Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLLEGAL KOPYALAMA VE TELİF HAKLARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Sayı: 41, 74 - 85, 24.10.2018
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.467998

Öz

İnsanların
yaratıcı fikirleri ile oluşturdukları eserler toplumun gelişim sürecinde önemli
rol oynarlar. Bu eserlerin gelişmesi ve çoğalması için eser sahiplerinin
haklarının korunması ve emeklerinin karşılıklarını alabilmelerinin sağlanması
büyük bir önem taşır.

Matbaanın
bulunduğu 15,yüzyıldan sonra günümüze dek gelinen süreçte eser sahiplerinin
hakları gündeme gelmiş ve belirli dönemlerde eser sahiplerinin haklarının
korunması adına antlaşmalar imzalanmış ve kanunlar çıkarılmıştır. Gelişen
teknoloji ile başlayan dijital dönemde kopyalama yöntemleri çoğalmış, bunlara
karşın alınan önlemler tamamı ile izinsiz kopyalamayı engelleyememiştir.

Araştırmada Marmara Üniversitesi
Güzel Sanatlar Bölümünden 53 kişi müzik öğretmenliği, 72 kişi müzik
öğretmenliğinden olmak üzere toplam125 kişiye anket uygulanmıştır. Uygulanan
ankette öğrencilerin izinsiz kopyalamaya yönelik görüşleri alınmış ve sonuçları
analiz edilmiştir.







Araştırmanın sonucunda,
katılımcıların büyük bir çoğunlukla izinsiz eser kopyalamanın suç olduğu, bu
konunun ahlaki bir sorun olduğu konusunda hem fikir oldukları
görülmektedir.  Ancak özellikle sanat
alanında öğretmen ve sanatçı adayı olmalarına rağmen izinsiz kopyalama
yaptıkları da sonuçlara yansımıştır. Bu suçun denetimi ve cezai sorumlulukları
konusunda yeterince bilgi sahibi olmadıkları da verilen cevaplardan
anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Akçayır, M., Akçayır, G. (2017). “Eğitimsel amaçlı internet kullanımı: üniversite öğrencilerinintelif hakları hakkında tutum ve görüşleri.” Eğitim Teknolojisi Kural ve Uygulama, 7(1), 105-120
  • Aksu, M. (2016). “İnternet üzerinden yayılan eserlerde tükenme ilkesi? (Dijital tükenme ilkesi?)”Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, 2( 1), 1-22
  • Cebe, R., Sucin, H. (2014). “Fikir ve sanat eserleri kanununun kısa tarihçesi ve eser üreticileri açısından önemi”. Rast Müzikoloji Dergisi , 2(1), 120-127
  • Erdem, Z. (2008). Öğretmen adaylarının bilişim teknolojilerini kullanımlarının etik açıdan değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi
  • Karahisar, T. (t.y.). “İnternette müzik eserlerinin paylaşımı ve telif hakları sorunu”, 1-14, http://www.academia.edu/download/40733897/12.pdf 12 ‎Ağustos ‎2018 ‎Pazar, ‏‎13:36
  • Kaynak, S., Koç, S.(2015). “Telif hakları hukukunun yeni macerası: Sosyal medya”. Cyprus International University. Folklore / Edebiyat dergisi, 21(83), 389-410
  • Memduhoğlu, H. B. (2008). “Kültürel ve sanatsal yaratıcılığın teşvik edilmesi ve etik yükümlülükler bağlamında telif haklarının korunmasına ilişkin kavramsal bir çözümleme.” Dicle Üniversity Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 118-128
  • Naralan, A., Özdemir, A., (2016). “Üniversite öğrencilerinin yasal olmayan kopyalamalar ile ilgili davranışları ve düşünceleri.” Uluslararası 8. bilgi, ekonomi ve yönetim kongresi bildiriler kitabı, (525-537) [Bildiri].İstanbulSarmaşık, J. (1995). “Radyo ve televizyon yayıncılığında telif hakları ve komşu hakların korunması.” Marmara İletişim dergisi, 9, 161-172
  • Sarmaşık, J. (1995). “Radyo ve televizyon yayıncılığında telif hakları ve komşu hakların korunması.” Marmara İletişim dergisi, 9, 161-172
  • Sert, M. (2008). Elektronik belgeler ve telif hakları. (Yüksek lisans tezi). İstanbul: Marmara Universitesi.
  • Tonta, Y. (2002). “Elektronik Kaynaklarda Yasal Sorunlar”. [BildiriPULMAN-XT Türkiye Ulusal Toplantısı, Milli Kütüphane, Ankara
  • Yılmaz, C., Kapancıoğulları, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin müzik ürünleri ve edinim yolları konusundaki tercihleri. Selçuk Universitesi, Karaman I.I.B.F Dergisi,9(12), 272-281
  • Yılmaz, C., Özdil, T., Kapancıoğulları, Ö. (2009). Genç kadın ve erkeklerin müzik ürünü dinlemecihazı ve korsan ürünler karsısındaki tutum farklılıkları. Celal Bayar Üniversitesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 16(1), 74-88
  • Yılmaz, M. (2005) . Teknik açıdan internet ve telif hakkı. Türk kütüphaneciliği, 19(1)
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmet Arıcı 0000-0002-6295-8906

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Arıcı, İ. (2018). GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLLEGAL KOPYALAMA VE TELİF HAKLARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(41), 74-85. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.467998

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.