s.1799-1822.
  • Parasız, G. ve Aras, T. (2012). Teknolojinin Müzik ve Müzik Eğitimi Alanındaki Yeri ve Önemi. X. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı. s. 1105-1112. Niğde Üniversitesi: Niğde.
  • Şahinkayası, Y., Şahinkayası, H. ve Koç, İ. (2014). Bir İlköğretim Okulu Öğretmenleri Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanım Durumlarının İncelenmesi. 8th International Computer&Instructional Technologies Symposium. s. 264-270, Trakya University: Edirne.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Genel Müdürlüğü. (2007). İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları: Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H., Sarıtepeci, M. ve Seferoğlu, S. S. (2013). Fatih projesi kapsamında düzenlenen hizmet-içi eğitim etkinliklerinin öğretmenlerin mesleki gelişimine katkılarının ISTE öğretmen standartları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı (1), s. 375-392.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ajda Aylin Can Bu kişi benim

Tuncay Aras

Yayımlanma Tarihi 6 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Can, A. A., & Aras, T. (2017). BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN İLKÖĞRETİM MÜZİK DERSİNDE KULLANIMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(39), 9-30.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.